מחיר הנפקת דרכון פורטוגלי

מאז שממשלת פורטוגל שינתה את חוק הלאום שלה, ישראלים רבים הפכו לזכאים לדרכון של המדינה השלווה והחביבה בקצה המערבי של אירופה. היתרונות הרבים של הדרכון, שמהווה דרכון אירופאי לכל דבר, כבר הניעו מאות אלפי ישראלים להתחיל בתהליך, חלקם כמובן כבר השלימו את הפרוצדורה הנדרשת לקבלת הדרכון הפורטוגלי ויש עוד רבים שמתלבטים האם אכן כדאי להשקיע בכך. אחד השיקולים הוא המחירים הכרוכים בהנפקת הדרכון, ובעמוד זה תמצאו מידע עדכני ומפורט לגבי העלות וגם התועלת של התהליך.

השלבים בדרך לקבלת הדרכון

על-מנת לדעת האם כדאי להוציא דרכון פורטוגלי עלות התהליך היא כאמור שיקול חשוב. כדי להבין כיצד מחושבת העלות הכוללת, כדאי כמובן להבין מהם השלבים השונים עד לקבלת המסמך יקר הערך.

ישנם 5 שלבים בהוצאת דרכון פורטוגלי:

  1. בירור ראשוני של הזכאות העקרונית – את הבדיקה, שמבוססת על רשימת שמות המשפחה שמעידים על שורשים בפורטוגל ובהתאם על זכאות לדרכון, ניתן לבצע ללא עלות וללא התחייבות.
  2. איסוף מסמכים – על-מנת להוכיח את הזיקה לפורטוגל נדרשים מסמכים שונים, בהתאם לשם המשפחה הספציפי ולמבנה עץ המשפחה אצלכם.
  3. קבלת אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל – אישור על כך שאכן בעבר (הרחוק מאוד כמובן) המשפחה שלכם הייתה חלק מהקהילה (במאה ה-15 חיה בפורטוגל קהילה יהודית גדולה ומשפיעה – עד שהמלך גירש את היהודים ממדינתו).
  4. בניית תיק לצורך הגשה לרשויות בפורטוגל – כולל תרגום המסמכים הרלוונטיים ובהם למשל תעודת יושר לפורטוגזית.
  5. הגשת הבקשה – וקבלת הדרכון.

המרכיבים השונים של עלות הוצאת דרכון פורטוגלי

על-מנת לקבל דרכון פורטוגלי שלבים שונים כרוכים בתשלומים שונים. העלות הכוללת היא בדרך כלל 7,500-10,000 ש"ח, אלא אם כן יש מורכבות מיוחדת בתיק. העלות כוללת את הרכיבים הבאים:

* הוצאת המסמכים הדרושים ממשרד הפנים + חותמת אפוסטיל – כמה עשרות שקלים.

* אישורים נוטריוניים שהכרחיים לצורך הגשת הבקשה – כמה מאות שקלים.

* תרגום לפורטוגזית – כמה מאות שקלים ואם יש כמות גדולה של מסמכים גם 1,500-2,000 ש"ח.

* חיפוש גנאולוגי – במקרים מורכבים שבהם נדרשת הוכחה גנאולוגית לזיקה לפורטוגל העלות מתייקרת בכמה מאות שקלים ואפילו 3,000-4,000 ש"ח בגלל הצורך בחיפוש גנאולוגי.

* אגרת הגשת בקשה לקהילה היהודית בפורטוגל – 250 יורו.

* אגרת הגשת הבקשה לממשלת פורטוגל – עוד 250 יורו.

* שכר טרחה של משרד עורכי דין בפורטוגל לצורך הטיפול המשפטי – 250-400 יורו.

* שכר טרחה עורך דין בישראל – 2,500-5,000 ש"ח.

בהתאם בסך הכל תשלמו עבור דרכון פורטוגלי מחיר שנע בין 7,500 ש"ח ל-10,000 ש"ח.

מחיר הנפקת דרכון פורטוגלי

האם ניתן להוזיל את העלות ע"י ויתור על שירות עורך דין?

לכאורה ניתן לעבור את כל התהליך ללא ליווי צמוד של עו"ד, וכך לחסוך את שכר הטרחה שלו. יחד עם זאת חשוב להדגיש שללא עזרת עורך דין דרכון פורטוגלי הוא משימה בלתי אפשרית כמעט, וגם במקרה הטוב התהליך יימשך הרבה יותר זמן. הסיבה לכך היא שנדרשת בקיאות ספציפית מאוד לגבי התקנות העדכניות בפורטוגל (תקנות שעשויות להשתנות מעת לעת), וגם לגבי אופן בניית התיק כך שיענה על כל ההנחיות המדויקות של ממשלת פורטוגל.

התועלת של הדרכון הפורטוגלי

כל החלטה מחייבת התייחסות הן לעלות והן לתועלת. לגבי דרכון פורטוגלי עלות התהליך היא כאמור עד 10,000 ש"ח ברוב המקרים, והתועלת כוללת אפשרות לחיות ולעבוד בפורטוגל וגם בשאר מדינות האיחוד האירופי, אפשרות להיכנס לארה"ב למטרת טיולים גם ללא ויזת תייר, אפשרות ללמוד ברחבי אירופה בתנאים אופטימליים, אפשרות להקים עסק בפורטוגל וליהנות מהטבות מס, וגם סוג של ביטוח הכרחי בהתחשב בסכנות הביטחוניות שמאפיינות את מדינת ישראל.