האם זה הזמן הנכון להתחיל עם הוצאת דרכון פורטוגלי

בזמן האחרון אפשר לראות התעוררות עם הביקוש לדרכונים זרים. אפשר למצוא לא מעט סיבות שיסבירו את זה, הן בסביבה הקרובה והן בסביבה הרחוקה. בשורות הבאות נרצה להסביר כמה דברים על התזמון בהקשר של הוצאת דרכון פורטוגלי באופן מיוחד.

אומרים שבחיים הדבר הכי חשוב (מלבד כסף ובריאות, כמובן) זה התזמון. אפשר לקבל החלטה שנראית על פניה טובה אבל בזמן הלא נכון, והיא מתבררת די מהר כבלתי מוצלחת. לפעמים, גם חוסר החלטה בזמן הלא נכון מביא למעשה לתוצאה לא רצויה. זה חשוב מפני שהרבה אנשים סבורים בטעות שאם הם "יושבים על הגדר", כלומר מחליטים שלא להחליט, אז שום דבר לא מוצלח לא יתרחש. אבל למעשה זוהי טעות. נביא לפניכם כמה טיעונים לכך שככל הנראה, זה אכן הזמן הנכון להתחיל את הטיפול בהוצאת הדרכון. מי שימשיך להתלבט, מי שיחליט שלא להחליט, עשוי בסופו של דבר להצטער על כך.

האם התנאים לקבלת דרכון עומדים להשתנות

הרבה שינויים התרחשו בעולם, ממש לא מזמן. לדוגמא, נשיא חדש נבחר בארצות הברית והחל סכסוך מתוקשר בין צרפת לבין טורקיה (שמצידה נמצאת במתיחות עם יוון ועם עוד מדינות רבות אחרות). לכאורה, אין שום קשר בין הדברים הללו לבין הוצאת דרכון פורטוגלי, אבל למעשה יש הרבה מאוד קשר. כאשר הסביבה המדינית והבין לאומית משתנה, הרבה מדינות מקבלות החלטות שקודם לכן לא נראו סבירות. אף אחד לא יודע לומר אם בתוך זמן קצר (או בטווח הבינוני) לא יחולו שינויים משמעותיים בקרב הרבה מדינות באירופה, בנושא חלוקת אזרחויות ודרכונים. יתכן שהדברים ימשיכו כפי שהם כיום אך יתכן שגם לא.

הוצאת דרכון פורטוגלי בראי הפוליטיקה בפורטוגל

למעשה כבר לפני חודשים ארוכים, מסיבות של פוליטיקה פנימית, היו גורמים בפורטוגל שבקשו לשנות את תנאי מתן האזרחות הפורטוגלית  והדרכון ליהודים. כשגורמים פוליטיים מתחילים לבחוש בקלחת קשה לדעת היכן הדברים יסתיימו. גורמים מסוימים טענו (ועדין טוענים) שכבר אין צורך להמשיך עם מתן ההקלות ליהודים שרוצים דרכון מקומי. כידוע, כבר כמה שנים שהתהליך של הוצאת דרכון פורטוגלי עבור יהודים שונה באופן משמעותי מהוצאת דרכון על ידי אחרים. בגדול, הסיבה למצב זה היא ההחלטה לתקן שגיאה היסטורית ביחס אל היהודים. כלומר, באמצעות מתן דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד החליטו למעשה לקבל בחזרה את הקהילה היהודית המקומית.

פה קיים עניין נוסף. ישנם פוליטיקאים שראו שמרבית היהודים שרוצים דרכון פורטוגלי לא באמת מתכוונים להגיע ולהשתלב במשק המקומי. הרוב הגדול העדיפו להחזיק את הדרכון בבית, בישראל, למקרה וירצו להשתמש בו מתישהו, בעתיד. ישנם כאלה שפשוט השתמשו בו בתור דרכון אירופאי. כלומר, הם למעשה מנצלים את ההזדמנות להשתלב בשוק הגדול של האיחוד האירופי בעבודה, מגורים, לימודים. אז מה מציעים הפוליטיקאים שרוצים שינוי? הם רוצים לקדם החלטה שיהודים יצטרכו לשאת מעמד של תושבים, למשך כמה שנים. כלומר רק מי שיגור בפורטוגל מספר שנים כתושב יוכל להשלים את התהליך ובסופו – יתקבל הדרכון.

חשיבותו של התזמון

כעת אנו חוזרים למה שאמרנו בתחילה. לתזמון יש המון משמעות בחיים. בשלב זה, כאשר המצב נותר כמו שהוא, עדיין אפשר לפנות לעו"ד בארץ, שמטפל בכל מה שצריך כדי לקבל דרכון אירופאי. בפורטוגל, עדיין הדרך פתוחה עם ההקלות המוכרות. עדיין אין מבחן שפה ואין חובת מגורים במדינה. לכן, מי שלא רוצה לגלות בהמשך שדברים ישתנו, צריך לטפל בנושא. פנו לעו"ד עם ניסיון בקידום דרכון, בתהליך מסודר ובלי מאמץ מצדכם.