הוצאת דרכון גרמני – האם גם בן זוגך זכאי?

גרמניה, כידוע לכל, נהנית מעוצמה כלכלית, פוליטית וחברתית נרחבת והיא כמובן המובילה של האיחוד האירופי. אי לכך, דרכון גרמני נחשב ליקר ערך עבור הרבה ישראלים ממוצא יהודי. דרכון מסוג זה יכול לפתוח הרבה דלתות ולהביא עימו מספר עצום של יתרונות. וזו גם הסיבה לכך שהרבה מתעניינים בשאלה הבאה: עבור מי שזכאי לקבל אזרחות גרמנית, מה קורה עם בן או בת הזוג. האם גם בן או בת הזוג שלו זכאים לאזרחות באופן אוטומטי, או שיש צורך לענות על תנאים מסוימים.

כיצד יהודים ישראלים מרקע גרמני יכולים לקבל דרכון גרמני

על בסיס קשרים משפחתיים והיסטוריים, ובעקבות כמה שינויים מרחיקי לכת שונים בחוקי האזרחות הגרמניים (נכון לשנת 2023), השאלה איך לקבל אזרחות גרמנית נענית בכמה דרכים. כך למשל:

  1. זכאות על בסיס המוצא המשפחתי – אזרחות גרמנית מוענקת למשל על בסיס המוצא המשפחתי והרקע שלכם. כלומר, גם אם את או אתה מעולם לא התגוררתם בגרמניה, אם הורים או הורי הורים התגוררו כאזרחים או אפילו כתושבים, יתכן שתוכלו לקבל אזרחות יחסית בקלות.
  2. זכאות מיוחדת לצאצאי קורבנות המשטר הנאצי – לאור הרצון של השלטון הגרמני לכפר על פשעי העבר, קיימים מאז שנת 2020 כמה הקלות המקלות על תהליך קבלת אזרחות לצאצאי נפגעי המשטר הנאצי.
  3. התאזרחות במסלולים ארוכים יותר שכוללים תושבות – בעוד מסלול זה עשוי להיות ארוך יותר וכרוך בעמידה בקריטריונים אזרחיים ומבדקים שונים, זו עדיין דרך שמאפשרת לקבל אזרחות.

מה צריך לדעת על זכאות לבני ובנות זוג

על פי דברי עורך דין אזרחות גרמנית, קבלת האזרחות אינה חלה באופן אוטומטי על בני זוג. כלומר, בעוד שקבלת הדרכון על בסיס קשרים משפחתיים היסטוריים ומוצא הוכרה בשינויי החקיקה, בן או בת זוג אינם הופכים מידית לבעלי אזרחות גרמנית רק משום שבן זוגו מקבל אותה. בשלב זה, יהיה עליהם לעבור תהליך התאזרחות נפרד משלהם. אכן ישנה התחשבות בכך שמדובר על בן או בת זוג של אזרחים, אולם זה לא הקריטריון היחיד שמתבססים עליו.

יש לא מעט סיבות לכך שאנשים (לרבות בני או בנות זוג של אזרחים) רוצים לקבל אזרחות גרמנית. למשל:

  1. חינוך חינם או מסובסד בגרמניה ובאירופה.
  2.  בעלי דרכון נהנים מזכאות להקלות בקבלת מענקים, משכנתאות ואפשרויות השקעה בנכסים. כלומר הדרכון מקנה שפע של הטבות פיננסיות.
  3. דרכון גרמני מקל על נסיעות בעולם, לכל מטרה. למשל אזרחים בעלי דרכון אינם זקוקים לויזה לארצות הברית. בעלי דרכון יכולים ליהנות מהקלות נוספות במעברי גבול בהרבה מדינות.
  4. כניסה לאיחוד האירופי, משום שבעל דרכון גרמני נהנה מכל הזכויות וההטבות של אזרח האיחוד האירופי לכל דבר. למשל תנאים סוציאליים, הזדמנויות עבודה מגוונות, התפתחות אישית וכלכלית.

מדוע להיעזר בעורך דין מומחה לאזרחות גרמנית

הדרך לקבלת אזרחות גרמנית יכולה להיות מורכבת. יש צורך להגיש בקשה עם מסמכים מפורטים, להמציא הוכחות על סמך החוקים המתפתחים ללא הרף. עורך דין מומחה בדיני אזרחות גרמניים מבטיח שאתם ובני או בנות זוגכם, תעמדו בקריטריונים, לפני הגשת הבקשה. סיוע כזה מקטין את הסיכויים לדחיית הבקשה. במיוחד בהתחשב בשינויים האחרונים, ההקלות בחקיקה לצאצאי קורבנות המשטר הנאצי, עורך דין אמין מבטיח טיפול צמוד וקפדני. עו"ד מומחה יכול לזרז תהליכים עבורכם, יודע היכן להגיש בקשה, מה להדגיש וכיצד להציג את המקרה בצורה הנכונה.

לסיכום, בעוד שהדרכון הגרמני מציע יתרונות רבים, השגתו דורשת הבנה מעמיקה של עקרונות הזכאות והתהליכים הבירוקרטיים. אמנם בני זוג אינם הופכים זכאים באופן אוטומטי, אך בעזרת עורך דין מיומן  אפשר להקל משמעותית על תהליך התאזרחות.