הוצאת דרכון פורטוגלי שמאפשר טיול ארוך באירופה

לפני שנים אחדות הודיעה ממשלת ספרד שהיא מתירה לצאצאי היהודים שגורשו ממנה לפני 500 שנה להוציא אזרחות ספרדית. גם ממשלת פורטוגל מיהרה להכיר בעוול של גירוש יהודי ספרד ופורטוגל והתירה ליהודים שנושאים שמות מובהקים של צאצאי היהודים המגורשים להוציא דרכונים פורטוגליים וליהנות מאזרחות של המדינה האירופית. מובן מאליו שדרכון פורטוגלי מאפשר לכם להיות גם תושבי אירופה הודות לאיחוד האירופי ולמחיקת הגבולות.

מי זכאי לאזרחות פורטוגלית?

הקהילה היהודית בפורטוגל מחזיקה ברישומים עתיקים בני מאות שנים שמוכיחים את שייכותם לקהילה של יהודים רבים שגורשו או נדדו ממנה למדינות אחרות. רישומים אלה מהווים את הבסיס להכרה בזכאות שלכם לדרכון פורטוגלי. כל מה שעליכם לעשות הוא לבדוק אם אתם מצאצאי המשפחות השייכות לקהילה זו ולהגיש את המסמכים המוכיחים זאת. לקהילה יש ספרים שיספקו את התיעוד ואת האישור הנחוץ לכם לצורך קבלת דרכון.

צעדים ראשונים בדרך לפורטוגל

את הצעד הראשון בדרך לאזרחות פורטוגלית עושים כאמור על ידי מציאת מסמכים אצלכם ואצל בני המשפחה שלכם שאתם אכן שייכים לה. אחר כך מוודאים שאתם רשומים גם בפנקס הקהילה היהודים בפורטוגל וקבלת אישור על כך. לאחר מכן אפשר להתחיל בהליכי הגשת המסמכים לשגרירות פורטוגל בישראל על מנת להתחיל בהליכי הררה באזרחות. שימו לב שבניגוד לאזרחות ספרדית אינכם חייבים להוכיח שאתם שולטים בשפה הפורטוגלית.

האם אפשר להגיש לבד?

מסמכים רבים עליכם לאסוף ממקומות שונים לא רק בארץ כי אם גם בעולם. היהודי הנודד הגיע למקומות רבים ולפעמים התיעוד הנחוץ לכם אינו בהישג יד בקלות כזאת. אם אתם יכולים לאסוף ולגלות את המסמכים לבד, זה אפשרי אם כי מורכב וגוזל משאבים רבים עדיף שתשקיעו את הזמן שלכם בטיול קרוואנים מהנה באירופה. זו הסיבה שבגללה כל כך הרב המעדיפים להיעזר בחברות שמתמחות בהוצאת אזרחות זרה, הן משום שהם מנוסים יותר והן משום שהם כבר יצרו את הקשרים הנדרשים לשם קיצור הליכים,  כאשר יש לכם דרכון פורטוגלי תוכלו לטייל בכל אירופה ולבצע השכרת קרוואן בחופשיות וללא צורך בהוצאת אישורים מיוחדים, קרוואנים להשכרה תוכלו למצוא בהרבה מאוד מקומות בפורטוגל.

שני מיליון זכאים

למי שחשש מכך שכל היהודים שזכאים לכך ימהרו לנצל את זכותם ויציפו את הרשויות, יש לומר כי כנראה ששני מיליון יהודים מיוצאי פורטוגל שמפוזרים בעולם זכאים לכך. אלא שלא כולם ממהרים לנצל זאת ויש הרבה פחות שעשו זאת, אם כי אין ספק שרבים ממהרים לנצל את זכותם לדרכון אירופי. מותר להחזיק ביורת מאזרחות אחת בישראל ולכן אין מניעה לעשות זאת ולהישאר אזרח ישראלי. יוצאי צפון אפריקה רבים יכולים ליהנות היום סוף סוף גם מאזרחות אירופית.

מה עוד נדרש לקבלת אזרחות?

אם אתם בני 18 ומעלה, ללא עבר פלילי, חושבים שיש לכם קשר ליהודי ספרד ופורטוגל אבל אינכם מוצאים את שמכם ברשימת השמות המאושרים, פנו לבירור זכאותכם. יש לא מעט שמות שעוברתו או שונו במרוצת הדורות ואתם עשויים להיות מופתעים לטובה כשתגלו את שמכם ברשימת הזכאים להוציא אזרחות פורטוגלית.