האם הליך הוצאת אזרחות זרה הוא הליך ארוך?

בסביבה גלובלית, אזרחות נוספת היא נכס. אפילו אם לא רוצים להשתמש בה כיום, מחר או בעוד שנה, זה יכול להיות נכס חשוב לעתיד. יהודים יוצאי מדינות שונות יכולים להוריש בתנאים מסוימים את הזכות לאזרחות, גם לצאצאיהם. כלומר, אפילו יהודים שנולדו בישראל יכולים להגיש בקשה ולקבל אזרחות פורטוגזית, דרכון ספרדי, אזרחות הולנדית או גרמנית. אין ספק שאף פעם לא מקבלים את האזרחות הנוספת בצורה אוטומטית וזה בהחלט לא עניין של שבוע או שבועיים. יחד עם זאת הליך הוצאת אזרחות זרה יכול להיות הרבה פחות ארוך וגם פחות מסורבל, מכפי שחשבתם.

האם אפשר להתחייב על הוצאת אזרחות בהליך מקוצר?

באינטרנט אפשר למצוא הרבה מאוד מידע, לפעמים אמין ולפעמים פחות, על הוצאת אזרחות זרה. לכן לא כדאי להסתמך על אתרים שבהם אתם לא באמת יודעים מיהו הגורם שמפרסם את המידע ועד כמה הוא מקפיד לעדכן את כל הפרטים. אם מישהו מתחייב לפניכם על הוצאת אזרחות של פולין, גרמניה, פורטוגל, הולנד או ספרד בזמן קצר, דעו שמדובר בחשש להטעיה. קודם כל, אי אפשר להתחייב מראש, מפני שזה מאוד תלוי בעומס שמוטל על משרדי הפנים או רשויות ההגירה במדינות השונות. יחד עם זאת, אפשר לתאר כמה צעדים שיכולים לגרום להארכת או קיצור התהליך. נביא בהמשך כמה הערכה של לוחות זמנים, אך זיכרו כי מדובר בהערכות על סמך ניסיון העבר. זאת ועוד, בחלק מהמדינות הבקשות לאזרחות מגיעות למחוזות בצורה מקרית. כך, נוצרים מצבים שבהם שני אנשים מגישים בקשה באותו הזמן ופער הזמנים בין קבלת התשובות יכול להגיע לחודשים ארוכים.

במה תלוי פרק הזמן עד לסיום התהליך?

מהניסיון של השנים האחרונות, מדינות כגון ספרד או פורטוגל שמעניקות אזרחות בתנאים מיוחדים ליהודים מצאצאי הגירוש עובדות יחסית ביעילות. זאת אומרת שאפשר לקבל את הדרכון אפילו בתוך שנתיים ימים. יחד עם זאת התהליך שבו אתם פועלים יכול לקצר או להאריך את הטיפול. למשל, שימו לב לכך:

  1. ליווי מקצועי מונע עיכובים – לרוב כאשר מנסים להוציא דרכון פורטוגלי ללא עורך דין, זמן הטיפול מתארך במידה רבה. צריך להשקיע הרבה יותר מאמץ ותחקיר עצמאי בכל שלב ועל כל טעות הכי קטנה משלמים בבזבוז זמן. בכל פעם שמקבלים הערות לתיקון, וזה יכול להגיע אפילו לאחר שנה ויותר, צפויה התארכות של ההמתנה.
  2. כל הוכחת זיקה יכולה לעזור – כל אישור או מסמך שיכול להראות על זיקה למדינה, יוכל לעזור וכדאי לצרף אותו. לדוגמא, אזרחות פורטוגלית לפי שמות משפחה. כלומר צרפו אישור שמעיד על שם המשפחה המקורי לפי תעודת לידה של ההורים, כתובה משפחתית עתיקה וכדומה.
  3. הקפידו להעביר את כל המסמכים הרלוונטיים יחד – לכל מדינה יש "סל" של מסמכים שהיא בודקת על מנת לאשר את האזרחות. לדוגמא, פורטוגל דורשת לקבל אישור מקהילת יהודי פורטוגל, לראות תעודת יושר, אישורים היסטוריים מפורטים, הוכחות על תשלומי אגרות. בספרד דורשים להעביר אישורים מהפדרציה הספרדית, לעבור בהצלחה מבחן שפה עם אישור על ציון מתאים ועוד אישורים רבים ומגוונים. העבירו את כל האישורים יחד. כאשר אתם מקלים על הרשויות, זמן הטיפול לא יתארך לחינם.
  4. השקיעו בתרגום רשמי – הגשת בקשה נעשית בשפת המקום. כל מסמך נלווה חייב גם הוא להיות מובן וקריא עבור הרשויות, כדי לאפשר טיפול מהיר. את כל המסמכים שאינם כתובים בשפה המקומית חייבים לתרגם בצורה הכי מקצועית שאפשר. למעשה, חייבים להתבסס על תרגום מאומת (תרגום נוטריוני).