דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו – על תהליך ההוצאה והיתרונות שלו

העובדה שמדינת ישראל הייתה מאז היווסדה למדינה קולטת עליה ידועה לכולם. בשל הרבה מאוד סיבות, לא רק ישראלים שרוצים ללמוד או לעבוד במדינה אחרת רוצים להשיג דרכון נוסף. אולי זה סוג של ביטוח, שתהיה עוד אפשרות למקרה הצורך, למחר, לעוד שנה, לעוד חמש או עשר שנים. מה יהיה בעתיד, הרי אף אחד לא יודע אבל מה שבטוח, יוצאי מרוקו עשויים להימצא זכאים לקבלת דרכון ספרדי. מיד נסביר מה המשמעות של הדבר זה, למה יכול לשמש הדרכון, איך מגישים בקשה ואיך צריך להתכונן.

הקשר בין עליה ממרוקו לקבלת דרכון ואזרחות ספרדית

אם דבר זה לא ברור, נדגיש כי נתינת דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו, משמעותה נתינת דרכון ספרדי הוא למעשה מי שגם קיבל אזרחות של המדינה. כלומר, אזרח המדינה זכאי לדרכון ומי שלא מקבל אזרחות, לא רשאי לקבל דרכון. כעת, ראוי להבין מה הקשר בין עליה ממרוקו, אפילו לפני עשרות שנים, לבין קבלה של דרכון ואזרחות של ספרד דווקא.

לפני יותר מ-500 שנה התחולל זעזוע עמוק באחת הקהילות המפוארות והמשגשגות של יהדות העולם. מלכי פורטוגל החליטו להורות לכל יהודי המדינה, בפרט אלה שלא מוכנים להתכחש לדתם ולעמם, להסתלק מהמדינה. הוטלו הגבלות על הוצאת רכוש, ולמעשה, היהודים גורשו. חלק עברו לפורטוגל (וגם משם גורשו לאחר זמן קצר). אחרים הגיעו לאימפריה העות'מנית, לארץ ישראל, למצרים, למרוקו ולמדינות נוספות. מכאן אנו יכולים להבין כי את האזרחות יכולים לקבל צאצאי המדינות שבהן התיישבו היהודים שבמקור הגיעו מספרד. כן, יש גם אפשרות לקבל אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה, למשל וזה נכון גם ליוצאי מצרים וכן הלאה. הרבה מאזרחי ישראל שניתן לקרוא להם "יהודים ספרדים" כבר ביקשו וקיבלו בשנים האחרונות דרכון. על פי ההערכות, אלפים של ישראלים שגרים כיום בארץ וחלקם בחו"ל, הצליחו לקבל את הדרכון הזה ואת האזרחות הנלווית אליו.

דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו

לגור, ללמוד ולעבור באירופה

מכיוון שהוצאת דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו היא בעצם הוצאת דרכון אירופאי לכל דבר ועניין, מי שמחזיק בו נחשב למעשה לאזרח אירופי מן המניין. לעובדה הזאת יש כמה משמעויות. היבט ראשון הינו שדרכון זה מאפשר לעבור בכל עת להתגורר באירופה. אפשר להתגורר בספרד עצמה, אפשר להתגורר בפורטוגל הסמוכה או בכל אחת ממדינות האיחוד. היבט שני, אפשר לשהות באירופה לתקופה רצויה, למטרת טיול או לימודים ללא מגבלה. אם שהות של תייר מוגבלת בזמן, אזרח חופשי להישאר חודשים, שנים וככל אשר ירצה בתוך גבולות היבשת. היבט נוסף, אפשר לעבוד באירופה, גם בלי שדואגים לכם לרילוקיישן ובלי לקבל אילו שהם אישורים נוספים. הדרכון מאפשר לעבוד חופשי, בלי חשש מגירוש או סנקציות. כמו כן, בעלי דרכון יכולים בתנאים מסוימים לראות בכך גם מחשבה לעתיד המשפחה. ילדים שמקבלים את הדרכון למעשה יוכלו בעתיד להחליט היכן יעדיפו להתגורר. ישראל, ספרד או מדינות אחרות באירופה. ועוד יתרון חשוב מביא עימו הדרכון – אפשרות ללמוד במיטב בתי הספר ומוסדות ההשכלה הגבוהה של אירופה. חלקם מעניקים מלגות, לימודים מסובסדים ואפילו לימודים חינם על פי מכסות וקריטריונים המתפרסמים מעת לעת.

התהליך של הוצאת דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו

וכעת, איך מוציאים דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו? בעזרת עורכי דין (יש כאלה גם בישראל, לא רק בספרד) מגישים את הבקשה. למעשה בונים תיק ובו מסמכים שתומכים בהצהרה על כך שמדובר ביוצאי מרוקו שהם גם מצאצאי מגורשי ספרד. בין היתר, ניתן להיעזר במסמכים כגון תעודות לידה, נישואין, אירוסין. במידת הצורך, בונים עץ משפחה ופירוט גניאולוגי. לצורך קבלת האזרחות עצמה, יש להגיע לספרד ולעבור בחינה קצרה בנושאי כמו ידע בשפה (נדרש ידע די בסיסי בספרדית) ובחוקה.