מגורים בגרמניה לבעלי דרכון של האיחוד האירופאי

אם אתם שוקלים להתנסות במגורים ובחיים באיחוד האירופאי, הדרך הטובה ביותר לשם כך היא להקדים ולהשיג דרכון אירופאי. גרמניה כיום היא אחת התומכות הגדולות של מדינת ישראל והיא גם המדינה המובילה של האיחוד האירופאי. היא ממש אבן שואבת לאנשים המחפשים הזדמנויות חדשות, רמת חיים גבוהה. עבור ישראלים שכבר השיגו דרכון אירופי או רוצים להשיג אותו בהמשך, האפשרות לחיות בגרמניה זו בעצם הזדמנות לצמיחה אישית במובנים רבים ושונים. להלן נתייחס למשמעות של מגורים בגרמניה לבעלי דרכון של האיחוד. נגלה גם איך זה עשוי להתקשר לזכויות מיוחדות של ישראלים, שהם צאצאים לניצולי שואה או לאזרחים גרמנים שנמלטו מגרמניה לפני עשרות בשנים.

מי זכאי להתגורר כיום בגרמניה?

גרמניה מהווה יעד מסביר פנים לא רק לבעלי דרכון גרמני חדש אלא גם לכל מי שיש ברשותו דרכון אירופאי כאזרח של מדינה אחרת. למי שהשיג דרכון אירופאי, גרמניה מאפשרת את הזכות לחיות, לעבוד וללמוד מבלי שצריך סידורים מיוחדים או וויזה מיוחדת כפי שהיה נדרש בעבר. מדובר בהיבט מרכזי שמתקשר עם חופש התנועה המלא ברחבי האיחוד האירופי, המאפשר לאזרחים ממדינות החברות באיחוד להתגורר בגרמניה באותם תנאים כמו אזרחי גרמניה. אגב, מעניין לציין שגרמניה מאפשרת לחלק מאזרחי המדינות שאינן חברות באיחוד להתגורר במדינה, כך למשל לאזרחי שוויץ. ולענייננו, ישראלים שהוציאו דרכון של מדינות מהאיחוד יוכלו להתגורר בגרמניה לכל פרק זמן, לכל מטרה שהיא (כל עוד חיים כאזרחים נורמטיביים ושומרי חוק).

המשמעות של אזרחות לצאצאי ניצולי השואה

במחווה של תיקון היסטורי, גרמניה פתחה לפני שנים מספר את שעריה לצאצאי ניצולי שואה יהודים. שינויי חקיקה מאפשרים למי שאבותיהם או אימהותיהם נאלצו לברוח עקב רדיפות לקבל בחזרה אזרחות גרמנית. מדובר בעצם בהנהגת העיקרון של השבת מעמד אזרחי שנלקח שלא בצדק. וחשוב לציין שמגורים בגרמניה כיום תחת מעמד אזרחי מלא, ניתנים לא רק לצאצאים אזרחים גרמניים מן העבר אלא גם למי שהתגוררו בעבר במדינה, ללא אזרחות אלא במעמד נמוך יותר של תושבות.

דיור בגרמניה, מה כדאי לדעת?

סביר להניח שאם קראתם קצת או דיברתם עם מישהו שהוציא דרכון אירופאי, יש לכם לפחות מושג לגבי יתרונות דרכון אירופאי. כעת, נרצה לומר כמה דברים לגבי דיור בגרמניה, עניין רלוונטי למי שרוצה לפתוח פרק חדש של מגורים, עבודה או לימודים בגרמניה. ראשית, שוק הדיור בגרמניה כולל אפשרויות כגון דירות עירוניות בערים מרכזיות כמו ברלין ומינכן. אבל זו לא האפשרות היחידה, רבים מעדיפים דווקא לרכוש או לשכור בית, באחד האזורים השלווים, באזורים כפריים ירוקים ומיוחדים.

השכרה של נכס היא בחירה מאוד נפוצה בקרב אנשים שעוברים להתגורר במדינה, לפחות בשלב הראשון. השכרה מספקת גמישות מבחינת מיקום וסוג המגורים. עבור המעוניינים לחשוב לטווח הארוך, רכישת נכס לשימוש אישי או להשקעה בהחלט באה בחשבון. כדאי במקרה זה לבדוק את מלוא הזכאות כאזרחים, לגבי מימון ומשכנתאות, לבדוק מהן השכונות המתאימות ביותר בערים מרכזיות או כאלה הסמוכות לאוניברסיטאות או לאתרי תרבות ופנאי, מרכזי תעסוקה וכדומה.

זכויות סוציאליות לאזרחים אירופאים חדשים

גרמניה בנתה מערכת ביטוח סוציאלי מקיפה המעניקה הטבות שונות לאזרחיה. ישנם שירותי בריאות, תוכניות פנסיה ועוד הטבות ייחודיות לאזרחי המדינה, כולל תמיכה של דמי אבטלה נדיבים. אזרחים חדשים שקיבלו  אזרחות גרמנית, מיד זוכים למטריית ההגנה של המערכת הסוציאלית הזאת. רשת ביטחון זאת עומדת לרשות האזרחים, בין אם יחידים ובין אם משפחות. רוצים לבדוק את זכאותכם האישית לדרכון אירופאי? במשרד עו"ד תותי אשבל תמצאו ניסיון עשיר בליווי הלקוחות לאזרחות נוספת.