הוצאת דרכון ספרדי – איך מוציאים אותו בתור צאצאים של מגורשי ספרד?

בשנים האחרונות ממשלת ספרד העבירה תיקון חוק חשוב ביותר. תיקון זה הינו בעל משמעות לכל מי שהתעניין כעת או בעבר באפשרות קבלת דרכון ספרדי. מה בעצם החידוש באותו החוק ואיך זה מתקשר עם קבלת דרכון ספרדי? איך מגישים בקשה ומדוע נהוג להיעזר בעו"ד. בנושאים הללו נעסוק להלן.

איך מוציאים דרכון ספרדי

קבלת דרכון ספרדי בלי לוותר על הדרכון הישראלי

החקיקה החדשה של ממשלת ספרד מהווה חידוש של ממש בזירה הבין לאומית, עם משמעות לספרד עצמה, לאיחוד האירופי וכמובן משמעות עצומה ליהודים. אותו חוק בעצם בא ואומר שמשפחה של מגורשי ספרד נמצאת בעדיפות לקבלת אזרחות ולצורך קבלת דרכון ספרדי.

אותה הצעת חוק שהפכה לאחר מכן לחוק תקף מאפשרת למגורשי ספרד ולצאצאיהם לקבל אזרחות ספרדית. עולה השאלה, האם קבלת דרכון ספרדי בהכרח שוללת את האפשרות להחזיק במקביל בדרכון ישראלי? התשובה הינה חד משמעית. ניתן בהחלט לשמור על הדרכון הישראלי וגם להחזיק בדרכון ספרדי במקביל, אז אם אתם תוהים לא רק לגבי הוצאת דרכון ספרדי אלא האם תשארו אזרחי ישראל כשתקבלו אותו, אין לכם מה לדאוג, כי לא יהיה לכם צורך לוותר על האזרחות הישראלית. אגב, ראוי לציין כי קבלת דרכון ספרדי למעשה זהה לקבלת דרכון אירופאי לכל דבר. אחרי הכל, ספרד היא חלק חשוב מהאיחוד האירופי וכל אזרח ספרדי הוא גם אזרח אירופאי.

על מי בעצם חל החוק שמאפשר הוצאת דרכון ספרדי?

לפני שהחוק נוסח במלואו, עלול היה להיווצר הרושם שלא מדובר ביותר מאשר מס שפתיים של הממשלה הספרדית. ניתן היה לשער שהתנאים להוצאת דרכון ספרדי ואזרחות ספרדית יהיו מאוד נוקשים. למעשה, על פי ההערכות, יש כיום כ – 3.5 מיליון יהודים אשר מתגוררים בכל קצוות העולם ואשר עומדים בקריטריונים.

אותם יהודים יוכלו להשלים בהצלחה את כל ההליכים לצורך קבלת דרכון ספרדי ואזרחות. יש לציין כי מספר גדול וחסר תקדים זה של יהודים כולל גם את אלה שזכאים לקבלת אזרחות ספרדית וגם את אלה שיכולים לעמוד בתנאים לצורך קבלת אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד.

לצורך העניין, ישנו התנאי הבסיסי לקבלת האזרחות. לצורך קבלת דרכון ספרדי נעשית בדיקה ברשימות שעדכנה ממשלת ספרד. לכן, אנשים המעוניינים לקבל אזרחות ספרדית צריכים לבדוק האם שמם מופיע ברשימה. החוק המדובר יצא בשנת 2014 ומאז לא מעט אנשים פנו לשגרירות על מנת לבדוק לגבי הוצאת דרכון ספרדי והאם הם זכאים לקבל אותו.

איך מוציאים דרכון ספרדי

על מנת שלא יהיה ספק, נציין כי קבלת אזרחות לא תיעשה באופן אוטומטי או יזום, על ידי שלטונות ספרד. רק מי שיגיש בקשה ויעמוד בכל התנאים יזכה לבסוף בדרכון המיוחל. עולה, אם כן, השאלה, מה עושה מי שרוצה להשלים את התהליך של קבלת דרכון ספרדי? בצורה סכמטית, הדברים הולכים בצורה הבאה:

על מנת לבדוק אם יש קשר בין מגורשי ספרד לזכאות זאת, על צאצאי המשפחות להגיש בקשה מסודרת. ביחד עם הבקשה, יש כמובן להוכיח את הקשר המשפחתי שלהם למגורשי ספרד הנמצאים ברשימה. אם ובמידה ושמם של מבקשי האזרחות מופיע ברשימה, מדובר בצעד הראשון והחשוב בתשובה לשאלה, איך להוציא דרכון ספרדי. כדי להשלים בהצלחה את התהליך של קבלת דרכון ספרדי, יש צורך להמציא מסמכים.

