למה השם שלכם חשוב לצורך קבלת אזרחות פורטוגלית?

השם בזכות סטטיסטיקה של מנוע החיפוש באינטרנט, ניתן לדעת אילו נושאים נמצאים על סדר היום הציבורי. כל מה שאנשים מחפשים במספרים גדולים כנראה מעניין את הציבור. מעניין לא פחות להבין כיצד הנושאים החמים יכולים להיות חשובים לנו, באופן אישי. חיפוש מאוד מרכזי של גולשים בישראל מסתובב סביב הביטוי (הטיפ טיפ ארוך) הזה, אזרחות פורטוגלית רשימת שמות משפחה. אבל מה לאזרחים ישראלים, רובם צברים אך לא כולם, לחפש בנושא שמות המשפחה? התשובה הולכת כך. זה לא שפתאום כולם רוצים להתחיל לחקור את ההיסטוריה המשפחתית בגלל עבודת בית ספר או לטובת הכנת ביוגרפיה משפחתית. העניין הוא שעל פי החלטת הרשויות בפורטוגל, לשם יש משפחה יש כיום כוח רב. הכוח להשפיע האם תוכלו או לא תוכלו לקבל אזרחות פורטוגלית. שמות מסוימים יסדרו לכם דרכון ביתר קלות.

שם הוא זהות של זמן ומקום

הכח העצום של שמות משפחה נעוץ בכך שהם מחברים אותנו לעבר שלנו, להיסטוריה האישית של העם או של קהילה תוססת שהתקיימה בעבר. שמות כגון "כוהן" או "לוי" או "כץ" מספרים סיפור של כהונת קודש בעם ישראל, לפני אלפי שנים בעבר. וכעת, שמות המייצגים חיבור לקהילת פורטוגל הקדומה יכולים לאפשר לאנשים רבים לקבל אזרחות בעלת תוקף אירופאי.

לפני מספר שנים הוחלט בפורטוגל להכניס שינויים ולהוסיף תקנות בחוקי האזרחות. אחד השינויים הגדולים הוא כזה שמאפשר להעניק אזרחות פורטוגלית ליהודים, גם אם הוריהם לא נולדו במדינה. במידה ועל פי שם המשפחה ניתן להראות חיבור לקהילה העתיקה של מגורשי פורטוגל, מרבית הסיכויים שאפשר יהיה לקבל את האזרחות לאחר הגשת בקשה מנומקת אך ללא מכשולים מיוחדים.

האם רק מי שמוצא את השם שלו בתוך רשימה מעודכנת של שמות משפחה של יהודי פורטוגל יוכל לקבל אזרחות? הדברים לא עובדים בדיוק בצורה כזאת. לפעמים השמות עברו במהלך השנים שינויים. חלק מהשינויים קלים לזיהוי וחלקם יותר קשים. ניתן באמצעים נוספים להוכיח קשר וזיקה לקהילת המגורשים מלפני מאות שנים והתוצאה תהיה אותה התוצאה. כי העיקר הוא במהות ולא רק בשם. אם במשפחה שלכם התגוררו בעבר בפורטוגל ומשם נאלצו לברוח בעקבות הגירוש, כאן טמונה המהות. אתם חלק מהקבוצה הזכאית לקבל אזרחות בתנאים מקלים.

איך מחברים בין השם לבין האזרחות

את הבקשה לאזרחות לא מתחילים בפניה למשרד החוץ הפורטוגלי מבלי שעושים קצת עבודת הכנה. ראשית אפשר לבדוק די בקלות אם שם המשפחה כיום או בעבר מהווה שם נפוץ, שהוכר בקהילת ספרד / פורטוגל. בנוסף, יש צורך לערב את הקהילה היהודית שהוסמכה לטפל בכך. באופן טבעי, הוסכמו שתי הקהילות היהודיות הגדולות של פורטוגל בימינו. אלה הן קהילת יהודי פורטו וקהילת יהודי ליסבון. קהילות אלה חידשו את היהדות הגאה במדינה במאה השנים האחרונות. קהילות אלה הוסמכו ליצור את החיבור בין שם המשפחה היהודי פורטוגלי לבין הזכאות לקבלת אזרחות פורטוגלית. הקהילה מוסמכת לבדוק את הסיפור האישי של כל מי שמגיש בקשה. אישור רשמי כזה, שמתקבל ומצורף לתיק הבקשה לאזרחות הינו בעל משקל מאוד משמעותי.

