קבלת אזרחות גרמנית

מה נותנת האזרחות הגרמנית? אילו שינויי חקיקה יצרו חלון הזדמנויות לישראלים שרוצים אפשרות ממשית להצטרף לאיחוד האירופי? הכל על היתרונות, העדכונים וגם איך מתקדמים.

שינויים בחוק הלאום

בשנים האחרונות נוצרו תנאים המקלים על ישראלים רבים להוציא דרכון גרמני, על פי החוק הגרמני. בשורות הבאות נסביר כמה דברים על השינויים שמאפשרים זאת. כעת נסביר על כמה מהיתרונות הגלומים בהוצאת האזרחות הגרמנית וגם איך ניתן להגיש את כל המסמכים הנדרשים, כראוי.

ממשרד עורכי הדין תותי אשבל מסבירים כי בשנת 2021 הושלמו כמה תיקוני חקיקה רלוונטיים לקבלת אזרחות גרמנית כיום. על פי סעיף מספר 15 של חוק הלאום במדינה, הרבה יהודים שקודם לכן היו חסרי סיכוי מעשי לקבל אזרחות, הינם בעלי סיכוי טוב. בשילוב כמה פסיקות של בתי המשפט בנושאי אזרחות, נוצר מצב שלצאצאי אזרחים גרמניים, לגרמנים שוויתרו בעבר על אזרחות ואפילו לצאצאי תושבים (שלא היו אזרחים גרמנים בעבר), יש אפשרות לקבל אזרחות ואת הדרכון המתלווה לכך.

מה מקנה האזרחות והדרכון?

לפני שנסביר איך אפשר לקדם את התהליך ולמי פונים, הנה כמה עובדות על המשמעות של קבלת פספורט גרמני. היתרונות והמשמעויות הן:

  1. האזרחות הגרמנית מקנה למעשה אזרחות אירופאית. זאת אומרת שמקבלים זכות להשתקע ברחבי האיחוד האירופי (לאו דווקא גרמניה).
  2. האזרחות מאפשרת ללמוד לימודים גבוהים או השתלמויות מקצועיות, במוסדות חינוך מהטובים באירופה. לאזרחים יש אפשרות ללמוד בחינם במוסדות ממלכתיים וכן להשתלב בלימודים מסובסדים גם מחוץ לגרמניה.
  3. אזרחים של המדינה זכאים להיכנס לארה"ב ולמדינות נוספות, ללא פרוצדורה של ויזה או היתרים.
  4. אין צורך לוותר על אזרחות קודמת וגם אין חובה ללמוד ולהיבחן מבחן ידע בשפה הגרמנית (בהרבה מדינות אחרות, זה תנאי לקבלת אזרחות, למשל בספרד ובמדינות נוספות).
  5. ניתן לעבוד בצורה חוקית ולגיטימית בכל רחבי אירופה, בגרמניה וביתר המדינות. ובואו נזכור כי גרמניה היא המדינה המובילה את כלכלת אירופה. רמת חיים גבוהה ועלויות מחיה מאוד נוחות (לרבות דיור).
  6. אזרחים נהנים מזכויות סוציאליות שונות, ממש בדומה לאזרחים מלידה, ללא הבדל.
  7. היתרון של האזרחות מתגלה גם בנושאים נוספים כמו קבלת אשראי, משכנתאות, אפשרות לרכוש נכסים, לעשות עסקים, להשתתף במכרזים, להעסיק עובדים ועוד.

אזרחות גרמנית

אזרחות גרמנית לכל החיים

ישראלים רבים יכולים כיום לממש את זכותם לקבל אזרחות גרמנית, מדובר באזרחות נוספת (שלא מצריכה ויתור על האזרחות הישראלית). עם זאת, לא מעט מהם מתעסקים בשאלה האם ראוי ונכון – דווקא בימים אלו כשהאנטישמיות משתוללת – להוציא אזרחות גרמנית. לכל אחד יש את השיקולים האישיים שלו שעל פיהם הוא יקבל את ההחלטה.

לא כל מי שמגיש בקשה לקבלת דרכון גרמני רוצה לארוז את התיקים שלו ולברוח, לפעמים השקט הנפשי מספיק. מבדיקה שנערכה בקרב מבקשי אזרחות נוספת עולה כי הסיבה העיקרית היא: "תמיד טוב שיהיה".

רוב הישראלים מבינים שאי אפשר לצפות את עתיד המדינה, ושיכול להיות שכבר בתקופה הקרובה יחולו שינויים בחוק הגרמני שיקשו על ההליך. אף על פי שהתקנות נכנסו לתוקף רק בשנת 2021.

