צאצאי מגורשי ספרד יזכו להכרה כאזרחי ספרד

בחודש פברואר האחרון קיבלו אזרחים רבים בישראל חדשות שעשויות להוות שינוי משמעותי עבורם – ממשלת ספרד הוציאה תיקון לחוק המותיר הוצאת אזרחות ספרדית למגורשי ספרד, המותנית בהוכחת זיקה לספרד ללא צורך במגורים בספרד. אזרחות ספרדית היא תנאי הכרחי לקבלת דרכון אירופאי, שהינו משאת נפשם של ישראלים רבים.  אך מה הופך את הדרכון האירופאי לכל-כך נחשב בעבורנו וכיצד ניתן להשיגו?

אזרחות אירופאית

הזיקה יכולה להתבטא בשם משפחה התואם את אחד מאלה שמכילה רשימת שמות משפחה של מי שזכאי לאזרחות ספרדית, בזיקה למורשת הספרדית, קשר דם למגורשים ועוד. אם אחד מהוריכם או אתם בעלי אזרחות של אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופאי, הדרך להוצאת דרכון ספרדי למגורשי ספרד (שהוא בעצם דרכון אירופאי) תהיה קלה בהרבה. קירבה משפחתית מדרגה ראשונה (אב או אם ביולוגיים) מקנה לכם זכאות לקבלת דרכון אירופאי, בעוד שקירבה מדרגה שנייה (סבא וסבתא) תצריך מכם קצת יותר עבודה ומאמץ (למידת השפה המדוברת במדינה למשל) אבל הדבר אפשרי בהחלט למי שמוכן להתאזר בסבלנות (קבלת אזרחות אירופאית מתאפשרת גם מתוקף מגורים ממושכים במדינה, נישואים לאזרח מקומי ועוד, בהתאם לדרישות המדינה אותן תוכלו לברר בשגרירות המקומית).

השלבים בתהליך הוצאת הדרכון האירופאי

לאחר שקיבלתם אזרחות אירופאית תוכלו לפעול להוצאת דרכון אירופאי בעזרתו שהייתכם ביבשת האירוויזיון תהיה נוחה בהרבה. הדרכון מסייע ברכישת נכסי נדל"ן, קבלת מלגות למוסדות לימוד ותנאים סוציאליים משופרים. בנוסף על כך דרכון אירופאי משפר משמעותית את סיכוייכם בהוצאת ויזה לארצות-הברית ואוסטרליה. אבל, וזו הסיבה העיקרית עבורה התכנסנו, דרכון אירופאי יקל משמעותית על מי שמעוניין להתחיל לעבוד שם ובמקרה הזה מדובר על אפשרויות מגוונות, החל ממכירת מוצרים בעגלות בקניונים ועד להשתלבות בחברות בינלאומיות שיתנו לרוב העדפה למועמד בעל דרכון ואזרחות אירופאית מאשר למועמד הנדרש להשיג את האישורים המתאימים.

יתרונות משמעותיים נוספים עבור בעלי דרכון אירופאי הם בניידות המתאפשרת להם בין מדינות האיחוד, שגבולותיהן פתוחים בעבורם כאילו היה מדובר במדינה אחת גדולה. במדינות מסוימות גם בן הזוג יוכל לקבל אזרחות אירופאית לאחר מספר שנים של מגורים משותפים קבועים.

מה פירושו של החוק החדש?

בקרוב יוכלו מיליוני אזרחים ישראלים להגיש בקשת זכאות לאזרחות אירופאית כדי לקבל בסופו של דבר את הדרכון האירופאי וליהנות מיתרונותיו הרבים. משרד עו"ד תותי פועל לייצוגם של צאצאי המגורשים ולמיצוי זכויותיהם ההיסטוריות. צוות המשרד מציע ליווי מלא בתהליך מול נציגות ספרד והנפקת כל האישורים והמסמכים הנדרשים עד לקבל דרכון אירופאי.

במידה ואתם חושבים שהנכם זכאים לקבלת אזרחות אירופאית מתוקף התיקון לחוק החדש, צרו עמנו קשר ואנו נדאג לסייע לכם בתהליך.

ראו גם: שאלות ותשובות נפוצות בנושא האזרחות האירופאית