אזרחות פורטוגלית מתוקף חוק איחוד משפחות

מה קורה אם רק אחד משני בני הזוג זכאי לאזרחות פורטוגלית על פי חוק? כל מה שרציתם לדעת על איחוד משפחות בפורטוגל.

אלפים של יהודים, בהם רבים מישראל, השלימו או נמצאים באמצע התהליך לקבלת אזרחות פורטוגלית. עובדה זו נובעת מכך שצאצאי מגורשי פורטוגל נהנים מהקלות מהותיות בדרך לקבלת אזרחות ודרכון אותנטיים, לכל החיים. קבלת האזרחות בתהליך מסודר, לרוב בליווי של עורך דין ותוך הפניית מסמכים גם לקהילת יהודי פורטו או ליסבון, אורכת לרוב כשנתיים וזו בקשה אישית. עולה השאלה מה קורה כאשר רוצים להתגורר בפורטוגל אולם רק לאחד מבני הזוג קיימת אזרחות. על דבר זה עונה החוק החשוב, שעוסק באיחוד משפחות.

שלב ראשון, השלמת קבלת אזרחות

על מנת לקבל אזרחות צריך לעבור כמה שלבים. בהקשר של איחוד משפחות, נציין כי רק לאחר שהסתיימו כל אותם דרכון פורטוגלי שלבים, אפשר להסתמך על הדברים הבאים שנציין בהמשך. אם אתם זכאים לאזרחות או שבן או בת הזוג שלכם זכאית, השלימו את התהליך האישי. ברגע שקיבלתם תעודת לידה מקומית ודרכון שמהווים את הוכחת האזרחות, אפשר להמשיך הלאה.

החוק בעבר ומה שהשתנה

בעבר, אפילו אם אחד מבני הזוג השלים הוצאת דרכון פורטוגלי, זה עדיין לא אמר שבן או בת הזוג יקבלו הכרה באיחוד משפחות. במידה ולבן או בת הזוג לא הייתה זיקה לפורטוגל, רק במידה והיה לשניים ילד משותף הם עמדו בקריטריונים של איחוד משפחתי. זוגות שלא היה להם ילד משותף אחד לפחות למעשה נפלו בין הכיסאות. העיוות שבחוק הזה הסתיים וכיום, עניין  הילד המשותף (או הילדה, כמובן) ירד מהפרק.

איחוד משפחות – לא רק לנשואים

אם בעבר היו הבדלים מהותיים בין זוג נשוי לבין זוג שחי ביחד ללא נישואין, כיום זה מאוד היטשטש. בישראל וגם בפורטוגל, בני זוג שמקיימים משק בית משותף (ומוגדרים ידועים בציבור) נחשבים לבני זוג לכל דבר. המשמעות היא שכדי לקבל אזרחות בפורטוגל עבור בן או בת הזוג אין חובה להמציא הוכחת נישואין. במידה ובני הזוג חיים ביחד כנשואים לא ללא נישואין במשך מספר שנים, ניתן להגיש בקשה לאזרחות מתוקף איחוד משפחות.

כמה שנות נישואים מהווים בסיס לאיחוד משפחות?

קבלת אזרחות פורטוגלית על סמך איחוד משפחות אפשרית לבני זוג שחיים יחד לפחות 6 שנים. במידה ויש ילדים משותפים, המדינה מוכנה להכיר באיחוד משפחות לאחר פרק זמן מקוצר, של 3 שנים בלבד. חשוב לציין כי הנישואין צריכים להיות מוכרים על פי החוק הפורטוגלי. דבר נכון גם במידה ומדובר על ידועים בציבור. אי לכך, מקובל להיעזר בעורך דין ישראלי או בנוטריון מקומי, על מנת שיסייע לסגור את כל הקצוות בתהליך. זה לא משהו שנעשה מעצמו ויש צורך להגיש בקשה על פי כל הכללים.

דגשים לאיחוד משפחות לילדים המשותפים 

עבור משפחות שמעוניינות להתגורר בפורטוגל או באיחוד האירופי, צריך להבין מהי הגישה הפורטוגלית לילדים המשותפים. במידה ושני ההורים מקבלים את האזרחות הפורטוגלית, ילדים שגילם נמוך מ-14 יקבלו את האזרחות כחלק מאיחוד משפחות רגיל. במידה ומדובר בילדים בוגרים יותר, הרי שעל מנת להיקלט בפורטוגל הם צריכים להוכיח זיקה נוספת למדינה. לדוגמא – ידיעת השפה המקומית, הכרה של התרבות המקומית וכדומה.

מהם המסמכים המקובלים שצריך להגיש?

כחלק מתהליך קבלת האזרחות מתוקף איחוד משפחות יש להגיש מסמכים רלוונטיים. לדוגמא, יש להמציא תעודת נישואין, תעודת לידה, תרגום נוטריוני לפורטוגזית, אפוסטיל. נדרש להוסיף גם תעודה על אי קיום עבר פלילי (תעודת יושר).