הוצאת דרכון גרמני ליוצאי גרמניה וצאצאיהם – מה השתנה ואיך מתקדמים?

יהודים רבים המתגוררים בישראל או בעולם הרחב, יכולים כיום לממש את הזכאות לקבל דרכון גרמני. למעשה, מדובר על אפשרות לקבלת אזרחות נוספת, לא במקום האזרחות הישראלית או אחרת, אלא דרכון נוסף. עו"ד מירב תותי אשבל מסבירה כי בשנים האחרונות חלו כמה שינויי חקיקה בשילוב פסיקות מהפכניות של בתי המשפט בגרמניה, האחרון שבניהם שינוי חקיקה בהתאם לסעיף 15 לחוק הלאומי הגרמני שבוצע ב 8/2021 . אי לכך, גם יהודים שבעבר נמנעה מהם האפשרות לקבל דרכון גרמני, יכולים לממש את הזכות הזאת באופן מעשי ועם סיכויי הצלחה טובים מאוד. בשורות הבאות נסביר כל מה שחשוב לדעת, באם אתם יוצאי גרמניה או בעיקר צאצאים של יוצאי גרמניה שנאלצו להגר, להימלט או לעקור בשל השואה או מסיבות אחרות.

רקע כללי על קהילת יהדות גרמניה

לפני שנספר על החדשות בנושא זכאות לדרכון גרמני ובמה משרדינו ערוך ויכול לסייע, מעט רקע היסטורי וכללי. במשך מאות שנים, נחשבה קהילת יהודי גרמניה לאחת המשגשגות, המתקדמות והמובילות באירופה המזרחית. לפני השואה ומלחמת העולם השנייה, יותר מחצי מיליון יהודים התגוררו בגרמניה, רבים מהם נשאו משרות נכבדות והיו בעלי מעמד בינוני ואף גבוה. מאות אלפי יהודים גרמנים החליטו לעזוב לפני השואה, כבר כאשר החלו סימנים שלא בישרו טובות. למשל כאשר הרשויות נקטו צעדים קיצוניים בחקיקה ובהגבלות נגד יהודים. על הרקע העגום הזה, נוצרת כיום מציאות חדשה ושונה. הממשל הגרמני המבקש כיום להתמודד עם פשעי העבר. הוא החל בשורה של מתן הקלות ליהודים המבקשים לממש את הזכות לקבלת דרכון, אזרחות עדכנית במדינה.  

מה חדש בזכאות לקבלת דרכון גרמני לצאצאי העולים מגרמניה?

אם כן, כולם יודעים את העובדה, כי יהודים רבים נאלצו להגר או לברוח מגרמניה במהלך המאה העשרים. רבים היגרו מתוך בחירה ורבים יותר עזבו או נמלטו מתוך אילוץ. אבל גרמניה שינתה את פניה, וכיום הבשילו התנאים שהופכים את הוצאת הדרכון עבור צאצאי העולים מגרמניה, להרבה יותר מעשית.

במשך שנים נקטה הממשלה הגרמנית בתנאים נוקשים ביותר, בבואה לשקול מתן אזרחות או אפילו השבת אזרחות ליוצאי גרמניה. זה לא היה בלתי אפשרי, אבל הדרך הייתה קשה מאוד, הבירוקרטיה כמעט לא נגישה והמכשולים רבים. הן החקיקה הגרמנית והן החלטות של בית המשפט בבואו לשקול ערעורים שונים, הפכו את הצעד הזה לסבוך, מורכב וכמעט לא ריאלי. אבל החל משנת 2019 ועד אוגוסט 2021 המצב השתנה וכי הזכאות לאזרחות הגרמנית הורחבה .  

נכון, התהליך עדיין כרוך בבירוקרטיה ושלבים שצריך לעבור. נכון, עדיין יש צורך להיעזר בעורך דין שמלווה את התהליך. אבל רבים כבר מימשו את הזכאות, לא מעט אנשים כבר קיבלו את הדרכון או הצליחו לסייע לילדים או לנכדים לקבל אזרחות כאמור (או שתהליך הבקשה כבר נמצא בעיצומו).