לדעתנו, אם יש לכם זכאות לאזרחות גרמנית – אתם צריכים ללכת על זה. בטח ובוודאי כשהמציאות מעודדת אתכם לעשות זאת ולאור העובדה שהנסיבות כוללות הקלות משמעותיות.

רוב צאצאי הייקים שמקבלים אזרחות גרמנית, זוכים בה לכל החיים. זאת כמובן מבלי לוותר על האזרחות הישראלית שלהם. לא מדובר במעמד "תושב", אלא במעמד אזרח גרמני מן המניין הזכאי לכלל הזכויות הסוציאליות שהמדינה מציעה לאזרחיה. חשוב לציין, שאת האזרחות הזו, הוא יוכל להוריש לדורות הבאים.

כמו כן, על פי שינוי החקיקה בהתאם לסעיף 15 לחוק הלאומי הגרמני – גם יהודים שכבר הגישו בקשה לקבלת דרכון גרמני בעבר וסורבו, יוכלו להגיש בקשה חדשה והפעם עם סיכויי הצלחה גבוהים!

האם מומלץ להיעזר בעורך דין לקבלת אזרחות גרמנית?

קבלת אזרחות גרמנית לא מותנית בליווי של איש מקצוע, למעשה יש כבר ישראלים שהצליחו לבצע את התהליך בצורה עצמאית. עם זאת, מניסיוננו, אנחנו בהחלט יכולים להצביע על כמה סיבות טובות לכך שעדיף לעבור את זה יחד עם משרד חזק.

-תהליך הגשת בקשה לאזרחות אירופאית הוא תהליך משפטי לכל דבר ועניין המצריך ידע וניסיון.

-סיכויי ההצלחה בתהליך עצמאי נמוכים משמעותית.

-איש מקצוע יכול לייעל ולקצר את התהליך בצורה מהותית, זאת הודות לעבודה מקצועית, קפדנית ומסורה.

– עורך דין המתמחה בהוצאת אזרחות גרמנית למעשה מעניק מעטפת ליווי מלאה. בין היתר הוא יעזור עם איסוף המסמכים הרלוונטיים ותרגומם לגרמנית, ביצוע חקר גנאולוגי המתחקה אחר שורשים אם צריך, בניית תיק משפטי חזק, ביסוס קשרים עם גורמי חוק בגרמניה ושימוש בסעיפי חוק מקלים. כל זה תוך מתן יחס אישי וחם, ראייה צופת מכשולים ובקיאות בחוק.

רוצים מאוד אבל לא יודעים איך לקבל אזרחות גרמנית? הגעתם למקום הנכון! אצלנו במשרד עורכי דין תותי אשבל, תפגשו עורכי דין מנוסים שעזרו כבר לאלפי ישראלים להנות מהיתרונות הרבים של האזרחות האירופאית.

מה עכשיו – איך לקבל אזרחות גרמנית?

גם השנה, צפויים אנשים רבים לבדוק את סיכויי ההצלחה לקבל דרכון נוסף. אז איך לקבל אזרחות גרמנית? שימו לב שהתנאים הבסיסיים כוללים למשל זיקה למדינה של אחד ההורים או הסבים. אם בעבר רק למי שהאב או הסב שלו נולדו בגרמניה היה סיכוי רב לקבל אזרחות, כיום זה תקף גם לצאצאי נשים ממוצא גרמני. גם מי שבעבר הגיש בקשה וסורב, יוכל להגיש שוב בקשה שתיבדק על רקע החוק החדש. אפילו אם להורים או הורי הורים לא הייתה אזרחות אלא מעמד חלש יותר (תושבות), ישנו סיכוי ממשי לקבל אזרחות בכפוף להגשת בקשה.

אגב, משנת 2000 הורים בעלי אזרחות גרמנית שיקפידו לרשום את הילדים שגילם פחות משנה, במרשם האוכלוסין, מקנים לילד אזרחות גם כן. על מנת לקבל את האזרחות, חשוב להגיש את הבקשה בליווי עורך דין אזרחות גרמנית. חשוב שיהיה זה עורך דין הבקיא בנושא האזרחות בגרמניה, ובכל השינויים, העדכונים ופסיקות בתי המשפט של השנים האחרונות בנושא.

פנו למשרד עו"ד של תותי אשבל, אשר צברו ניסיון רב ומלווים את הלקוחות בנבכי הבירוקרטיה הגרמנית. בפגישה ראשונית תוכלו לקבל מידע נוסף ואף להעריך את סיכוייכם לקבל את האזרחות עבור עצמכם או עבור הילדים.