דרכון גרמני לבן הזוג – מה שצריך לדעת

בתקופה האחרונה נרשמת עליה גדולה בביקוש לקבלת אזרחות אירופאית, במיוחד על ידי השגת אזרחות גרמני. הפעם, נתייחס להשגת אזרחות ודרכון לבן או לבת זוג של מי שנחשב לאזרח גרמני על פי הרשויות המוסמכות בגרמניה. אם אתם בתהליכי קבלת האזרחות או שאתם מתעניינים באפשרות הזאת, הדברים הבאים יעשו לכם סדר.

התקנות והחוקים שעברו עדכונים חשובים בנוגע לניצולי שואה וצאצאים

חשוב לומר כי בשנים האחרונות, דברים יסודיים הנוגעים לקבלת דרכון גרמני עברו שינויים לעומת מה שהיה מקובל ומוסכם לפני כן. חוק האזרחות הגרמנית למשל עודכן באופן משמעותי בשנת 2021. החוק מגדיר ומציין שינויים שחלקם יוכלו להקל על ישראלים הזכאים לאזרחות ומתוקף כך, גם יש חשיבות לבני או בנות הזוג. על פי סעיף 15 למשל, נרדפים וצאצאיהם יוכלו להגיש מחדש בקשה לאזרחות בתנאים מקלים. גם חלק מאלה שויתרו על האזרחות או נאלצו לוותר עליה, למשל עם העלייה ארצה, יוכלו להגיש בקשה לקבלת אזרחות מחדש.

האם אזרחות על פי נישואין היא אוטומטית

קבלת דרכון לבן או לבת הזוג יכולה להתאים לאלה שרוצים שתהיה אזרחות אירופאית כאשר לאחד מהם כבר קיימת אזרחות כזאת. בעבר, נשים שהתחתנו עם גבר בעל אזרחות גרמנית, קיבלו את האזרחות באופן אוטומטי. בהמשך, החל מאמצע שנות החמישים, קבלת האזרחות לבת או לבן זוג הייתה אפשרית רק לאחר הגשת בקשה ותצהיר. אולם כיום, אזרחות של בן או בת זוג שנישאו לאזרח גרמני איננה אוטומטית ואינה מתקבלת לאחר הצהרה בלבד. בני ובנות זוג של אזרחים בעלי דרכון גרמני, אשר מתגוררים מחוץ לגבולות גרמניה, יצטרכו לעמוד בתנאים החדשים שמפורטים כולם בחוק האזרחות (סעיף 14).

הקלות לזוגות בקבלת האזרחות

בהמשך ניגע בכמה היבטים של אזרחות אירופאית, יתרונות אך לפני כן נציין מה צריכים לדעת בני או בנות זוג של אזרחים גרמנים כיום. דרך המלך להשיג דרכון גרמני לבן או לבת הזוג, תהיה לאחר הוכחת זיקה למדינה המבוססת על מגורים. כלומר, מי שנישא באופן רשמי לאזרח או לאזרחית המדינה ובמקרים מסוימים עונים על כללי ידועים בציבור, יוכלו לשהות במדינה מספר שנים במעמד אזרחי של תושבות. כעבור 3 שנים ניתן יהיה להגיש בקשה לקבלת אזרחות רשמית כחוק. חשוב לציין כי גם ללא קבלת אזרחות, יכולים בני או בנות זוג לשהות עם בני הזוג בגרמניה או במדינות אחרות של האיחוד האירופאי במעמד זמני.

יתרונות הוצאת הדרכון

על ידי קבלת אזרחות ודרכון על ידי שני בני הזוג, הרי שמדובר למעשה על מעמד חוקי לכל החיים. מעמד חוקי כזה מאפשר שהות בגרמניה או בכל מדינות האיחוד, ועם קבלת כל הזכויות הסוציאליות השונות. המעמד החוקי מאפשר לעבוד, ללמוד, להשתלב בכלכלה, לקנות נכסים, לעבור בין גבולות באופן חוקי וללא צורך באישורי גבול או ויזות. יש הקלות משמעותיות גם בכניסה (ואף בהשגת אישורי עבודה) לעוד מדינות וכלכלות מובילות בעולם.

מי יכול לסייע בקבלת דרכון גרמני

הבירוקרטיה של קבלת אזרחות גרמנית עדיין נחשבת למורכבת. הגשת המסמכים בכפוף לעילות לקבלת מעמד במדינה, צריכה להלום את מצבו האישי של המבקש או המבקשת וכן את המצב המשפחתי. יש לשים לב לעילות המיוחדות הקשורות לצאצאי נרדפי הנאצים ויש משמעות לתעודות או למסמכים שיתכן שנמצאים בבית, אצל סבא סבתא וכדומה. משרד עורכי הדין תותי אשבל פועל מזה שנים בהשגת דרכונים אירופאים לישראלים באחוזי הצלחה גבוהים ובליווי אישי. מוזמנים לפנות אלינו בכדי לבדוק האם אתם בעלי סיכויים טובים לקבל אזרחות, עבורכם או עבור בן או בת הזוג ואף עבור ילדים.