דרכון פורטוגלי בשנת 2021, העובדות החשובות

זה התחיל לפני מספר שנים. מישהו סיפר שהוא הגיש בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי והצליח. ואז מישהו סיפור לעוד מישהו ובינתיים כבר כמעט כולם יודעים. הרבה מאוד אנשים כבר הצליחו לצלוח את המשוכה ולקבל את הדרכון המיוחל, בהתאם לחוק הפורטוגלי בנושא הגירה ואזרחות. אלה הדברים שכדאי להתעדכן בהם בנושא, בשנת 2021.

האם עדיין אפשר לקבל דרכון פורטוגלי ב-2021

לפני שנספר לכם מהי המשמעות של אזרחות פורטוגלית, נרצה לספר מה התחדש השנה. עוד בשנת 2019 החלו לצוץ השמועות שזהו. החגיגה נגמרה. הפורטוגלים החליטו "לסגור את הברז" ולא לקלוט עוד בקשות חדשנות. למעשה, זה לא מדויק. בגלל טיפול של כל מיני "חאפרים", שאינם עורכי דין ולא מקצועיים בטיפול באזרחות זרה, הרבה בקשות הוגשו באופן מוטעה. הדבר הביא לכך כי הרבה בקשות נדחו על ידי הרשויות. בשלב זה, כאשר מקפידים על הגשת בקשה נאותה, עם צירוף כל המסמכים החיוניים, עדיין אפשר לבקש ולקבל דרכון פורטוגלי.

האם כדאי להזדרז ולהגיש בקשה?

בשלב זה, אין שום מניעה להגיש בקשה מסודרת לקבלת הדרכון. בליווי של עו"ד המתמחה בתחום זה, אפשר להיות בטוחים שבקשה תוגש כנדרש. כך היא תטופל ללא עיכובים וללא שהיות (אך יש לומר כי נדרשת תקופת המתנה לא כל כך קצרה). בשלב זה, לא ניתן לומר מתי יבוא היום שבו לא ירצו הרשויות להעניק הקלות ליהודים, צאצאי הגירוש, שירצו לקבל את הדרכון. אז האם שווה להזדרז? למי שמעריך את התועלות שנלוות אל הדרכון, אין כל סיבה לדחות את הטיפול. כשלוקחים בחשבון שגם כך, הרשויות עמוסות בבדיקת הבקשות שכבר נשלחו, בהחלט יש מקום להקדיש לכך את מלוא הרצינות ואת הטיפול, בהקדם.

מבחן שמות המשפחה, עד כמה הוא רלוונטי

הרבה מאוד יתרונות מקנה אותה אזרחות אירופאית מיוחלת. היתרונות הללו לא שמורים אך ורק למי שמתכוון להתגורר לצמיתות בפורטוגל. למעשה, על בסיס דרכון פורטוגלי אפשר להתנהל בכל ארצות האיחוד לכל תקופה רצויה. ללימודים, לתקופת מה של עבודה או טיול ברחבי אירופה. אך בטרם נסביר על כך קצת יותר, נשאלנו רבות על מבחן שמות המשפחה.

ביקשו מאיתנו לספר האם זה עדיין רלוונטי. אז ככה, לא קיימת רשימה סגורה שקובעת ששם משפחה כזה מקנה אזרחות אוטומטית ושם אחר – לא. ובכל זאת, דרכון פורטוגלי שמות משפחה, יש לזה משמעות. משום שמשפחה שנשאה שם אופייני לקהילת יהדות ספרד או פורטוגל, היא בדיוק קהל היעד שעבורו חלות ההקלות בקבלת אזרחות. לצד קריטריונים נוספים, זיקה לקהילה היהודית במדינה ואסמכתאות שונות, מתקבל שילוב שמגדיל את הסיכוי לקבל את האזרחות.

האם יש חובת מגורים בפורטוגל למקבלי אזרחות?

דרכון פורטוגלי מאפשר למי שחפץ בכך, להירשם ללימודים בחו"ל, באירופה. ניתן בצורה כזאת ליהנות ממלגות מיוחדות ואף לימודים בחינם, בחלק מהמדינות באיחוד. אך למעשה, אין חובת מגורים במדינה, למי שמקבל את האזרחות. זאת, בשונה מארצות הברית למשל, שלתושבים אסור לעזוב את המדינה לתקופה ארוכה, אחרת התושבות שלהם יכולה להישלל.

אזרחות שמקנה המון חופש בחירה ב-2021

לסיום, גם ב-2021 קיבלו לא מעט אזרחים מישראל את האזרחות האירופית, על סמך הדרכון הפורטוגלי. אין צורך לוותר על האזרחות הישראלית ואפשר למעשה להמשיך לנהל את מרכז החיים כאן, בארץ. עם זאת, ניתן להשתמש באזרחות לצורך רילוקיישן, לצרכי רכישת נכסים באירופה, לצרכי קבלת ויזה לארה"ב, לטיולים ממושכים גם למדינות שאליהן אין כניסה תחת דרכון ישראלי. בקיצור, זהו חופש בחירה במלוא מובן המילה.