האם צריך לפנות ישירות לקהילה או להמריא לפורטוגל

עיסוק בבירוקרטיה לא אהוב על אף אחד, בוודאי לא כאשר מדובר בבירוקרטיה זרה, בשפה פורטוגזית נעימה לאוזן אך בלתי מוכרת. אלפי האנשים שקיבלו את הדרכון ורבים אחרים שממתינים בימים אלה נעזרו ונעזרים בדרך כלל בעורך דין. לשם כך אין צורך לחפש עורך דין פורטוגלי. לא צריכים למהר ולהמריא לפורטוגל ולבקש ריאיון אצל ראשי הקהילה היהודית. הפניה לעורך דין ישראלי תסייע לצלוח את ההליך כולו, אך יש לפעול בצורה מתאימה. כלומר, מקפידים לברר ולשאול מיהו עורך הדין שיטפל בכם.

חפשו עורך דין שכבר השיג אזרחות פורטוגלית לכמה שיותר אזרחים ישראלים. העדיפו עורך דין שמטפל עבורכם בכל מה שצריך, מבלי שתצטרכו להתרוצץ, לחפש, לבדוק, להתלבט. על מנת להסדיר את כל הבירוקרטיה, עדיף לבחור עורך דין שיש לו רקע בחוק הפורטוגלי והאירופאי בכלל. אחרי הכל, מדובר בעצם על אזרחות אירופאית לכל דבר. העדיפו משרד עורכי דין שיודע ומסוגל לשתף פעולה עם נציג בחו"ל כגון עורך דין עם רישיון פורטוגלי. כך יטפל בכם גורם מנוסה, שמקבל כמיופה כוח שלכם פניות בירור מהממשל הפורטוגלי ומטפל בכל עניין בירוקרטי נוסף שצץ בדרך.

 

כיצד לפעול לאחר קבלת האזרחות?

זיכרו את הדברים הללו:

מי שמקבל אזרחות פורטוגלית לא צריך לוותר על האזרחות הישראלית. בנוסף, לא תצטרכו בשום שלב להמריא לליסבון ולפורטוגל בכלל, כדי לאסוף מסמך רשמי כגון תעודת לידה או דרכון פורטוגלי. הכל מגיע אליכם.

לאחר קבלת האזרחות, הסטטוס האזרחי הזה נשאר שלכם לתמיד. בניגוד לתושבים בפורטוגל שנמצאים בסטטוס זמני של תושבים או מורשי שהיה, אזרחות ניתנת לכל החיים. כלומר, הופכים בעצם לאזרחי כל האיחוד האירופי, עם הזכויות הנלוות לכך, לתמיד.

כיום, אין צורך לעבור מבחנים שפה או תרבות פורטוגזית. יחד עם זאת, יתכן שבעתיד תהיה חובה כזאת אם ישונה החוק (כך מקובל כיום בספרד, לדוגמא). אך בזכות הדרכון, ניתן לחיות, לעבוד, ללמוד או להקים עסק, לקנות נכס או לפעול ככל אזרח אחר, בכל מדינה באיחוד האירופי.

אפשר להגיש בקשה אישית, לכל בן משפחה שחפץ בכך. אזרחות אי אפשר להוריש לילדים מתחת לגיל 18. לילדים מעל גיל זה, אפשר להגיש בקשה אישית משלהם. ניתן גם להגיש בקשה עבור ילד, ללא קשה לבקשה נלווית עבור ההורה.