הוצאת דרכון פורטוגלי ליוצאי תימן

בשנים האחרונות נמצאת תימן בכותרות לא בהקשרים חיוביים במיוחד. תימן מוזכרת שוב ושוב בעיקר בהקשר של הסכסוך עם ארצות ערב ובהקשר של המורדים החות'ים שפועלים, כך אומרים, בשיתוף ממשלת אירן. קשה לומר שקהילת יוצאי תימן בארץ מייחסת ביום יום חשיבות רבה לדיווחים הללו (שהרי הקהילה כולה עזבה מזמן ועלה לארץ) אבל יש שאלה אחרת, הרבה יותר אקטואלית. למרות שתימן רחוקה מרחק רב מאירופה, מסתבר כי צאצאים לעולים מתימן עשויים להיות זכאים לדרכון אירופאי. איך נוצרה מציאות שכזאת? כדי להבין, נספר לכם כמה דברים על דרכון פורטוגלי, איך זה קשור ליוצאי תימן ומה אפשר לעשות הלאה.

כיצד יוצאי תימן קשורים לפורטוגל?

קצת היסטוריה על קצה המזלג – בניגוד לקהילת בבל המפוארת, שרבים מבניה היו נצר לגלות היהודים העתיקה מארץ ישראל, קהילת יהודי תימן נוצרה באופן אחר. חלק בלתי מבוטל מקרב יוצאי תימן הגיעו למדינה למעשה בעקבות גירושי אירופה – גירוש ספרד וגירוש פורטוגל. זוהי העובדה שבעצם מקשרת את עולי תימן לאירופה של ימינו. האפשרות לקבל דרכון פורטוגלי ליוצאי תימן עוברת ממש בנקודה הזאת. כלומר, כל מי שמשפחתו עלתה מתימן ויוכל להראות כי שורשי המשפחה מגיעים אחורה עד גירוש פורטוגל שנערך לפני כמה מאות שנים, יהיה זכאי לקבלת הדרכון. וכאשר אתם יודעים את זה, יתכן שתרצו לדעת מה הלאה, מה עושים עם התובנה הזאת. כעת, יש לכם כמה אפשרויות.

להמריא לפורטוגל או להגיש בקשה מהארץ

כדי להוציא את הדרכון הפורטוגלי ולמעשה לממש את האפשרות לקבל אזרחות אירופאית, לא חייבים בהכרח להתיישב בפורטוגל. החוק הנוכחי קובע כי במיוחד ליהודים יוצאי פורטוגל ניתן לקבל אזרחות מבלי לוותר על תעודת הזהות והאזרחות הישראלית ואפילו מבלי להתגורר בפורטוגל. אבל כדי להגיש בקשה, אפשר לפעול בכמה נתיבים. אפשרות אחת היא להמריא לליסבון ולהגיש את הבקשה בעזרת נוטריון מקומי. אפשרות אחרת היא להגיש בקשה מבלי לעזוב את הישראל. מכיוון שבכל מקרה יש צורך לעבור כמה שלבים בדרך לאזרחות, לא היינו ממליצים למהר לעלות על מטוס. בכל מקרה, זה לא יקצר את הזמן הטיפול ולמעשה עשוי לגרום לכם לבזבוז זמן ועוגמת נפש. כדאי שתדעו כבר עכשיו כי המסלול המיוחד לזכאות עבור יהודים, השונה באופן ניכר מבקשת אזרחות עבור מי שאינם יהודים, עובר דרך יצירת קשר עם הקהילה היהודית בפורטו או בליסבון. ניתן להגיש בקשה ולטפל בנושא מבלי לעזוב את ישראל. לצורך כך נעזרים בעורך דין בארץ, בעל קשרים עם הנוטריונים והרשויות בפורטוגל.

השלבים העיקריים בדרך לדרכון

אפילו קבלת הדרכון שהופך אתכם לבני בית באירופה לא מחייבת אתכם להגיע לפורטוגל. ניתן לקבל את הדרכון לאחר גמר התהליך, בשגרירות פורטוגל בישראל. אך לפני כן צריך לעבור כמה וכמה שלבים. להלן דרכון פורטוגלי שלבים עיקריים:

  1. בדיקת זכאות ראשונית – אם אתם לא בטוחים האם כדאי, איך להמשיך, מה עושים עכשיו, תוכלו לפנות לעורך דין לבדיקת זכאות ראשונית מהירה. החלטתם להמשיך? עברו הלאה.
  2. הכנת תיק בקשה מפורט – בזה עוזר לכם עורך הדין. לצורך כך מכינים עץ משפחה או אוספים מסמכים משפחתיים שונים. תעודות עולה, אישורי חתונה של ההורים ועוד.
  3. פניה לקהילה היהודית פורטוגלית – את האישורים המתאימים שולח עורך הדין על מנת לקבל אישור שאתם חלק מקהילת יהודי פורטוגל.
  4. הגשת בקשה לממשלת פורטוגל, עם מסמכים וכל הפירוט שצריך, בפורטוגזית.
  5. קבלת תעודת זהות ודרכון, בפורטוגל או בישראל (בשגרירות) לאחר תשלום אגרה.