שינויים בהליך הזכאות להוצאת אזרחות פורטוגלית

האם צריך לפתוח חשבון בנק בהליך קבלת דרכון פורטוגלי? מבחן בפורטוגזית? הוכחת מגורים? אילו שינויים חלו בשנת 2021 לגבי הליך הוצאות אזרחות בפורטוגל? כל המידע לפניכם

בחודש נובמבר 2020 החליט הפרלמנט הפורטוגלי לבצע שינויים בנוגע לחוק השבות של צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, והיה נראה כי התנאים המצוינים שקיבלו צאצאי גירוש ספרד, עשויים להשתנות ובעיקר להחמיר. על הסיבות לשינויים, מה קרה בפועל ומה זה אומר מבחינת הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית.

אזרחות פורטוגלית – איך הכל התחיל?

בואו נתחיל בהתחלה. בשנת 2015 נחקק בפורטוגל חוק השבות, אשר מאפשר לצאצאים של מגורשי ספרד להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, באמצעות הוכחת דרישות של קשר כלשהו לפורטוגל. בשנתיים האחרונות כמות המבקשים הישראלים שפנו בבקשה להוצאת דרכון פורטוגלי גדלה לאין שיעור, והפרלמנט הפורטוגלי החליט לתקן את החוק וליצור דרישות חדשות שמעודדות זרים להשקיע בפורטוגל, לא רק לחיות בה (בהמשך נפרט על "ויזת הזהב").

החל משנת 2015, הוגשו כ-80,000 בקשות מצד ישראלים לקבלת אזרחות פורטוגזית וזהו ללא ספק מספר משמעותי מאוד. מסתבר כי הפורטוגלים חוששים משינוי צביון מדינתם בשל "המתיישבים" החדשים, אך עוד חזון למועד.

מה העניין עם שמות המשפחה?

שמות משפחה יהודים ידועים, בעלי קשר לפורטוגל ו/או ספרד יכולים להיות חיבור ראשוני לזכאות לדרכון פורטוגלי. יכולים לבדוק כאן לגבי הזכאות שלכם על פי שם המשפחה – אזרחות פורטוגלית שמות משפחה

שינוי החוק לא צלח

כאמור בחודש נובמבר 2020 הוגש מצע על ידי הפרלמנט לממשלה הפורטוגלית שעיקרו תיקון חוק הלאום. עלו שמועות לגבי דרישת מגורים עתידיות, דרישת שפה, שתי דרישות המתבקשות ממועמדים שאינם יהודים ומתחילים תהליך של הוצאת דרכון פורטוגלי, אך במצע היה כתוב חד משמעית כי דרישת מגורים וידיעת השפה לא תידרשנה מאלו המוכיחים קשר ליהודי ספרד.

אז מה כן? על פי ההצעה המקורית, החל משנת 2022 כל מי שמבקש לקבל דרכון פורטוגלי, יצטרך לשהות בפורטוגל לפחות שנתיים לפני הגשת הבקשה, מה שלחלוטין הלחיץ ישראלים רבים שהתכוונו להתחיל / להמשיך בהליך קבלת האזרחות.

בסופו של דבר, ההצעה של הפרלמנט להחמיר את התנאים לא התקבלה, נשיא פורטוגל הטיל וטו, והוסיף כי גם אם התנאים יוחמרו בעתיד, הם לא יכללו דרישה לגור בפורטוגל או לדעת את השפה. זאת מכיוון שכל הרעיון של חוק השבות הוא לתקן עוול אשר נעשה לצאצאים של היהודים אשר גושרו מספרד.

כיצד מוציאים אזרחות פורטוגלית?

הוצאת דרכון פורטוגלי – שלבים בדרך:

  1. איסוף מסמכים נדרשים.
  2. אישור והכרה כצאצא ליהודי ספרד ופורטוגל.
  3. הגשת בקשה לממשלת פורטוגל לקבלת אזרחות.
  4. בדיקת הבקשה ואישורה על ידי הממשלה.

מה לגבי ויזת משקיעים בפורטוגל?

בעשור הראשון של שנות ה-2000, חוקקה פורטוגל את "ויזת הזהב", ויזה שמטרתה למשוך משקיעים לשוק המקומי של פורטוגל. ההשקעה יכול להיות בחברה מקומית, אגרות חוב ממשלתיות, ונדל"ן. לאחר ביצוע ההשקעה בפועל, המשקיע וגם בני משפחתו מקבלים מעמד של תושבים זמניים.

ההיתר הזה תקף לשנה, כאשר במהלך שנה זו המשקיע ומשפחתו מחויבים לשהות בפורטוגל לפחות שבעה ימים. לאחר מכן ניתנים היתרים נוספים, ולאחר חמש שנים יכול המשקיע לקבל היתר תושבות לשנתיים, או היתר קבוע ולהתחיל בהליך לקבלת אזרחות, היכול להינתן לאחר שש שנות תושבות.

מה הצפי לעתיד?

גם אם לא יהיה תנאי למגורים בפורטוגל או לידיעת השפה, נראה שעם הנהירה הגדולה של ישראלים לפורטוגל, כן קיים הסיכוי לשינוי כלשהו בתנאים בהמשך, לכן מי שזכאי כעת לקבלת האזרחות הפורטוגלית, עדיף להתחיל את התהליך מאשר להיתקל בקשיים לאחר מכן.