מה היא ויזת זהב לפורטוגל וכיצד ניתן לקבלה?

אזרחות אירופאית פותחת דלתות רבות ומשמעותיות ומהווה גם סוג של תעודת ביטוח למי שחי במדינה שמתמודדת עם אתגרים מורכבים מאוד כמו ישראל. בהתאם כל אופציה שמובילה אל האזרחות הזו מעוררת עניין רב וזוכה לביקוש נרחב. אחת הדרכים להפוך לאזרחי האיחוד האירופי היא ויזת הזהב של פורטוגל, ובעמוד זה תמצאו מידע לגבי מסלול זה, ההבדלים בינו לבין הליך הוצאת דרכון פורטוגלי ועדכונים משמעותיים בחוק הרלוונטי בפורטוגל.

מה מעניקה ויזת הזהב למי שמקבל אותה?

חשוב להבחין בין ויזה לפורטוגל, כלומר אשרת כניסה למדינה, לבין "ויזת זהב" – מסמך שמקנה הטבות משמעותיות הרבה יותר: מעבר חופשי בין כל 27 מדינות האיחוד האירופי, אפשרות לעבוד באופן חוקי בפורטוגל, ללמוד במדינה החביבה, לחיות בה באופן כללי והכי חשוב, זכאות לאזרחות פורטוגלית כעבור 6 שנים.

ויזת הזהב הונהגה ע"י פורטוגל כבר ב-2012. היא נחלה הצלחה רבה, ובמידה מסוימת אפילו יותר מדי – ומאז 2020 נשמעים קולות רבים במדינה הקוראים לשנות את המסלול ובפרט להחמיר את הדרישות.

האופציות השונות לקבל ויזת זהב של פורטוגל

העיקרון המרכזי של ויזת הזהב הוא קבלת כל ההטבות הנ"ל, ובפרט כמובן קבלת אזרחות פורטוגלית, שמהווה כמובן אזרחות אירופאית לכל דבר, תמורת השקעה משמעותית בפורטוגל.

מסלול אחד הוא השקעה בנדל"ן. הרף המינימלי הוא רכישת נכס בשווי 500,000 יורו ומעלה, או לחילופין השקעה של 350,000 יורו ומעלה בשיפוץ נכס בן 30 או יותר (כשהרכישה היא בסכום של 200,000 יורו וההשבחה שלו היא בסכום של לפחות 150,000 יורו).

מסלול אחר הוא השקעה בעסק שיוצרת 10 מקומות עבודה חדשים או כמובן יותר. גם השקעה במחקר ופיתוח בפורטוגל, הן של מוסדות ציבוריים והן של מוסדות פרטיים, עשויה להניב ויזת זהב – בתנאי שגובה ההשקעה הוא 350,000 יורו ומעלה.

עוד אופציה היא העברת הון למדינה: אם הסכום מופקד בקרן הון סיכון המינימום הוא 350,000 יורו ובאפיקים אחרים – מיליון יורו. התשואות שמניבות הקרנות בפורטוגל היא לרוב 5-6% בשנה, והמיסוי עליהן הוא בהתאם לכללים הנהוגים בישראל – כלומר מס רווחי הון בשיעור 25%.

תנאים נוספים לקבלת ויזת זהב

בנוסף להשקעה המשמעותית, זכאות לוויזת זהב מחייבת הצגת אישור על היעדר רישום פלילי מטעם משטרת ישראל, פתיחת חשבון בנק בפורטוגל, הצהרת בריאות וכן נוכחות במדינה – 7 ימים בשנה הראשונה ו-14 ימים בכל אחת משתי השנים הבאות.

שינויים במסלולים המקנים ויזת זהב בפורטוגל

תוכנית ויזת הזהב של פורטוגל נחלה כאמור הצלחה רבה, ובפרט משכה למדינה משקיעים רבים בנדל"ן. התוצאה: זינוק במחירי הנדל"ן באזורי הביקוש בערים הגדולות ליסבון ופורטו. בהתאם שוקלים קברניטי המדינה להעניק ויזת זהב עבור השקעה בנדל"ן רק באזורים שמוגדרים כ"דלילי אוכלוסייה".

שינוי נוסף שצפוי להיכנס לתוקף ב-2022 הוא העלאת רף ההשקעה המינימלי בקרנות הון הסיכון מ-350,000 יורו ל-500,000 יורו.

מה עדיף, ויזת זהב או דרכון לצאצאי מגורשי פורטוגל?

פורטוגל מציעה כידוע דרך נוספת לקבל דרכון שלה – על בסיס הוכחת קשר משפחתי ליהודים שחיו בה במאה ה-15. זכאות לדרכון פורטוגלי בדרך זו לא מותנית בהשקעה במדינה אלא אך ורק בקיומו של קשר משפחתי שכזה, כשהבדיקה הראשונית להיתכנות קבלת הדרכון והאזרחות היא לפי שם המשפחה.

במסלול זה מומלץ להיעזר בעורך דין שזוהי המומחיות שלו. אמנם יש לקבלת דרכון פורטוגלי מחיר מסוים עקב התשלום לאיש המקצוע, אולם כמובן שמדובר בסכום נמוך בהרבה מזה שיש להשקיע במדינה עבור ויזת זהב – כך שזוהי האופציה הנכונה למי שאין לו סכום כסף פנוי גבוה וגם למי שמעדיף להשקיע אך ורק לפי שיקולים כלכליים.