אילו מקצועות תלמדו בחינם באירופה עם דרכון פורטוגלי?

שכר הלימוד הוא גורם משמעותי עבור סטודנטים שמבקשים ללמוד בחו״ל, למרבה המזל מי שמחזיק בדרכון פורטוגלי (שמזכה גם בדרכון אירופאי), נהנה ממגוון אפשרויות ללמוד בחינם, או בכמעט חינם, באוניברסיטאות ומכללות רבות ברחבי האיחוד האירופי.

לימודים בחינם

אם אתם מחפשים לימודי תואר ראשון בקיימות, באומנות או בתחום לימודי אחר, הרשימה שלהלן כוללת מדינות אירופה שרובן לא גובות דמי לימוד מאזרחים אירופאים, וחלקן אף מציעות לימודים בחינם גם לאזרחים משאר חלקי העולם.

כמובן שדמי הלימוד אינם העלויות היחידות שצריך לשקול כשמתכננים ללמוד בחו״ל. חשוב לקחת בחשבון גם את ההוצאות על מגורים, ביטוח בריאות ועלויות מחיה אחרות. אבל זה בהחלט יתרון ענק כאשר לא צריך לדאוג לשלם שכר לימוד גבוה.

הנה כמה מהמדינות שבהן מחזיקי דרכון פורטוגלי יכולים ללמוד בחינם או כמעט בחינם:

  1. גרמניה

גרמניה מציעה שכר לימוד חינם לכול הנרשמים ללימודים גבוהים במדינה, בלי קשר ללאום. זאת, חוץ מהמדינה הפדרלית באדן-וירטמברג, שהחלה לגבות שכ״ל מסטודנטים שאינם אזרחי ה-EU.

כל הסטודנטים נדרשים לשלם תרומה לסמסטר, כ-250 יורו לסמסטר. לעתים קרובות תרומה זו כוללת עלות של ׳כרטיס סמסטר׳ או כרטיס לתחבורה הציבורית. גרמניה מציעה גם תוכניות רבות באנגלית, והקבלה ללימודים לא דורשת הוכחה של ידע בשפה הגרמנית.

  1. נורבגיה

רוב האוניברסיטאות והמכללות בנורבגיה, לא גובות שכ״ל. מדיניות זו תקפה לגבי כל התלמידים, בלי קשר ללאום שלהם. מוסדות פרטיים כן גובים שכר לימוד, אבל אלה נמוכים יותר בהשוואה למדינות אחרות. עם זאת, קחו בחשבון את יוקר המחיה הגבוה בנורבגיה, יחסית למדינות אירופה האחרות.

  1. איסלנד

אוניברסיטאות ציבוריות באיסלנד לא גובות שכר לימוד מאף סטודנט, בלי קשר ללאום. אבל יוקר המחיה במדינה גבוה מאוד. בנוסף, יתכן שתתקשו למצוא קורסים באנגלית ברמת התואר הראשון. מדינה זו מציעה תוכניות לימוד רבות יותר באנגלית לתואר השני ולדוקטורט.

  1. אוסטריה

לסטודנטים עם דרכון של ה-EU או לאזרחי מדינות ה-EEA (European Economic Area) הלומדים במכללות באוסטריה, הלימודים הם בחינם למשך שני הסמסטרים הראשונים. לאחר מכן עליהם לשלם כ-363 יורו לסמסטר (בהשוואה לאזרחי מדינות זרות המשלמים כ-726 יורו לסמסטר).

כל הסטודנטים נדרשים לשלם דמי חברות לאגודת הסטודנטים, ודמי ביטוח תאונות לסטודנטים (19.20 יורו לסמסטר).

מדיניות זו המתייחסת לשכר הלימוד חלה רק על האוניברסיטאות הציבוריות והאוניברסיטאות לאומנויות. האוניברסיטאות למדעים והמוסדות הפרטיים זכאים לגבות שכר לימוד מהסטודנטים.

  1. צרפת

ממשלת צרפת מסבסדת את ההשכלה הגבוהה, לכן שכר הלימוד במוסדות הציבוריים נמוך מאוד. סטודנטים אזרחי אירופה משלמים 170 יורו לשנה עבור תואר ראשון, ו-243 יורו לשנה עבור תואר שני (לעומת האירופאים המשלמים 2,770 יורו ו-3,770 יורו, בהתאמה).

  1. פולין

סטודנטים, אזרחי ה-EU או ה-EEA, הלומדים לימודים מלאים במוסדות להשכלה גבוהה במדינה, לא נדרשים לשלם שכר לימוד. זאת לעומת סטודנטים אזרחי מדינות אחרות המשלמים בממוצע 2,000 יורו בשנה.

יוקר המחיה הנמוך בפולין, מושך אליה סטודנטים בינלאומיים רבים. בנוסף, פולין מציעה לכם 118 מוסדות חינוך ויותר מ-800 תוכניות לימוד באנגלית.

  1. יוון

המוסדות הציבוריים להשכלה גבוהה ביוון מציעים לימודים בחינם במכללות לתלמידי תואר ראשון אזרחי ה-EU וה-EEA. בניגוד למדינות שלעיל, יוון דורשת מהמועמדים בקיאות בשפה היוונית כתנאי להרשמה לאוניברסיטאות שלה. סטודנטים שלא מחזיקים בתעודת שפה, לא יוכלו להירשם.

  1. הונגריה

הונגריה לא מציעה אמנם שכר לימוד חינם במכללות, אבל שכר הלימוד בה הוא הרבה יותר סביר לעומת שכר הלימוד במדינות מחוץ לאירופה. למשל. שכר הלימוד יכול לנוע בין 600 יורו ל-4,000 יורו, תלוי בתוכנית הלימודים ובמוסד האקדמי.