אילו מסמכים צריך בכדי להוציא דרכון ספרדי?

פיסת נייר שלא ברור מהו מקורה, תתקשה להוות מסמך תקף שיוביל אתכם בדרך לאזרחות הספרדית. אז אילו מסמכים יהיו רלוונטיים? על מי שמבקש לעמוד בתנאים לצורך קבלת דרכון ספרדי (שמהווה גם דרכון אירופאי) עבור מגורשי ספרד, להציג מסמכים רלוונטיים כמו למשל תעודת לידה של ההורים. אם תעודה זאת יכולה לאשר את היותך נצר למגורשי ספרד, הכל טוב ויפה. למותר לציין כי מבקש האזרחות לא חייב להיות יהודי כיום, אך חייב להוכיח קשר לאותו בן משפחה יהודי מגורש ספרד. ממשלת  ספרד עשויה לבקש מסמכים נוספים, על פי הצורך ולפי העניין. בנוסף, במידה ומבקש האזרחות אינו מגיע ממדינה דוברת ספרדית, כגון ישראל, עליו לעבור מבחן בסיסי בשפה הספרדית. אישור הצלחה במבחן מהווה גם הוא תנאי לצורך קבלת דרכון ספרדי.

לאחר מציאת המסמכים הרלוונטיים, שיכולים לכלול גם מסמכי עליה לישראל, תעודות נישואין ישנות וכיוצא בזה, יש לפנות לשגרירות ספרד או לעורך דין. כמובן, עורך הדין צריך להיות מומחה בתחום זה. לא כל עורך דין עוסק בקבלת אזרחויות זרות בכלל וכן קבלת דרכון ספרדי בפרט. עורך הדין נדרש, בדרך כלל, כדי לסייע בהגשת בקשה לאזרחות בצורה תקינה וכן על מנת להשלים את התהליך בצורה מסודרת מול השגרירות.

אך האם שם המשפחה של מגיש הבקשה הוא הקריטריון היחיד או אפילו המרכזי? חשוב לציין כי שם המשפחה עדין לא מאפשר קבלה אוטומטית של האזרחות, אלה יש צורך גם בשליטה בשפה וזיקה למסורת. מסיבה זאת, טרם תחילת התהליך, יש לבדוק קודם לכן את הזכאות ורק לאחר מכן להתחיל אותו בצורה מסודרת.

אם אני מקבל אזרחות, האם גם בן\ת הזוג שלי יקבלו גם אזרחות?

אם מגיש הבקשה מעוניין באזרחות למשפחה ולא רק לעצמו, השאלה היא האם יש צורך לפעול בצורה שונה. לעניין קבלת דרכון אירופאי למגורשי ספרד, האם בן או בת הזוג יקבלו אזרחות אוטומטית כאשר רק אחד מהם שייך למשפחה של מגורשי ספרד? תשובה לשאלה "איך דואגים להוצאת דרכון ספרדי עבור בן/בת הזוג?" תלויה בעורך הדין הפועל מטעמך מכיוון שהחוק הספרדי אינו מציין בני זוג אלא צאצאים בלבד. לכן יש לעדכן את עורך הדין בסטטוס של בני הזוג. עורך הדין יוכל להנחות אתכם כך שתבינו ממנו מה ניתן ומה כדאי לעשות בנושא.

איך להוציא דרכון ספרדי ללא עורך דין?

האם חייבים להיעזר בעורך דין לצורך קבלת דרכון ספרדי? החוק לא מציין את העובדה הזאת ולכן, צריך לבדוק מה קורה במציאות. האם הגשת בקשה באופן עצמאי או ללא עזרה מתבצעת הלכה למעשה.

בכל מה שקשור לרשויות ולשגירויות, יש בירוקרטיה שאינה פשוטה ויש צורך להגיש לא מעט מסמכים בצורה מסודרת ביותר, עם טפסים המלאים כנדרש. טעויות לא מתקבלות בהבנה שכן בקשת אזרחות ודרכון אינם דברים קלי ערך. ולא תמיד אנשים יודעים על איזה מסמכים מדובר והאם הם אכן מספקים את רצון השגרירות. לכן, אנשים רבים מוצאים את עצמם מטורטרים וחסרי אונים מול גופים אלו ומתקשים לסיים את התהליך. מסיבה זאת, תמיד כדאי לפנות לעורך דין המתמחה היטב בתחום ובעל ידע וניסיון רב בכל הקשור להתנהלות מול השגרירות. כמו כן, במקרים בהם תקבלו סירוב, הוא יוכל להגיש ערעור בנושא קבלת דרכון ספרדי.

לחצו למידע מלא בנושאי דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד
לתחילת תהליך ושאלות מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם