הוצאת דרכון אירופאי – מי זכאי ואיך לממש את הזכאות?

הידעתם, מאות אלפי ישראלים מחזיקים כיום לצד הדרכון הישראלי, דרכון נוסף של אחת ממדינות אירופה. אנשים רבים לא פחות מגלים כיום עניין בהוצאת דרכון אירופאי. הרי מרגע שכל אירופה נעשתה לגוש מדיני אחד (האיחוד האירופי, כמובן), יש המון דרכים והמון יתרונות בהצטרפות לאיחוד.

מכיוון שמדינת ישראל לא צפויה להצטרף לאיחוד בשל אין ספור סיבות, עדיין יכולים אזרחי ישראל שעומדים בקריטריונים מסוימים, להצטרף לאיחוד באופן אישי, כאזרחים לכל דבר. במשרד עו"ד תותי-אשבל מספקים מזה שנים שירות של הוצאת דרכון אירופאי.

האם כל אחד יכול להוציא דרכון אירופאי?

ישנם תנאים מסוימים שמי שעונה עליהם, יוכל לקבל אזרחות אירופית ודרכון, בסבירות גבוהה. זה לא אומר שכל מי שמבקש מקבל, אך אפשר להצביע על כמה כללי אצבע. עבור ישראלים בכלל ויהודים בפרט, העבודה שלרבים מאיתנו שורשים במדינות אירופאיות מאוד עוזרת. זאת ועוד, שינויי חקיקה, תקנות והחלטות של בתי משפט שונים, פותחים מפעם לפעם פתח להקלות בבקשות לדרכון. לדוגמא, במשרדנו סייענו רבות במהלך השנים האחרונות ליהודים מצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, לקבל דרכון ספרדי או פורטוגלי בהתאמה. אך גם לאחר שחלון ההזדמנויות מהסוג הזה הצטמצם בגלל נסיבות פוליטיות וחוקיות, עדיין יכולים ישראלים לקבל אזרחות אירופאית בנתיבים אחרים. כך לדוגמא קבלת דרכון אירופאי על בסיס בקשה או חידוש של אזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית.

צעד ראשון לאזרחות – אילו מסמכים עוזרים לקבל דרכון אירופאי?

ישנן דרכים שונות לקבלת דרכון אירופאי, אך חלקן רלוונטיות לציבור הרחב, יותר מאחרות. לדוגמה, בעוד שרק ישראלים מעטים יוכלו או יהיו מעוניינים להשקיע סכום עתק בשביל לקבל "ויזה זהב" במדינה אירופאית, הרי רבים יוכלו להציג מסמכים במסלולים אחרים לאזרחות.

דוגמה נוספת היא לאזרחות אירופאית אשר ניתנת למי שהוא (או הוריו או הורי הוריו), היה בעבר אזרח (לעיתים תושב), של מדינה אירופאית. קבלת האזרחות בהקשר הזה ניתנת על פי הגשת בקשה באחת ממדינות אירופה, בשפת המדינה. לבקשה מצרפים מסמכים שבהם נתונים המציינים, לדוגמה, את שנת הלידה של המבקש ואת הקשר לאותה המדינה, מועד העלייה לארץ של המבקש או של הוריו או הורי הוריו.

מסמכים שיכולים לסייע כוללים דרכון ישן של אותה מדינה (גם אם לא בתוקף), מסמכי נישואין, דרכונים ישנים של סבא וסבתא, מסמכים בגרמנית, מסמכי תושבות באירופה, חוגים למיניהם, תעודות מסע, מסמכי פטירה וכל מסמך רשמי הנושא חותם או שניתן לאמת את האותנטיות שלו. עד לאחרונה, אפשרו ספרד ופורטוגל לקבל דרכון אירופאי לצאצאי המגורשים, על סמך אירוע היסטורי בן 500 שנה. זו דוגמה יוצאת דופן, שכן במרבית מדינות אירופה מתייחסים להיסטוריה היותר קרובה. לדוגמה, עשרות השנים האחרונות ולעיתים שנות השלושים, ארבעים ואליך, של המאה הקודמת. המסקנה, מבהירים במשרדה של עו"ד תותי-אשבל, כדאי להתחיל לנבור בבוידעם, בבית, בבית ההורים או אצל סבא – סבתא. חפשו מסמכים שמעידים על קשר משפחתי עם מדינה אירופאית רלוונטית. מצאתם מסמכים כאלה? מצוין. מצאתם מסמכים שאינכם מסוגלים להבין, אבל הם נראים רשמיים? גם זה טוב. ניתן לפנות למשרדינו, על מנת שניתן יהיה לבדוק את הדברים לעומקם.

במידת הצורך, ניתן להיעזר במסמכים בעברית או בשפות אחרות, בשילוב תרגום נוטריוני. אם האב, סבתא או סבא הגיעו ממדינות כמו גרמניה או אוסטריה, הרי שישנו סיכוי טוב שניתן יהיה להשיג דרכון אירופאי כיום. הסיבה לכך היא שבשנים אחרונות, בשנת 2018 – 2021, שונו כמה חוקים ותוקנו כמה עיוותים שבעבר מנעו מישראלים בעלי שורשים במדינות אלה, לקבל אזרחות. נסיבות שאפילו שללו אזרחות אוסטרית או גרמנית בעבר, כבר שייכות להיסטוריה ובהחלט אפשר לבקש אזרחות חדשה או לחדש אזרחות שנשללה, בהרבה מאוד מקרים. דוגמה לכך היא שבעבר היה נדרש מהמבקש להוכיח את אזרחותו של סבא או סבתא, בעוד היום מספיק שנראה כי סבא או סבתא שהו בזמנים הרלוונטיים על אדמת גרמניה. כמו כן הוכחת תושבות בלבד כיום מקנה את הזכאות לאזרחות גרמנית לצאצאים.

עדכונים שונים של החקיקה החדשה של 2021 מרחיבה את מעגל הזכאים לדרכון אירופאי, על בסיס אזרחות גרמנית או אוסטרית. למשל:

  1. בוטלה אפליה מגדרית. בעבר ניתן היה לקבל אזרחות גרמנית רק לילדים של גברים גרמניים שנישאו לנשים בעלות אזרחות זרה. החוק החדש מאפשר קבלת אזרחות גם לצאצאים של נשים גרמניות, שנישאו לאזרחים זרים.
  2. תושבות כבסיס לאזרחות. צאצאים של מי שבשנות שלטון הנאצים היו תושבים גרמניים ויכלו להגיש בקשה לאזרחות, יוכלו להגיש בקשה לאזרחות כיום.
  3. מי שהגיש בעבר בקשה לאזרחות גרמנית וסורב בשל נסיבות שונות כגון אחזקת אזרחות אחרת, יוכל בסבירות גבוהה לקבל אזרחות אירופאית וזאת בעקבות שינוי החקיקה שהיה ב 2021, לאחר קבלת אזרחות גרמנית.

הוצאת דרכון אירופאי – מי זכאי ואיך לממש את הזכאות?

מהם היתרונות של דרכון אירופאי?

לפני שנרד לעובי הקורה ונסביר יותר על הקשר שבין למשל דרכון גרמני לבין קבלת דרכון אירופאי (וכנ"ל לגבי דרכון אוסטרי), בואו ניקח צעד אחורה. סביר להניח שאתם מכירים היטב לפחות כמה יתרונות או שיקולים, להוצאת דרכון אירופאי כיום. אך יש לפחות כמה שיקולים ויתרונות נוספים, שגם אותם מוטב להכיר. אז ככה:

דרכון אירופאי, ולא משנה דרך איזו מדינה הוצאתם אותו, מאפשר לכם להתגורר בכל גבולות האיחוד. ההסכמים בין מדינות אירופה מאפשרים לכל אזרח של מדינה אחת, להתגורר לכל פרק זמן רצוי, בכל מדינה אחרת. אפשר להשתקע בכל מדינה או להתגורר בישראל ורק לצאת מדי פעם לגיחות לאירופה, לכל מטרה שלא תהיה.