באוגוסט 2021 השולמה החקיקה של חוק חדש אשר מכניס ישראלים רבים למסגרת הזכאים לאזרחות גרמנית. בין היתר, מדובר על צאצאי של ניצולי שואה ויהודים שהיו אזרחים או תושבים, שהתגוררו בשלב מסוים  בין 1933 לבין 1945 בגרמניה. במידה ועליית הנאצים לשלטון גרמה לרדיפה על רקע דתי או גזעי, והובילה לאיבוד או לוויתור על האזרחות הגרמנית, ניתן לקבל אותה מחדש על סמך הגשה בקשה מפורטת. כך למשל:

  1. צאצאיהם של מי שאזרחותם נשללה מטעמי אפליה, יכולים להגיש בקשה לאזרחות עם סיכוים טובים לקבלה.
  2. צאצאים של אנשים שבקשתם לאזרחות גרמנית נדחתה על רקע החוק הישן, יכולים להגיש בקשה לדרכון גרמני עם סיכויים טובים לקבלו.
  3. צאצאים של תושבים גרמניים של אותם השנים, שעמדו בתנאים לקבלת אזרחות לולא אירועי מלחמת העולם השניה, יכולים להגיש בקשת אזרחות עם סיכויים טובים לקבלה. הבשורה היא שלא רק צאצאי אזרחים עומדים בקריטריונים של החוק החדש אלא גם צאצאי תושבים (מעמד אישי חלש יותר מאזרחות).
  4. תושבות של הורים או סבים, שסבלו מרדיפה ונאלצו או הוכרחו לעזוב, מאפשרת כיום קבלת אזרחות בסבירות גבוהה.
  5. אזרחים גרמניים בעבר או צאצאיהם שאיבדו אזרחות או זכאות לקבלת אזרחות בשל קבלת אזרחות ישראלית לפני פברואר 1955, יכולים בסבירות גבוהה לקבל אזרחות גרמנית כיום.
  6. בעבר החוק הכיר בעיקר אך ורק בילדים של גברים גרמנים כזכאים לאזרחות. החוק החדש מכיר בכך כאפליה על רקע מגדרי. אי לכך, גם ילדי נשים (אימהות או סבתות) שהיו בעלות אזרחות גרמנית ונישאו לאזרח זר, יכולים בסבירות גבוהה לקבל אזרחות כיום.

הוצאת דרכון גרמני

האם חייבים מסמכים של ההורים או הסבים?

חלק ניכר מהישראלים שמבקשים כיום דרכון גרמני, הם כאמור צאצאים של ה"ייקים", עולי גרמניה. אם האם או האב, הסבא או הסבתא התגוררו בגרמניה או היו אזרחי המדינה, סיכויים טובים שתוכלו אתם או צאצאיכם לקבל דרכון כיום. בהחלט יכול לסייע להשלמת ההליך בצורה טובה  יותר, אם יש לכם מסמכים רשמיים, המעידים על אזרחות גרמנית או על שהות בגרמניה. מסמכי עליה וקליטה בישראל, תעודות נישואין, או מסמכים רשמיים אחרים, מומלץ לחפש ולבדוק בבית או אצל הסבים.

יחד עם זאת, עורכי דין שמתמחים בהוצאות אזרחות זרה יכולים לסייע גם במידה ואין מסמכים כנדרש. לפני הגשת הבקשה לרשויות האזרחיות במדינה, ניתן לערוך מחקר גניאולוגי מקיף ומעמיק . זהו מחקר שורשים משפחתי, שנעשה על ידי מומחים היסטוריים. במחקר מתחקים אחר שורשים משפחתיים, מעדכנים תאריכים ולוחות זמנים, על סמך עבודה שקדנית. כמו כן, ניתן במקרים רבים לאתר מסמכים או רישומים שמצויים כיום באירופה או בגרמניה עצמה, של יחידים או משפחות שנמלטו מגרמניה בחופזה, בעבר.

על פי החקיקה החדשה, גם במידה והאזרח או האזרחית נפטרו, הצאצאים יכולים להגיש בקשה לאזרחות. עורכי דין המתמחים בנושא במשרד עו"ד תותי אשבל, מסבירים כי האזרחות מועברת בירושה ובקשר דם בלבד כך שילדים, נכדים ואף נינים בימינו, יכולים לממש את הזכאות לקבלת אזרחות ודרכון. חשוב לומר אין חובה שתהיה רציפות בקבלת האזרחות. כלומר, ניתן להגיש בקשה לאזרחות עבור נכד או נין, גם מבלי שהבן או הבת של יוצאי גרמניה יצטרכו לבקש אזרחות משלהם.

דרכון גרמני לצמיתות  

רבים מתלבטים האם נכון, ראוי וכדאי להוציא בימים אלה דרכון גרמני. לכל אחד כמובן יש שיקולים אישיים שיכולים להיות רלוונטיים. אך חשוב קודם לכל לומר שלא כל מבקשי הדרכון רוצים להגר לגרמניה, בוודאי שלא לצמיתות או כיום דווקא. מבדיקה שנערכה בקרב מבקשי דרכון נוסף, מתברר כי יש הסבורים כי תמיד טוב שיש בבית דרכון נוסף, במיוחד של מדינה מערבית מתקדמת ובעלת חקיקה סוציאלית. שנית, אנשים מכירים בכך שלא תמיד ניתן לדעת מה ילד יום. יתכן שבעתיד הקריטריונים לקבלת דרכון ישתנו או יוקשחו. לכן, לאור העובדה שכיום הנסיבות כוללות הקלות משמעותיות, בהחלט יש מקום להתקדם בנושא הזה.

