כיצד אפשר ללמוד רפואה באירופה?

אם תמיד חלמתם להיות רופאים, רישום ללימודי רפואה באוניברסיטה הם צעד טבעי עבורכם. האם ישראל זו האפשרות היחידה? בוודאי שלא. בתנאים הנוכחיים, ישראלים רבים שהיו רוצים ללמוד בארץ נאלצים ללמוד בחו"ל. אפשר להגשים את החלום באירופה.

מאות ישראלים פונים ללימודי רפואה בחו"ל בכל שנה, רבים מהם נושאים עיניים לאירופה. הרמה של לימודי רפואה בארץ גבוהה מאוד, אך תנאי הקבלה גבוהים הרבה יותר מהדרוש. בשל מחסור במקומות פנויים בפקולטות, אפילו בוגרים מצטיינים של מערכת החינוך עשויים לקבל תשובה שלילת בעוד שמיטב בתי הספר לרפואה בעולם ישמחו לקבל אותם. בשורות הבאות נסביר כיצד אפשר להשלים לימודי רפואה באירופה ומדוע רבים מחליטים לפני כן להוציא דרכון אירופאי.

הפתעה – פתאום הבגרות לא כל כך משנה

לצורך לימודי רפואה בישראל נדרש המועמד להיות בעל ציוני בגרות מעולים בנוסף על ציון גבוה מאוד בפסיכומטרי (לרוב מעל ציון 700). העובדה שבתי הספר בישראל שמים דגש רב על ציוני בגרות מעוררת רושם שלמבחני בגרות יש המון משקל גם בחו"ל. אך מסתבר שבמרבית האוניברסיטאות בחו"ל לא ידרשו מכם למסור תרגום של תעודת הבגרות שלכם. למעשה, זה כלל לא מעסיק אותם מפני שמה שחשוב יותר זו בחינת הקבלה. מי שיעבור את בחינת הקבלה של מוסד לימודים אירופאי יוכל להתחיל לאחר מכן את התואר ברפואה. לפני שנספר קצת יותר על בחינות הקבלה, ראוי להסביר מדוע הרבה מועמדים מתחילים מבעוד מועד תהליך של הוצאת דרכון פורטוגלי. אמנם אפשר ללמוד רפואה גם תחת דרכון ישראלי אבל את ההבדל תרגישו עמוק בכיס.

כך מוזילים את הלימודים באירופה

עבור סטודנטים זרים שלומדים באירופה, לימודי רפואה נחשבים ליקרים, אפילו יקרים מאוד. עד כמה שנהוג לקטר על יוקר המחיה בישראל, לימודים גבוהים באירופה לא מסובסדים עבור מי שמגיע מישראל. אך לצד זאת, עבור מקומיים הלימודים ניתנים בסבסוד ניכר ולפעמים אפילו בחינם (תלוי במדינה ובמוסד הלימודים). כלומר, מבחינת העלות של כ-6 עד 7 שנות לימודים בחו"ל, ברור מדוע לימודי רפואה באירופה לבעלי דרכון אירופאי משתלמים יותר. למי שמתכנן להירשם ללימודי רפואה בהמשך, מאוד מומלץ להכיר את הקריטריונים לקבלת אזרחות אירופאית. מספיק שאתם עומדים בתנאים של אחת ממדינות אירופה, אתם נחשבים לאזרחי האיחוד וצפויים לכם לימודים במחירים הרבה יותר שפויים.

איך לשפר את סיכויי ההצלחה בבחינות הכניסה?

במידה ואתם בוגרים מצטיינים של מערכת החינוך הישראלית במגמות כמו כימיה או ביולוגיה, יש לכם סיכוי לא רע לעמוד בבחינות הקבלה של לימודי רפואה באירופה. אבל יתכן מאוד שאתם רוצים לשפר את סיכויי ההצלחה ולשם כך שימו לב לטיפ הבא. בדקו במוסד הלימודים המתאים כיצד מורכבת הבחינה. יתר על כן, יש באפשרותכם להירשם למכינה שמותאמת לבחינת הקבלה ללימודי רפואה. במכינות הללו לומדים עקרונות חשובים בנושאים כמו פיזיולוגיה, ביולוגיה, אנטומיה וכדומה.

מה הקשר בין אזרחות פורטוגלית ללימודי רפואה?

אין זה עניין של מה בכך להוציא אזרחות זרה. עם זאת, לפני כמה שנים נפתחה אפשרות מיוחדת להוציא אזרחות פורטוגלית ליהודים ממוצא פורטוגלי. כלומר, אם המשפחה שלכם נאלצה לעזוב את ספרד לפני דורות רבים (בגירוש ספרד) ולאחר מכן גורשה גם מפורטוגל, תוכלו להגיש בקשה לאזרחות. על סמך אזרחות זאת אתם מקבלים את האזרחות האירופאית ואז, הרבה יותר פשוט וזול ללמוד בחו"ל. ורק שלא יהיה ספק – אפשר אך לא חייבים ללמוד במקרה זה בפורטוגל. אפשר ללמוד גם במדינות אחרות, כגון איטליה, רומניה, צ'כיה וכן הלאה.