הרבה אנשים שוקלים ברצינות ללמוד מחוץ לישראל. זה נובע מהרבה סיבות, למשל מחירי הלימודים בארץ או הקושי להתקבל לפקולטות כאלה או אחרות. בעלי אזרחות אירופאית יכולים ללמוד בהרבה מאוד מוסדות לימוד, חלקם מהיוקרתיים והנחשבים ביותר. תחת אזרחות מקומית, ניתן להצטרף למוסדות לימוד המסובסדים על ידי המדינה וליהנות גם מעלויות זולות של כלכלה ומגורים לאורך תקופת הלימודים. לאחר לימודים באירופה, ניתן לעבוד בישראל או בחו"ל וליהנות מביקוש גבוה בתפקידים נבחרים.

תחת הגדרה של אזרחים אירופאים, ניתן לפתוח עסקים, להפוך ליזמים גלובליים או לקנות נכסים באירופה ומחוצה לה, ביתר קלות. אזרחים מקומיים באירופה זכאים להקלות שונות בנושאי הלוואות, מימון, משכנתאות, הגשת מכרזים עסקיים ועוד ועוד. כל זאת, במקביל לאפשרויות נוספות. למשל, ניתן תחת דרכון אירופאי להיכנס לארצות הברית ולשורה של מדינות אחרות, ללא צורך בויזה ובתהליך קצרצר ופורמלי בלבד. זאת, נזכיר, בניגוד למצב כיום בו הישראלים זקוקים לפרוצדורה ארוכה, ריאיון בשגרירות ולפעמים מקבלים סירוב לקבלת ויזה.

הגשתי בקשה, תוך כמה זמן אני מקבל דרכון אירופאי?

שאלה שחוזרת על עצמה בקרב הלקוחות שלנו, היא – תוך כמה זמן מרגע הבקשה אני אקבל את הדרכון האירופאי? במלוא ההגינות, חשוב לומר שאף גורם מוסמך ובפרט לא עורך דין, לא יבטיח שתוכלו לקבל את הדרכון מהיום למחר. יש כמה גורמים המשפיעים על כך, בחלקם אפשר לשלוט ולנהל אך חלקם אינם בידיים של גורם חיצוני, מחוץ לרשויות האזרחות וההגירה במדינות אירופה. מדובר באזרחות אירופאית , בקשות מורכבות ולא פשוטות ואף פרטניות לכל מקרה . לכן הליך האזרחות תלוי בכל מדינה ובכל מחלקת אזרחות .

מה שכן מאפשר לקצר את ההמתנה, זה הקפדה על הכנת תיק בקשה מסודר להסדרת אזרחות. כאשר מצרפים את מקסימום המסמכים, ממלאים את הבקשה ככתבה וכלשונה, מצרפים הסברים מלאים והבהרות, הכל הולך חלק יותר. אם טועים, מתבלבלים, שוגים או מפספסים, הרי שהבקשה נדחית או כל שכן מעכבת את אישור התיק בזמנים ואף לפעמים מסרבים לדון בה שנית. להשקיע מאמץ רב ולקבל דחיה, זה לא נעים. זו אחת הסיבות לכך שהרוב המוחלט של האנשים כיום, יעדיף להגיש את הבקשה בליווי של עורך דין בעל ניסיון רב בהשגת אזרחות אירופאית ללקוחותיו.

דרכון אירופאי על ידי השגת אזרחות גרמנית

בזכות שינויים מהותיים בחקיקה, האחרונה שבניהם ב-8/21 ובזכות החלטות של בתי המשפט הגרמניים, בוטלו עיוותים בולטים שהקשו מאוד על יהודים להשיג אזרחות גרמנית. לאחר שהונהגו השינויים, עשרות אלפי אנשים בישראל עומדים בקריטריונים לקבלת דרכון אירופאי, באמצעות אזרחות גרמנית.

הדברים אמורים למשל בצאצאים של מי שהיו אזרחים גרמניים שאזרחותם נשללה. צאצאים שסורבו על רקע אפליה לחדש אזרחות, יוכלו להגיש בקשה חדשה וזו תיבדק בנסיבות מקלות. כמו כן, גם צאצאי תושבים גרמניים בעבר שיכלו לקבל אזרחות לולא חוקי הגזע, יוכלו בסיכוי גבוה לקבל אזרחות כיום. כלומר, המטרה של החוק היא לאפשר הורשה של אזרחות (לפי מבחן הדם, הקשר המשפחתי), לצאצאים של תושבים נרדפי הנאצים (השוואת מצבם של צאצאי תושבים, לצאצאי אזרחים).  

נדגיש כי הגשת בקשה לאזרחות הגרמנית לצורך השגת דרכון אירופאי, לא תלויה באזרחות הנוכחית של ההורים. במילים אחרות, צאצאי אזרחים או תושבים גרמנים בעבר יכולים לקבל אזרחות, גם אם ההורים או הורי הורים לא מחדשים את האזרחות הגרמנית.

דרכון אירופאי על ידי השגת אזרחות אוסטרית

בדומה לתהליך שחל בגרמניה, גם באוסטריה החלו להקל על מבקשי אזרחות יהודים. למשל, בתנאים מסוימים יוכלו לא רק צאצאי יוצאי אוסטריה לקבל אזרחות אוסטרית ודרכה אזרחות אירופאית. גם מי שהיה מוגדר כתושב אוסטריה יוכל "להוריש" לילדיו או לילדי ילדיו, את הסיכוי הממשי לקבל אזרחות. זאת ועוד, הורחב פרק הזמן שבו אזרחים שעזבו את אוסטריה, יוכלו לקבל מחדש את הדרכון או שילדיהם יוכלו לקבל דרכון. רשויות ההגירה ובתי המשפט הכירו למשל בעובדה שלא כל היהודים שעזבו את אוסטריה בשל שלטון הנאצים, הצליחו לעזוב סמוך למלחמת העולם ולשואה. לכן, גם מי שעזבו אפילו עד 1955, עשויים לקבל הכרה כמי שנמלטו על רקע הנאציזם ולכן יוכלו לקבל אזרחות, בעצמם או צאצאיהם.

אזרחות אירופאית, דגשים חשובים

בדיקת זכאות לדרכון אירופאי מעניינת לא מעט ישראלים, במיוחד כאלה שהם בעלי שורשים אירופיים, במדינות של האיחוד. משרד עורכי הדין תותי אשבל מתמחה בסיוע בהשגת דרכונים אירופאים, על בסיס ניסיון עשיר והבנה מקצועית של חוקי ותקנות אזרחות באירופה.

ככלל, הזכאות לקבלת אזרחות אירופאית נשענת בראש ובראשונה על קשר משפחתי של הורים, הורי הורים וכדומה. למשל, בשנים האחרונות יהודים ישראלים ממוצא ספרדי או ממשפחה פורטוגלית הצליחו להשיג דרכונים ממדינות אלה. זה נכון גם לגבי צאצאי יהודים מגרמניה, אוסטריה, רומניה ואחרות. המציאות הזו נוצרה לאור שינויים בחקיקה ובפסיקות בתי המשפט. מדובר במסלולים ייעודיים, השונים במידה רבה ממסלולי אזרחות למי שאינם בעלי שורשים היסטוריים וקשר לאירופה. יש חשיבות למסמכים ולתיעוד, כך שכדאי לבדוק בבית או אצל קרובים. למשל תעודות לידה ישנות, דרכונים, תעודות מעבר וכדומה.