ברוב המוחלט של המקרים, מי שמקבל את הדרכון, זוכה למעשה לאזרחות לכל החיים.. ברוב המוחלט של המקרים, ברגע שמקבלים דרכון, זוהי אזרחות מלאה, לא תושבות אלא מעמד מלא ומוחלט לכל החיים. זה גם יכול להקל בהשגת אזרחות בהמשך, לדורות הבאים.

מדוע להיעזר בעורך דין לצורך קבלת דרכון גרמני?

נוכל להצביע על כמה וכמה סיבות לכך שמומלץ להיעזר במשרדינו, בו תפגשו עורכי דין מנוסים מאוד, הבקיאים בהשגת אזרחות זרה (עם דגש על אזרחות אירופאית).

  1. משרדנו ליווה עד כה ישראלים רבים, בקבלת אזרחויות במדינות שונות באירופה. שיעור ההצלחה גבוה מאוד. אנו מקפידים על עבודה מעמיקה, רצינית ומעודכנים בכל העדכונים במערכת ההגירה, האזרחות והתושבות בגרמניה, באוסטריה ובמדינות אירופאית נוספות.
  2. סיכויי ההצלחה בבקשת אזרחות ללא ליווי מקצועי נמוכים בהרבה.
  3. ליווי הבקשה נעשה בצורה מקצועית, תוך מעטפת מלאה. בין היתר מילוי הבקשה בצורה המתאימה, ביסוס הקשר עם גרמניה, שימוש בסעיפי החוק המקלים ביותר הנוגעים למבקש או למבקשת. במשרדנו מכינים תיק בקשה מפורט לאזרחות, מתוך הכרת החוק המקומי ותוך סיוע של מומחים. נוטריונים לצרכי תרגום, מומחים נוטריונים שמצאים בקשר עם משרד הפנים וההגירה הגרמני, מומחים דוברי גרמנית שוטפת.
  4. משרד עורכי דין מוביל יכול לקצר את התהליך כולו בצורה מהותית וזאת בעקבות עבודה מקצועית וטובה
  5. עורך דין יסייע בכל מה שצריך, לרבות תרגום מסמכים תרגום נוטריוני, סיווג הזכאים בצורה מתאימה, לצורך טיפול נכון ויעיל יותר. כמו כן, כבר לאחר פגישת היכרות ניתן לקבל הערכה של סיכויי ההצלחה.

כדאי לדעת – אלה היתרונות של דרכון גרמני

מבקשי אזרחות שכבר מימשו את האפשרות לקבל כעת דרכון גרמני, נהנים באופן מיידי מכל מיני יתרונות. נזכור כי מדובר בדרכון אירופאי לכל דבר. כלומר, מי שקיבל את הדרכון למעשה נחשב לאזרח אירופאי והיתרונות הללו רלוונטיות לכלל היבשת. כלומר אלה יתרונות המקיפות את כל המדינות החברות באיחוד. למשל:

  1. הוצאת דרכון גרמני מעניקה את האפשרות להירשם ללימודים באירופה. ניתן ללמוד בגרמניה באחד המוסדות הנבחרים ללימודים גבוהים, בשכר לימוד מסובסד ומוזל בצורה מהותית. ניתן ללמוד גם במוסדות לימוד אירופאים מחוץ לגרמניה.
  2. הדרכון מאפשר מגורים בכל רחבי גרמניה ולמעשה במרבית מדינות אירופה. על פי אמנת שנגן, הגבולות הפתוחים הופכים את האזרחים הגרמנים לאזרחי היבשת. חופש מוחלט בבחירת מקום המגורים, מתי שרוצים.
  3. אזרחות מקומית פותחת המון אפשרויות בתחום הנדל"ן. ניתן לרכוש נכסים, להשכיר נכסים, לקבל משכנתאות מקומיות בתנאים מועדפים.
  4. האזרחות מסייעת גם ליזמים ולאנשי עסקים, להיכנס לתחום העסקי בגרמניה, ברחבי אירופה ואף מחוצה לה. ניתן לגשת למכרזים, לפנות לקרנות סיוע ליזמים ועוד.
  5. בעלי דרכון גרמני יכולים להיכנס למרבית מדינות העולם, ללא בירוקרטיה ובקלות. אפילו הכניסה לארצות הברית נעשית בתנאים מיוחדים. אין צורך יותר בויזה, לא צריך לעמוד בתנאים דרקוניים של ראיונות בשגרירות.
  6. לאחר מימוש הזכאות לאזרחות בגרמניה, נהנים מהזכויות הסוציאליות המלאות של מעצמה כלכלית מספר אחת באירופה.

