איך הפכה אזרחות פורטוגלית ללהיט בישראל

קשה להגדיר בצורה מוחלטת את הישראליות, אבל אחד הדברים שבהם מצטיינים הישראלים זה זיהוי הזדמנויות. כשמישהו אחד שומע על הזדמנות טובה, הוא מיד יעביר הלאה את הבשורה. אפשר לראות את זה יפה מאוד בכל מה שקשור עם אזרחות פורטוגלית. בהתחלה, לפני כמה שנים, זה התחיל בטפטוף. פה היה מישהו שניסה והצליח, שם הייתה מישהי שביקשה וקיבלה את האזרחות הנחשקת. לאט לאט עוד ועוד אנשים הצטרפו למגמה המתפתחת וכיום אין בכלל ספק שזה ברור. האזרחות הזאת היא הלהיט הגדול ביותר והציבור הרחב רוצה לדעת כיצד אפשר לרכב על הגל הזה, מה זה נותן לנו ואיך והתקדם הלאה.

הרגע שבו אזרחות פורטוגלית הפכה לאטרקטיבית מתמיד

אם נחזור אחורה חמש שנים בערך, נגלה כי אף אחד בארץ לא הביע יותר מדי עניין בפורטוגל, מבחינה קבלת אזרחות. היו כמובן ישראלים שנסעו לטייל שם, שכן מדובר בארץ מאוד אטרקטיבית לטיולים וגם מציעה מחירים זולים בצורה מפתיעה. אבל אז משהו קרה. זה לא בדיוק היה תהליך אלא ממש הפתעה שנחתה בבת אחת, כמעט רעם ביום בהיר. ממשלת פורטוגל החליטה לחקות את ספרד ולהעניק הקלות עצומות ליהודים שרוצים לקבל אזרחות פורטוגלית. ההקלות ההלו מאפשרות לכל מי שעומד בכמה תנאים לקבל את האזרחות בצורה יחסית מהירה, ללא דרישות שמתלוות בדרך כלל לכל בקשה לקבלת אזרחות זרה.

לראשונה, אזרחות זרה בלי ללמוד שפה חדשה

מאז ומתמיד יכלו ישראלים שרצו בכך להגיש בקשה לאזרחות זרה. אבל האפשרות להגיש בקשה לא אומרת שאת התשובה החיובית מקבלים בקלות. אפילו מי שעומד במרבית התנאים, צריך להראות קשר ברור למדינה. ומה מעיד יותר על קשר ברור מאשר היכרות עם השפה המקומית? ואכן, בכל מדינה בעולם דורשים מאזרחים חדשים לעבור מבחן בשפה המקומית. למעשה זהו תנאי חשוב, מי שלא עובר את המבחן הזה וגם עומד בכמה דרישות נוספות, לא יוכל להיחשב לאזרח לכל דבר. וזוהי באמת סיבה חשובה לכך שישראלים נוהרים ומבקשים אזרחות דווקא בפורטוגל. זה לא רק בגלל שמדובר במדינה אירופאית מתקדמת. באופן חסר תקדים, אפשר לממש זכאות לאזרחות פורטוגלית בלי לדעת אפילו מילה אחת בשפה המקומית. כאשר מוסיפים לכך את ההחלטה שלא לדרוש מישראלים לוותר על האזרחות הקיימת, התקבל להיט. גם לא צריך ללמוד שפה נוספת וגם אפשר לשמור על תעודת הזהות הכחולה ואפילו, לא חייבים בכלל לעבור לפורטוגל.

מה נותנת האזרחות לזכאים

על מנת לקבל אזרחות פורטוגלית צריך להוכיח לשביעות רצונן של הרשויות שהקשר שלכם עם פורטוגל נובע מההיסטוריה. כלומר, מי שההיסטוריה המשפחתית שלו כולל את האירוע המטלטל שנקרא גירוש פורטוגל פטור מכל מיני תנאים. לא חייבים להתגורר בפורטוגל כמה שנים וכאמור, פטור מלימוד השפה. אבל מה מניע כה הרבה אנשים לפנות לעו"ד שיסייע להם לממש הוצאת דרכון פורטוגלי? הסיבות העיקריות הן:

  1. אזרחות אירופאית שמאפשרת להילקט בשלל מדינות בתור אזרחים לכל דבר. לא מדובר רק בפורטוגל אלא גם במדינות אחרות באיחוד.
  2. לימודים במחירים נמוכים. בעל אזרחות יכולים להירשם ללימודים בהרבה מוסדות לימוד מסובסדים.
  3. טיולים בלי גבולות. בעלי האזרחות יכולים לטייל בעולם ללא צורך בויזה וללא בירוקרטיה.
  4. עבודה בכל העולם. בעלי אזרחות זרה איכותית מורשים לעבוד כחוק, בכל מיני עבודות מכניסות.
  5. השתלבות בעסקים. אין כמו ויזה ואזרחות כדי לאפשר לכל המעוניין להקים עסק ולהשתלב בחברה האזרחית. כיום, זה קל הרבה יותר מתמיד.