תהליך הוצאת דרכון אירופאי נעשה בשלבים. ראשית, הצגת מסמכים רלוונטיים, כלומר כאלה שהמוכיחים קשר למדינה אירופית זאת או אחרת. במשרד עורכי הדין תותי אשבל ממליצים שכל אחד שמעוניין בכך יבדוק בבוידעם או בתיקיות מסמכים ישנות, כל מסמך שעשוי להעיד על קשר משפחתי לאירופה. במשרד עו"ד מדגישים כי לא מכבר חלו שינויים משפטיים, בגרמניה ובאוסטריה, שהרחיבו את הזכאות והכניסו הרבה אנשים למעגל הזכאים. שינויים שאפשר לציין כוללים למשל הכרה בתושבות לצורך השגת אזרחות וכן ביטול אפליות שונות שחלו בחוקי האזרחות הקודמים, לפני העדכונים.

יתרונות ולוח זמנים

אם רציתם לדעת מהם היתרונות של דרכון אירופאי, רשמו לפניכם. החזקת דרכון אירופאי מאפשרת לחיות, לעבוד וללמוד בכל מדינה באיחוד. מקבלים אפשרות ללימודים במוסדות יוקרתיים עם סבסוד, עלויות מחיה יחסית נמוכות. ניתן לקנות עסקים ונכסים, עם תנאים נוחים בהלוואות ומשכנתאות ועוד.

רבים שואלים כך – בתוך כמה זמן אפשר לקבל דרכון אירופאי? מסגרת הזמן לקבלת דרכון אירופאי משתנה, כתלות במדינה ובעומס על רשויות ההגירה. במשרד עורכי הדין אשבל מדגישים את החשיבות של בקשה ערוכה ומנוסחת נכון. מסמכים מקיפים ומניעת שגיאות עוזרים למנוע עיכובים או דחיות. פנו למשרד עו"ד אשבל למידע נוסף ושירות מקצועי.

שלבים להוצאת דרכון אירופאי

נסכם בקצרה את השלבים היעילים להוצאת דרכון אירופאי כיום:

  1. בדקו אילו מסמכים תוכלו למצוא, המעידים על אזרחות ההורים או הורי הורים. שימו דגש על המדינות שבהן שינו והקלו את התנאים לקבלת אזרחות. למשל, בגרמניה ובאוסטריה לא דורשים כיום, בניגוד לעבר, לוותר על אזרחות קודמת.
  2. פנו למשרד עורכי דין שיוכל להגיש את הבקשה בשמכם, בצורה מקצועית ונטולת פניות. במשרד עו"ד תותי-אשבל הצלחנו לסייע עד כה ללקוחות רבים, הממליצים לאחרים בעקבות קבלת דרכון אירופאי, בשירות נעים, אדיב ויעיל.
  3. בעזרת משרד עורכי דין שפועל מטעמכם, יש מי שיטפל בכל מה שצריך. הכנת בקשה מפורטת עם תרגום לשפת המקום, מסמכים נוטריונים מתורגמים עבור מסמכים שלא כתובים בשפת מדינת היעד, הכנת מסמך גניאולוגי מפורט לפי הצורך ועוד.
  4. לרוב, לאחר קבלת אזרחות, ניתן להשלים את התהליך מהארץ. כלומר, פונים לשגרירות של אותה מדינה בישראל, מספקים תמונות פספורט ומקבלים זמן קצר אחר כך, את הדרכון החדש שלכם.

הערה חשובה: עו"ד תותי-אשבל מסבירה כי ברוב המוחלט של המקרים, האזרחות לא מחייבת אתכם להתגורר באירופה. זאת בניגוד לתהליך של בקשת מעמד זמני (תושב זמני שאיננו אזרח). זאת ועוד, מרגע שהתקבלה אזרחות אירופאית, המעמד נשמר לכל החיים ולא מתבטל כפי שתושבות עשויה להתבטל.

לבדיקת סיכוייכם לקבל דרכון אירופאי על בסיס רקע משפחתי או אישי – אנא פנו למשרדינו באמצעות הטלפון או באתר כאן