האם עדיין אפשר להוציא בשנת 2022 דרכון פורטוגלי?

מאז שנת 2015 החלו ישראלים רבים ליהנות מהתקנות המיוחדות שהונהגו בפורטוגל. אלה התקנות שאפשרו לצאצאי המגורשים לבקש ולקבל דרכון מקומי בשילוב אזרחות. רבות דובר עד כה על דרכון פורטוגלי יתרונות וכל הסיבות שהביאו אלפים רבים להשלים את התהליך. אולם במרץ 2022 הוחלט על שינוי שאף נחתם על ידי הנשיא. על מנת להבין את כל המשמעויות, אתם מוזמנים לקרוא כל מה שעדכני – האם אפשר עדיין להוציא את הדרכון הנוסף ב-2022 או שכבר מאוחר מדי.

מושג חדש נולד – זיקה לפורטוגל

חשוב להבין כי ההחלטה החדשה לא מבטלת את האפשרות של יהודים לקבל דרכון בפורטוגל על בסיס רקע משפחתי היסטורי. קודם כל, מי שכבר קיבל את הדרכון והוציא אזרחות אירופאית, נהנה מהאזרחות לכל החיים. אף צו לא יוכל לבטל את העובדה הזאת. אולם לגבי אנשים שרק כעת רוצים להתחיל את התהליך צריך להכיר מושג חדש. המושג הזה הוא זיקה לפורטוגל. עד כה, התקנות קבעו כי הקשר בין יהודי לבין פורטוגל ייבדק על ידי קהילת יהודי פורטוגל (זו היושבת בפורטו או זו היושבת בליסבון). ההקלות ליהודים קבעו כי צאצאי הגירוש נחשבים לבעלי זיקה מלידה למדינה, אפילו אם אינם דוברים פורטוגלית ואפילו אם אין להם קשר עדכני עם המדינה. השינוי של 2022 דורש כי מבקשי האזרחות יוכיחו כי ישנה זיקה עדכנית לפורטוגל. אגב, זו לא דרישה יוצאת דופן ברמה הבין לאומית. הרבה מדינות מוכנות להעניק אזרחות מקומית לאזרחים זרים, בהסתמך על זיקה מיוחדת למדינה ולעיתים בשילוב כמה קריטריונים נוספים.

שם המשפחה – חשוב אך לא מספיק

עד כה, נהגו הפורטוגלים להקל מאוד במתן האזרחות ליהודים. קריטריון מרכזי ששיחק תפקיד היה שם המשפחה המקורי. כאשר שם המשפחה המקורי העיד על קשר למשפחה של מגורשי פורטוגל, הדרך הייתה סלולה לקדם את התהליך. ברגע שקהילת יהודי פורטוגל אישרה את הזיקה ההיסטורית והוגשו עוד כמה מסמכים בעלי משמעות, בתוך כשנתיים בערך הסתיים התהליך כולו, עד לקבלת האזרחות. על פי המסתמן, הוצאת דרכון פורטוגלי מעתה והלאה תהיה בתהליך קצת שונה. על פי הידוע בשלב זה, שם המשפחה עדיין צפוי להיות משמעותי. פורטוגל כלל לא ביטלה את האפשרות של צאצאי המשפחות של המגורשים לבקש אזרחות על סמך זאת. אך בנוסף, יהיה צורך להגיש בקשה עם פירוט נוסף. יהיה צורך לבסס את הבקשה על זיקה נוספת, שמרמזת על קשר עם פורטוגל המודרנית (ולא רק עם פורטוגל העתיקה, של לפני מעל ל-500 שנה). בשלב זה חשוב להבהיר כי לא נקבע באופן מפורש מהי אותה זיקה לפורטוגל. מכך ניתן להסיק בשלב זה כי עשויה להיות גמישות מסוימת.

מהן השלכות הצו הנשיאותי

אם התחלתם לבדוק לגבי זכאותכם לקבלת הדרכון או לגבי דרכון פורטוגלי מחיר, נסכם את השלכות הצו הנשיאותי בשלב זה:

  1. מי שקיבל אזרחות, היא לא תבוטל אלא נשארת בתוקף ללא הגבלת זמן.
  2. בקשות שכבר מטופלות בשלב מתקדם בימים אלה, ככל הנראה תיבדקנה על פי הקריטריונים הקודמים.
  3. יתכן שבקשות שנמצאות בשלב פחות מתקדם תישלחנה חזרה לצורך השלמת פרטים או הוכחת זיקה נוספת.
  4. בקשות חדשות לדרכון צריכות להתבסס על פירוט נוסף, המוכיח זיקה חזקה מבעבר לפורטוגל. זאת אומרת שהדרכון יתאים למי שבאמת רואה את עצמו כחלק מהאומה הפורטוגלית.
  5. יתכן שידיעת השפה הפורטוגלית, ידע בהיסטוריה המקומית או קשר נוכחי חזק עם המדינה (כלכלי או אחר) יסייעו בקבלת אזרחות החל מ-2022 ואילך. התמונה תתבהר יותר בזמן הקרוב.