האם האפשרות לקבל אזרחות ספרדית למגורשי ספרד תסתיים בקרוב

לא רק בפני ישראלים צאצאי היהודים ילידי אשכנז ישנה אפשרות ריאלית להשיג דרכון ואזרחות אירופאים (למשל לילדי משפחות מיוצאי מזרח אירופה). בשנים האחרונות, כבר קיבלו לא מעט ישראלים מקרב צאצאי משפחות מארצות המזרח דרכון ואזרחות אירופאים. דבר זה נעשה בראש ובראשונה בזכות ההחלטה הספרדית להעניק אזרחות ספרדית למגורשי ספרד. יתכן וגם אתם שמעתם לאחרונה את השמועות בעניין חלות ההזדמנויות. השמועות כי חלון ההזדמנויות הזה צפוי להסתיים. נספר לכם האם אכן כך ומה עוד חשוב לדעת.

אזרחות ספרדית למגורשי ספרד, למי

לפני שנראה מהו בדיוק חלון ההזדמנויות, ראוי להרחיב מעט בנושא הזכאות. על מנת לקבל אזרחות ספרדית למגורשי ספרד צריך להוכיח כי אתם נצר משפחה שעזבה את המדינה בשל הגירוש. האזרחות, שמקנה כמובן גם דרכון ספרדי ניתנת למי שמוכיח קשר היסטורי לקהילה היהודית המקומית. איך עושים את זה? למשל, על ידי אסמכתא שסוקרת את אילן היוחסין המשפחתי. אם שם המשפחה שלכם כיום או בעבר הוא כזה המאפיין את יוצאי ספרד, סיכוי קבלת האזרחות גדול למדי. כל מסמך רשמי שיש, עשוי לסייע. בהגשת הבקשה, נהוג להיעזר בעורך דין שכבר השיג אזרחות ליוצאי ספרד רבים ובקיא בכל התהליך. אגב, חשוב לציין שגם אם אחד מהורי ההורים היה קשור לקהילה היהודית בספרד, לא מן הנמנע כי תקבלו את האזרחות. כלומר, מספיק קשר משפחתי חלקי. אם המשפחה הגיעה לארץ למשל מלבנון, מיוון, ארצות הבלקן, סוריה ומדינות נוספות, מסלול קבלת האזרחות הזה עשוי בהחלט להתאים.

האם באמת חייבים להזדרז?

יש הרבה מאוד יתרונות לקבלת אזרחות ספרדית למגורשי ספרד. בין היתר, ניתן בדרך זאת ליהנות מהאפשרות להתגורר או לעבוד לא רק בספרד או בפורטוגל. זכאות לאזרחות ספרדית מקנה למעשה זכאות לקבל אזרחות אירופאית בזכות התקנות של האיחוד האירופי. וכעת, השאלה הגדולה היא האם באמת חייבים להזדרז?

בעת האחרונה, דיווח משרד המשפטים הספרדי כי אין הוא רואה מניעה להאריך את החוקים שמאפשרים ליוצאי קהילת יהודי ספרד לקבל אזרחות. עד כה, כמה אלפי ישראלים כבר קיבלו אזרחות ספרדית או פורטוגלית ובספרד מביעים שביעות רצון מכך. עצם העובדה כי כיום החוק הזה נמצא בתוקף כלשונו איננה בהכרח אומרת כי לא יחול שינוי. יש לזכור כי תהליך קבלת האזרחות איננו חף מעיכובים. אחרי הכל, זהו הליך בירוקרטי והדברים הללו יכולים לארוך חודשים ולפעמים גם שנים. עשוי לקחת זמן לאתר מסמכים או הוכחות שיעידו על הקשר עם ספרד. בנוסף, בשלב מסוים עשויים מבקשי האזרחות להידרש לעמוד בתנאים נוספים, שכיום אינם קיימים. מכיוון שהעתיד איננו ידוע וודאי אך מי שכבר קיבל אזרחות זכאי למעמד חוקי, בהחלט יש מקום למהר ולהרים את הכפפה.

האם בפורטוגל יותר קל

גורמים שמלווים ישראלים בדרך לקבלת אזרחות ספרדית למגורשי ספרד מציינים דבר נוסף. ישנם כאלה אשר עומדים באותם תנאים לקבלת אזרחות ספרדית ואשר יכולים לקבל דרכון פורטוגלי. קבלת אזרחות מסוג זה נחשבת ליותר קלה מטעם חשוב מאוד. בספרד, השלטונות דורשים ידע מסוים בהיסטוריה ובשפה המקומית. בפורטוגל, נכון להיום, הדרישות יותר מקלות. לא רק שלא חייבים ללמוד לפני כן פורטוגזית אלא שגם לא חייבים בהכרח להגיע למדינה כדי לקבל את הדרכון. יש לציין כי בכל מקרה, מי שקיבל אזרחות (ספרדית או פורטוגלית) מקנה מעמד גם לילדיו. כמו כן, מעמד האזרחות הינו לכל החיים ולא חייבים בשביל זה לוותר על אזרחות קודמת (ישראלית או אחרת).