כל מה שצריך לדעת לקראת רילוקיישן לרומניה

בשנים האחרונות מסתמנת מגמה בולטת בקרב יהודים ישראלים השוקלים רילוקיישן. אם פעם העיניים היו נשואות בעיקר לארצות הברית, כיום רבים לוטשים עיניים לאפשרויות הגלומות ביבשת אירופה. אם יש לכם שורשים רומנים, אין ספק שתגלו עניין בדברים הבאים.

חושבים אירופה, עוברים לרומניה

יש כיום עניין גובר והולך במעבר לרומניה, קודם כל מכיוון שזו מדינה החברה באיחוד האירופי. המחשבה על רילוקיישן נובעת מסיבות רבות, למשל הזדמנויות כלכליות משופרות, רצון לשינוי באורח החיים האישי או המשפחתי, רצון ליהנות מהיתרונות של להיות חלק מהאיחוד האירופי. דרכון אירופאי מביא עימו סוג של חופש, גישה נוחה ומהירה לשווקי האיחוד האירופי, חינוך איכותי מוזל ומחיה מוזלת. עבור רבים הרילוקיישן נועד לאפשר ליהנות מעוד הרבה יתרונות אזרחות אירופאית בחיי היום היום.

זכאות לאזרחות רומנית

לפני שנציג מגוון כללים להיערכות לרילוקיישן, כמה דברים על קבלת אזרחות רומנית הלכה למעשה. האזרחות נמצאת בהישג יד של ישראלים רבים, במיוחד כאלה שיש להם זיקה היסטורית או משפחתית לרומניה. למשל יהודים שהם צאצאים לניצולי מלחמת העולם השנייה ולניצולי שואה. רומניה מכירה בזכותם של צאצאים אלה לתבוע מחדש אזרחות, ומכירה בעוולות ההיסטוריות שחוו משפחותיהם. מסלול זה לאזרחות מהווה ללא ספק חלק ממאמציה של רומניה המודרנית, לתקן עוולות ואי צדק מן העבר. כך מתקבלת הזדמנות ייחודית לזכאים, בדומה למימוש זכאות לדרכון גרמני לצאצאי ניצולי שואה מגרמניה.

שבעה כללים חיוניים להיערכות לרילוקיישן לרומניה

חושבים על רילוקיישן? אלה כללים ותובנות שיעזרו לכם להיערך לכך בצורה טובה יותר.

  1. הבנת הדרישות החוקיות להתאקלמות מבחינה אזרחית – לפני קבלת החלטות כלשהן, חשוב שתכירו היטב את חוקי ההגירה של רומניה. זה כולל את הכללים להוצאת ויזה, אישורי תושבות וכן תהליך קבלת אזרחות רומנית. תוכלו להתייעץ על כך עם המומחים של משרד עו"ד תותי-אשבל.
  2. היערכות כלכלית ופיננסית – כל מעבר למדינה חדשה כרוך בשיקולים והתארגנות מבחינה פיננסית. לקראת הרילוקיישן הכינו תקציב מאורגן. התקציב צריך לכלול את עלויות המעבר והקליטה הראשונית, הוצאות מחיה לתקופה ראשונה וכספים להוצאות לא צפויות.  מומלץ לקרוא על המחירים הנוכחיים של מוצרים ושירותים שונים ברומניה, וזה יעזור לכם לתכנן ולהיערך בהתאם.
  3. דיור – התחילו ללמוד על שוק הדיור ברומניה כדי למצוא מגורים מתאימים. בין אם אתם מתכננים לשכור או לקנות, למדו על שכונות, אזורים, אפשרויות תעסוקה בסביבות שונות וכדומה.
  4. התחילו ללמוד את השפה – זה נכון שרומנים רבים מדברים אנגלית, אבל ידיעת השפה המקומית יכולה לשפר באופן משמעותי את השהות במדינה בטווח בינוני או ארוך. לימוד רומנית יעזור לכם להשתלב.
  5. בריאות וביטוח – למדו עוד על מערכת הבריאות ברומניה, שכן שם אין מנגנונים כמו קופות חולים. אזרחות האיחוד האירופי מספקת שירותי בריאות מסוימים, אך רצוי שיהיה ביטוח בריאות מקיף.
  6. הזדמנויות תעסוקה רלוונטיות – אם אתם מתכננים לעבוד ברומניה, התחילו ללמוד על שוק העבודה, מקצועות מבוקשים וחוקי העבודה. עבור יזמים, למדו על הסביבה העסקית כדי להבין את ההזדמנויות והאתגרים.
  7. ללמוד על התרבות – למדו על המסורת והתרבות, המנהגים והנורמות במדינה.

לסיכום, המעבר לרומניה מציע ליהודים ישראלים הזדמנויות חדשות תחת מטריית האזרחות האירופית. לא די בכך שאתם יכולים להשיג אזרחות אירופאית כחוק. רצוי וכדאי להיערך בצורה מושכלת. למדו על חוקי ההגירה והאזרחות, אפשרויות לימודים או תעסוקה, מגורים ומחירים. עבור צאצאי ניצולי שואה רומנים, תהליך קבלת אזרחות רומנית יכול להיות צעד משמעותי מאוד בחיים.