טיול שורשים בפורטוגל

לישראל הגיעו בעשרות השנים האחרונות, הרבה מאד עולים חדשים מכל מדינות אירופה כמו צרפת, ספרד ופורטוגל. לאחר שהם כבר בנו את חייהם בישראל, רבים מהם החליטו לממש את החלום שלהם ולנסוע עם כל בני המשפחה למדינה שממנה הם הגיעו כדי לבצע טיול שורשים. המטרה של נסיעה זו היא להגיע למקום המגורים הישן שלהם, אם זה היה בעיר גדולה או בעיירה קטנה, כדי לראות את השינויים שחלו במקום זה, לחפש ולראות את בית הילדות שלהם וגם לבקר בבית העלמין, בקברים של קרובי המשפחה שהלכו לעולם.

טיול משפחתי מסוג זה בפורטוגל הכולל את הילדים והנכדים הוא אופציה מרגשת מאד, בני המשפחה נסערים מהמראות, מרותקים משמיעת סיפור משפחתי בעל משמעות נרחבת שכולל רגשות מעורבים. זו הסיבה שרבים מהם מעוניינים באפשרות של הוצאת דרכון פורטוגלי המשויך לאיחוד האירופאי. יש להכין לצורך כך כמה מסמכים ואחד מהם הוא אישור של הקהילה היהודית ששם המשפחה הספציפי של משפחה זו, אכן כלול ברשימת שמות המשפחה היהודים. הדבר מעיד על כך שהמשפחות הללו חיו לפני מאות שנים בפורטוגל ולכן יש להם את הזכות לאזרחות פורטוגלית, כיוון שהם עזבו את המדינה בזמנים קשים ועברו למדינות אחרות או לחלופין לקולוניות שהיו שייכות בשנים הללו לפורטוגל.

תכנון של טיול שורשים

תכנון של טיול שורשים מסוג זה אינו עניין של מה בכך. הוא כולל חודשים של היערכות ותכנון כדי שכל בני המשפחה יוכלו לנסוע יחד במועד מסוים. התקופה הנוחה ביותר בדרך כלל היא באחת החופשות כמו בפסח, סוכות או בחופש הגדול ומבצעים סיעור מוחות כדי לקבוע את מסלול הנסיעה. גולת הכותרת היא לבצע טיול שורשים אל המקום בו המבוגרים גרו ויש להם המון זיכרונות ממנו.
יש זיכרונות מהילדות שהם נפלאים ולכן הם ישמחו להראות לדור ההמשך היכן הם גרו, אם יש אפשרות הם יבקשו להיכנס לדירה כדי להיזכר בשעות הרבות שבילו שם. מעבר לכך הם יבקרו במקומות החשובים בסביבה כמו בית הספר, בית הכנסת, בתים של קרובי משפחה שהם הלכו לבקר אצלם מעת לעת ועוד.

העזיבה של פורטוגל

במהלך טיול שורשים יסופרו גם סיפורים נוסטלגיים שהם קשים ופחות נעימים וכוללים את ההיסטוריה המשפחתית אשר הניעה אותם לעזוב את המדינה ולעלות לישראל. על פי הדמויות באילן היוחסין המשפחתי, יסופרו סיפורים משפחתיים על כל אחד מהם, היכן הוא גר, במה עסק, כמה ילדים היו לו ועוד. מדובר בסיפורים רבים שהילדים אף פעם לא שמעו ולכן הם מסוקרנים מאד ונהנים מכל שביב של מידע.

מזכרת לכל החיים

רוב המשפחות מתעדות טיול שורשים זה ולאחר מכן אחד מהם מכין ספר כרוך שהוא מזכרת משפחתית יוצאת דופן הכוללת את מסלול הנסיעה והמון תמונות שצולמו במקומות החשובים ביותר. כל אחד מבני המשפחה מקבל עותק של ספר משפחתי מרגש זה ותמיד כיף לעלעל בו.