מהי הדרך הכי נוחה כיום לקבל דרכון אירופאי

כל אחד שמבקש לקבל דרכון אירופאי עושה זאת מסיבותיו שלו. יש כאלה שרוצים לדאוג שלילדים תהיה בעתיד אזרחות נוספת ואחרים רוצים להיערך לעתיד לא ידוע (פשוט שיהיה עוד דרכון בבית). ישנם אנשים שסבורים כי בעתיד יהיה הרבה יותר קשה לקבל אזרחות אירופאית, ולכן עכשיו כדי להקדים ולטפל בכך לצורך רילוקיישן. ישנם שרוצים ללמוד או לטייל בעולם בלי ויזה או לעבוד באירופה ויש כמובן עוד סיבות רבות נוספות. אבל מעבר לסיבות, שאתם בוודאי מכירים רבות מהן, עולה שאלה לא פחות חשובה – מהי בעצם הדרך הכי נוחה כיום, לקבל את הדרכון.

האם כדאי לפנות לארץ המוצא של ההורים

עשויים להיות הבדלים מסוימים, בין אזרחויות של מדינות שונות באירופה, אך כיום זה פחות מהותי. למשל, בשגרה לא כל כך משנה אם מקבלים אזרחות דרך ממשלת יוון או שמגישים בקשה דרך צרפת, איטליה, פורטוגל או ספרד. זה די הגיוני, בסך הכל, מפני שהאיחוד קשור היום בהסכמים משותפים ואפילו ביקורת גבולות לא קיימת בין המדינות. משום כן, מאוד נוח יהיה לפנות לקבלת דרכון אירופאי דרך המדינה שממנו עלו ההורים, במידה והם עלו ממדינה באירופה. כלל זה היה נכון במשך הרבה מאוד שנים, אבל בכל זאת, שינויים של השנים האחרונות הביאו לכך שגם מי שהוריו לא נולדו באירופה עשוי להיות זכאי לאזרחות, בתנאים מיוחדים.

איך שם המשפחה שלכם עשוי לסייע לקבל אזרחות

דרך הפעולה למי שהוריו לא נולדו באירופה יכולה להתחיל בבדיקה מאוד קצרה. כמה מדינות אירופאיות מעניקות כיום דרכון אירופאי גם למי שהוריו לא נולדו באירופה, על סמך כל מיני חוקים או תקנות זמניות. אנו יוצאים מנקודת הנחה שמרבית הקוראים שלנו לא מתכוונים להפעיל הגשת בקשה על סמך סעיפים כמו מקלט מדיני או פליטות, ולכן, כדאי להכיר את התקנות שבכל זאת יכולות להועיל. האם שמעתם את העניין שמעורר צירוף המילים המשונה לכאורה, דרכון פורטוגלי שמות משפחה? צירוף זה מעורר עניין רב מפני שפורטוגל הסמיכה את קהילת יהודי פורטוגל לאשר אילו אנשים שייכים מבחינה היסטורית לקהילה. אם שם המשפחה המקורי של המשפחה שלכם מעיד על שייכות לקהילת מגורשי פורטוגל, תוכלו לקבל על כך אישור. אישור מקהילת פורטו או ליסבון מהווה אסמכתא לכך שיש לכם זיקה על בסיס הדורות הקודמים, לאותה המדינה. זוהי דוגמא למקרה מיוחד, די יוצא דופן, שמאפשר לקבל אזרחות על סמך שיוך משפחתי מלפני כמה מאות שנים.

האם רק פורטוגל מקילה על ישראלים שרוצים דרכון

אחרי שהבנו בגדול מהו הסיפור שמאחורי דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה, כדאי להתייחס גם לספרד. יש קשר היסטורי ארוך ורב שנים בין ספרד לבין פורטוגל. קהילת יהודי ספרד הייתה למעשה הקהילה הגדולה יותר, ורק לאחר גירוש ספרד רבים עברו לפורטוגל (לפני שגורשו גם משם בגירוש הגדול). וכפי שפורטוגל מקילה על יהודים שרוצים לקבל דרכון אירופאי, כך נוהגת גם ספרד. למעשה, ספרד הייתה הראשונה מבין השתיים שהצהירה על הקלות ליהודים מבקשי אזרחות. ובכל זאת יש הבדלים. לדוגמא, ספרד דורשת הוכחת ידע בספרדית לצורך קבלת אזרחות ואילו פורטוגל – לא.

האם שווה לעלות על מטוס לפורטוגל עוד היום?

בשלב זה, מסתמן כי במובן הרחב ביותר, הכי הרבה ישראלים עומדים בקריטריונים לקבלת אזרחות מהירה יחסית, כפי שהכריזה ממשלת פורטוגל. יתכן שתחשבו כי הדרך הכי נוחה ומהירה לקבל את הדרכון היא לעלות על מטוס לליסבון עוד היום. לכאורה, זה מתבקש ויכול לזרז את התהליכים אך למעשה, זה די מיותר. בכל מקרה הגשת הבקשה נעשית בכתב ובדרך כלל, לא קיימת דרישה להתייצב פיסית מול הרשויות. הדרך הכי נוחה, פשוטה ויעילה היא להגיש בקשה בפורטוגזית, באמצעות עורך דין שמתמחה בהשגת דרכונים זרים. שימו לב שלא כל עורך דין יגיש בשמכם את הבקשה באותה הצורה. רק עו"ד שפועל ללא לאות בתחום ספציפי זה בשנים האחרונות ומייצג אין ספור ישראלים, יוכל להעניק את הטיפול הנאות, מתוך היכרות עם החקיקה הרלוונטית, הסייגים והדרישות של הרשויות באירופה.  

נסכם, אם כן, מדוע ולמה הכי נוח כיום לפנות לעורך דין, ולבקש דרכון דרך הרשויות בפורטוגל:

בפורטוגל, אין דרישה כיום ללמוד את השפה המקומית, מה שלא מייצג את מרבית המדינות (באיחוד או מחוצה לו).

אין צורך לטוס לפורטוגל, כדי להגיש בקשה. אפשר למצוא עורך דין ישראלי שבקיא בטיפול בכל בקשה הדורשת צירוף מסמכים, מרחוק.

עורך דין מנהל מעקב אחר הבקשה, מרכז את הטיפול מול הקהילה היהודית ומול הרשויות האזרחיות גם יחד.

אפשר אפילו את האזרחות והדרכון לקבל מבלי להגיע לפורטוגל. הכל מגיע לארץ, בסיוע השגרירות.

אין חובה לוותר על האזרחות הישראלית בשום שלב.

מאוד קל לבדוק האם שם המשפחה שלכם מצוי בתוך רשימת שמות משפחה מגורשי פורטוגל. כך יודעים כמעט בין רגע, האם סיכוייכם לקבל דרכון גבוהים או שצריכים לעבור פרוצדורה יותר מורכבת.

לא חייבים להתגורר בפורטוגל. על סמך האזרחות ניתן לעבור לכל מדינה באירופה, ללמוד, לעבוד, להקים עסק, לקנות בית, להשקיע וכו'.

מהניסיון של השנים האחרונות, מתחילת הטיפול ועד סופו אפשר לקבל את הדרכון בתוך כשנתיים, כאשר נעזרים בליווי מקצועי של עורך דין מנוסה.