אזרחות ספרדית לעומת אזרחות פורטוגלית, האם יש הבדל?

עד לפני מספר שנים, לא היה ביקוש מיוחד לקבלת אזרחות ספרדית בקרב ישראלים. אבל מצב זה התהפך ב-180 מעלות ומסיבה טובה. לפי החלטת השלטונות, אזרחי מדינת ישראל (ולמעשה, יהודים מכל ארצות העולם), שהם מצאצאי קהילת מגורשי ספרד יכולים לקבל אזרחות. לפני שנראה מדוע רבים כל כך מבקשים לנצל את חלון ההזדמנויות הזה ולהפוך לאזרחים של ספרד, ראוי לציין דבר נוסף. בעקבות ההחלטה הדרמטית, גם ממשלת פורטוגל החליטה לנקוט בצעד דומה. על כן, עולה השאלה האם יש הבדל בין השתיים. האם יש הבדל בין האזרחות הזאת ובין האזרחות הזאת מבחינת מי שמעוניין לקבל אזרחות זרה.

אזרחות ספרדית או פורטוגלית, מי זכאי בעצם?

הדבר הראשון שבו צריך לדון הוא מי בעצם זכאי לקבלת האזרחות. ובכן, מי שזכאי לאזרחות פורטוגלית וגם אזרחות ספרדית יהיה צאצא למשפחה שגורשה משתי המדינות. כמעט באופן מוחלט, המגורשים מפורטוגל היו יהודים ספרדים ששנים ספורות קודם לכן גורשו גם מספרד. זו ללא ספק הייתה מציאות אכזרית וקשה, כאשר יהודים שנאלצו לעזוב את ביתם מזה שנים בספרד נאלצו לעבור לפורטוגל וגם משם הם נאלצו ללכת ללא שניתנה להם זכות ערעור. אם שמעתם על אנשים אשר קיבלו אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו ואשר משפחותיהם התגוררו באותם הימים בפורטוגל, התשובה כעת ברורה. משפחות מגורשי אותן מדינות יכולות לבחור. הן יכולות לבחור לקבל דרכון בהתאם לארץ המוצא ומגורשי פורטוגל יכולים לבחור האם הדרכון הפורטוגלי רצוי להם או דווקא הספרדי.

בשני המקרים הופכים לאזרחים אירופיים לכל דבר

לפני שנראה כי ישנו הבדל מסוים בין קבלת אזרחות ספרדית לבין הפורטוגלית, נראה מהו הצד השווה שבין המקרים. מי ששוקל לבקש אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה או מי שרוצה אזרחות פורטוגלית בסופו של דבר הופך לאזרח אירופאי לכל דבר. קבלת אזרחות של כל אחת ממדינות האיחוד האירופי מעניקה זכויות להתיישב, לעבוד או ללמוד באופן חופשי בכל מדינה אחרת של האיחוד. כך, אנו יכולים למשל למצוא ספרדים שמעדיפים להתגורר בפורטוגל למשל ויש פורטוגלים שדווקא עובדים בספרד. יש ספרדים שעובדים בגרמניה ויש פורטוגלים שכיום נמצאים בצרפת.

כמובן, אם אתם רוצים לעבוד בספרד, למשל, יש היגיון מסוים לפנות להליך קבלת דרכון של מדינה זו כך שתהפכו לאזרחים. אבל ברמה העקרונית, גם מי שקיבל דרכון פורטוגלי יוכל לשהות בספרד ללא הגבלה. בין הזכויות של אזרחים אירופים ניתן למצוא גם מגוון של זכויות סוציאליות, הנחות בלימודים במגוון מסלולים ועוד.

איזו ממשלה עושה חיים יותר קלים למבקשי אזרחות

נכון להיום, לא ניתן לומר בשום פנים ואופן כי אזרחות ספרדית "שווה פחות" ביחס לאזרחות פורטוגלית. על אותו המשקל, גם לא ניתן לומר כי קבלת דרכון ספרדי או קבלת דרכון פורטוגלי נותנת לכם יותר. אין כיום איזו עדיפות עקרונית לכאן או לכאן ובכל זאת, כדאי לדעת שיש ממשלה ש"עושה את החיים יותר קלים" מבחינת מבקשי האזרחות. נדגיש כמובן שהדברים אמורים באנשים שיכולים ברמה העקרונית להגיש בקשה לקבלת אזרחות בשתי המדינות.

כיום, שלטונות ספרד מעמידים דרישות מעט יותר מחמירות בפני מבקשי האזרחות. בין היתר, קיימת דרישה לגלות בקיאות מסוימת בשפה הספרדית. אין צורך לשלוט בשפה ברמה שפת אם. לא צריך לדעת לדבר, להתבטא או לקרוא בחופשיות. אך צריך בסיס מסוים שיאפשר תקשורת סבירה. בנוסף, יש צורך להכיר גם את החוקה המקומית, דבר שיש בו היגיון רב עבור מי שרוצה להפוך לאזרח. בפורטוגל, נכון להיום, דרישות מסוג זה אינן קיימות.