אז, מה אתם לוקחים מכאן היום?

הרגע קיבלתם מבול של מידע בעל ערך, אנחנו לא רוצים שתלכו לאיבוד בדרך שלכם להוצאת פספורט גרמני. ולכן, נעשה לכם תקציר של הנקודות החשובות. מומלץ לקחת זמן כדי להבין עם עצמכם האם הוצאת אזרחות גרמנית היא אכן המהלך הנכון עבורכם.

אי שם קצת אחרי אמצע שנת 21, ממשלת גרמניה ביצעה תיקון חוק שהכניס לא מעט ישראלים תחת קטגוריית הזכאים לדרכון גרמני. אם עד עכשיו יהודים ממוצא גרמני התקשו בהשלמת התהליך, הרי שהתקנות החדשות הקלו עליו במעט.

כיום, אזרחות גרמנית ניתנת ליהודים שיכולים להוכיח קשר משפחתי מובהק לניצולי שואה שחיו בגרמניה בין השנים 1933-1945 וסבלו מרדיפה נאצית על רקע דתי וגזעי.

החוק שנכנס לתוקף התגבש סביב הרצון של ממשלת גרמניה לעזור לאותם צאצאים של יהודים שאזרחותם הגרמנית נשללה מטעמי אפליה. המשבצת הזו כוללת בתוכה גם יהודים שוויתרו על אזרחותם לאחר עליית הנאצים לשלטון.

חשוב לציין שגם צאצאים עם מוצא גרמני שהגישו בקשת הוצאת דרכון גרמני בעבר יוכלו להגיש בקשה חוזרת עם סיכויי קבלה גבוהים יותר.

מדוע חשוב לממש את זכותכם ההיסטורית?

בעינינו, זו חובתכם. אין ספק שדרכון אירופאי לא יפצה על העוולות שהדורות הקודמים סבלו מהם. אבל אם יש לכם אפשרות להנות מהפירות, למה שלא תעשו זאת?

-אין צורך לוותר על האזרחות הישראלית על מנת לקבל אזרחות גרמנית.

-אזרחות גרמנית מקנה לכם את החופש המוחלט לטייל, לעבוד ואף לגור ברחבי גרמניה ואירופה. זאת כמובן מבלי להוציא ויזה מיוחדת.

-הדרכון מקנה לכם זכויות סוציאליות מלאות של המעצמה הכלכלית המובילה באירופה.

-יש לכם זכאות אוטומטית ללימודים גבוהים מסובסדים בצורה משמעותית באוניברסיטאות נחשבות ברחבי האיחוד.

-אחרי שתקבלו את האזרחות, תהליך הוצאת דרכון גרמני לילד הופך קל ופשוט. הדרכון מוענק למשך חיים שלמים ומועבר בירושה לדורות הבאים.

האם לבצע את התהליך לבד?

כשמגיעים למעמד הגשת בקשה לאזרחות גרמנית, יש שתי דרכים לעשות את זה: עצמאית או בסיוע איש מקצוע.

באופן אישי, אנחנו מאמינים שליווי של עורך דין בבקשת אזרחות גרמנית, יכול לשנות את כל התמונה.

אל תשכחו שכדי לעבור את התהליך בצורה חלקה עליכם להגיע עם מסמכים רשמיים המוכיחים את הטענה שלכם (תעודות עלייה, תעודות לידה, תעודות נישואין, אילן יוחסין וכו'). אלה בעצם אבני היסוד של הבקשה שלכם.

לעיתים ניירת הולכת לאיבוד, ובמקרה כזה טוב שיש מי שיגבה אתכם. משרד עו"ד דין תותי אשבל עזר לאלפי ישראלי להשיג את האזרחות המבוקשת, ונשמח לעשות אותו הדבר גם עבורכם.

הליווי שאנחנו מציעים הוא למעשה מעטפת שירותים מלאה שכוללת: בדיקת רקע, ביצוע חקר גנאולוגי (שעוזר לנו להתחקות אחר השורשים שלכם ולרוב מאתר מסמכים אבודים), קיום מגעים עם הגורמים המוסמכים לטיפול הבקשה בגרמניה, שימוש בסעיפי חוק המקלים ביותר ובניית תיק משפטי מנצח. כל זה מתוך היכרות עמוקה עם החוק והשפה הגרמנים.

עו"ד מירב תותי אשבל מזמינה אתכם לפנות למשרדנו בכל שאלה או בירור. אל תהססו ליצור קשר לגבי אזרחות גרמנית, הסדרת מעמד באוסטריה או השגת אזרחות אירופאית בדרכים אחרות.