האם זה משנה מול איזה מדינה מוציאים אזרחות אירופאית

מדינות אירופה השונות חוו אין ספור שינויי גבולות ומשטרים לאורך ההיסטוריה. בשנים האחרונות אירופה נחשבת להרבה יותר יציבה והיא מהווה מוקד משיכה לתיירים ולמהגרים מהעולם. המתעניינים בקבלת אזרחות אירופאית חפצים בתהליך שמתחיל ונגמר בתוך זמן סביר. למרות שניתן לפנות לכל מדינה עם הגשת בקשה לקבלת האזרחות, לא כולן מתייחסות לכך באותו האופן. נסביר מדוע זה משנה מול איזו מדינה פועלים ואיך אפשר לזרז את התהליך.

אזרחות של מדינה החברה באיחוד

לא כל אזרח שמתגורר באירופה שייך באופן אוטומטי לאיחוד האירופי. מרבית הישראלים שמתעניינים בימים אלה בקבלה של אזרחות מעוניינים לאו דווקא בהשתייכות למדינה כזאת או אחרת אלא השתייכות כלל אירופית. השיוך לגוש האירופי המרכזי מביא עימו יתרונות רבים, אך אלה ניתנים רק לבעלי אזרחות של מדינה החברה באיחוד בחברות מלאה. כדאי לציין שחלק מהמדינות הן חברות חלקיות או בעלות זיקה לאירופה, אך הן פחות מבוקשות לצורך קבלת אזרחות. כאשר מקבלים אזרחות של מדינה החברה חברות מלאה באיחוד אפשר ליהנות מכל הזכויות השונות, מגורים באירופה, לימודים באירופה, תנועה חופשית ללא מגבלת זמן, רכישת נכסים ביבשת, רכישת עסקים ועוד.

מדוע אין תנאים זהים לקבלת אזרחות ברחבי אירופה

לכאורה, מאז יבשת אירופה התחברה בשלל הסכמים פוליטיים כגון השוק האירופי המשותף והאיחוד האירופי, היטשטשו מאוד הגבולות והמשמעות שלהם. אכן, כל מי שנושא אזרחות אירופאית יכול למעשה לעבור בין המדינות ולשהות בהן ללא הגבלה, ובכל זאת ישנה אוטונומיה מסוימת לכל מדינה. לדוגמא, אין חובה על כל המדינות השונות לאשר או לא לאשר אזרחות לאזרחים חדשים על סמך קריטריונים אחידים. למרות האיחוד האירופי, לממשלות השונות ישנה עצמאות מרובה בענייני ממשל. יתכן שבעתיד זה ישתנה, אך כך זה קורה כיום. מבחינת מי שרוצה לקבל אזרחות, המסקנה מאוד פשוטה – כדאי למצוא מדינה שנוקטת בגישה מקילה. כלומר מדינה שקיים סיכוי מאוד גבוה שאם תגישו בקשה לאזרחות, גם תקבלו אותה.

לא תמיד חייבים ללמוד מראש את השפה

הרבה מבין מדינות אירופה מוכנות להעניק אזרחות רק לאנשים שקיבלו אישור מגורים (תושבות) במדינה למשך די הרבה שנים. ומעבר לכך, על מנת לעבור את כל הבירוקרטיה ולקבל אזרחות אירופאית, יכולה הממשלה המקומית לקבוע מבחנים שונים. מבחנים ידועים הם מבחן ללימוד השפה המקומית או מבחן לענייני חוקה או היסטוריה של המדינה. אבל האם באמת חייבים ללמוד את השפה בכדי לקבל אזרחות? כפי שמדינה יכולה לדרוש זאת, כך היא יכולה גם להקל ולוותר על הדרישה הזאת. כיום, יהודים שעומדים בקריטריונים מסוימים יכולים להתחיל ואף לסיים תהליך של קבלת אזרחות פורטוגלית מבלי להיבחן במבחן השפה. כלומר, אם אתם רוצים אזרחות נוספת ורוצים פטור ממבחנים שמקשים עליכם או אין לכם את הזמן ללמוד שפה חדשה, זהו הנתיב שיוכל לסייע לכם.

מדוע פורטוגל החליטה להקל על יהודים

לא כל אזרח זר שירצה לקבל אזרחות פורטוגלית יקבל פטור במבחן ידע בשפה המקומית, אך קיימים סייגים. כיום יהודים רבים נהנים מההקלה, שאינם חייבים ואינם נדרשים ללמוד את השפה, אפילו ברמה הכי בסיסית. בנוסף, גם אין צורך להיבחן במבחן של היסטוריה מקומית או חוקה או כל דבר אחר. הסיבה לכך מאוד פשוטה, שתי המדינות החברות באיחוד, ספרד וגם פורטוגל, החליטו לאפשר קליטה של יהודים שנולדו למשפחות של מגורשי ספרד ופורטוגל. בני משפחות כאלה, שיש להם זיקה היסטורית עתיקה למדינה, יכולה לקבת את האזרחות בהליך מקוצר, ללא צורך בתושבות. אולם גם בעניין זה, אין זהות מלאה בקריטריונים: בספרד לדוגמא כן דורשים מבחן של השפה הספרדית ובפורטוגל, כאמור, אין צורך בכך.

איך אפשר לזרז את הוצאת האזרחות

גורמים מסוימים מנסים ליצור את הרושם שבעזרת הקשרים הנכונים אפשר לזרז את התהליך לקבלת אזרחות אירופאית. עבור כל מי שרוצה להשלים את התהליך הזה בצורה חוקית ונכונה, כדאי להיזהר מהבטחות שווא. פורטוגל וספרד אכן מקילות על יהודים בקבלת אזרחות, אך זה לא קורה מהיום למחר. אפשר לצפות לתקופת זמן של כשנתיים, עד שמסיימים את התהליך ולכן כדאי להזדרז (בעתיד אולי יוקשחו התנאים). מוטב להיעזר במשרד עורכי דין שמתמחים בטיפול באזרחות זרה, עם דגש על המדינה הרצויה לכם. במשרד תפגשו בעורכי דין המכירים את התהליך על בוריו ואשר פועלים גם מול הקהילות היהודיות המקומיות. קבלת אישור מהקהילה המקומית מהווה שלב מפתח בהוכחת יהדות וקשר לקהילה ההיסטורית. מעבר לכך, מטפלים במשרד בכל העניינים המנהליים, קשר עם גורמי ממשל ונוטריונים, הכל על פי חוק ובאופן מסודר.

האם אפשר לקבל אזרחות זמנית?

חלק מאזרחי אירופה היו בתחילה תושבים אירעיים, זמניים. מעמד זה ניתן לביטול או שלילה ביתר קלות, מה שלא נכון עבור אזרחות. מדובר במעמד חוקי, לתקופת זמן בלתי מוגבלת. קבלת אזרחות פורטוגל נעשית לאחר הגשת בקשה מפורטת בשפה המקומית. כאמור, אין צורך להירשם למבחן שפה וגם לא צריכים לענות על קריטריון של מגורים במדינה. למעשה, לאחר סיום תהליך זה אין חובה להתגורר במדינה. אין שום בעיה להמשיך להתגורר בישראל או לעבור לתקופה רצויה לכל מדינה באירופה, שחברה באיחוד. אלפים רבים של ישראלים כבר השלימו בהצלחה את התהליך שמקנה בסופו אזרחות לכל החיים.