האם זה הזמן להוציא אזרחות אירופאית

אזרחות אירופאית מביאה עימה שורה של הטבות מבחינה אזרחית, אך קיימת התהייה האם אכן זהו הזמן הנכון להוציא אזרחות אירופאית. בשעה שהקורונה נמצאת בכל מקום, כאן ושם, ואיש עדיין לא מצא את פתרון הקסם שיסלק אותה, האם יש איזה שהיא תועלת לפעול דווקא עכשיו, או שכדאי לחכות קצת? אמנם איש לא יודע מה ילד יום ומה צפוי בעתיד, אבל כל הסימנים אומרים שלא כדאי לדחות ועדיף להתחיל להכין את כל המסמכים הרלוונטיים, דווקא עכשיו.

מי שדוחה עלול לאחר את הרכבת

מאות אלפי ישראלים ואולי גם יותר עומדים כיום בתנאים לקבלת אזרחות באיחוד האירופי. הליך קבלת אזרחות פורטוגלית מאפשר אפילו לאנשים שאינם יודעים פורטוגזית ואשר הוריהם כלל לא נולדו שם, לקבל את הדרכון המיוחל. בשלב זה, חלות עדיין תקנות זמניות שמאפשרות קבלת אזרחות בתנאים מקלים, בתנאי שיוכח כי מוצאו של המבקש או המבקשת במשפחה של מגורשי ספרד או מגורשי פורטוגל. דיונים בדבר הקשחת התנאים התקיימו אך טרם הוחלט ליישם אותם. עדיין אין צורך להתגורר בפורטוגל או בספרד למשך שנים מספר, אך יתכן שזה מה שיקרה בעתיד. אם אתם שוקלים להיעזר באזרחות אך מבלי להתחייב למגורים באירופה למשך תקופה לא קצרה, עכשיו זה הזמן המתאים. יתכן שכך יהיה גם בעוד שנתיים, שלוש או חמש שנים, אך יתכן גם שלא. בנוסף, תמיד קיימת אפשרות שיחולו שינויים שבשלב זה קשה לצפותם מראש, עקב התקיימות בחירות או משיקולים פוליטיים משתנים.

ברגע שמקבלים אזרחות, היא לכל החיים

אמנם לכל כלל יש יוצא מן הכלל, אבל אפשר לומר כמעט במלוא הוודאות, מי שיקבל אזרחות אירופאית כיום, יהיה רשאי להיקרא אזרח ויהיה רשאי להישאר אזרח למשך כל חייו. צריכים הצטברות של תנאים מאוד קיצוניים על מנת שאזרחות שאושרה כחוק תישקל בשנית. כלומר, ברגע שאושרה האזרחות, בין אם דרך ספרד, דרך פורטוגל או דרך כל מדינה אחרת באיחוד, גם אם חוקי אזרחות והגירה ישתנו, זה ישפיע רק על מבקשים חדשים. מי שכבר עבר את התהליך יכול להיות רגוע. למעשה, על פי ההנחה המקובלת, מי שיתחיל את הליך האזרחות בתקופה הקרובה לא יושפע אפילו אם תנאי האזרחות יוקשחו. זו בדיוק הסיבה לכך שכדאי להרים את הכפפה ולפעול, כמה שיותר מהר.

האם הבירוקרטיה כיום מהירה יותר

בכל אירופה, כמו גם בארץ, שגרת החיים השתנתה מן הקצה אל הקצה, בגלל קיומו של וירוס הקוביד או בשמו המקובל, הקורונה. לפני שכל זה החל, העומס של בקשות לקבלת אזרחות אירופאית בחלק גדול ממדינות האיחוד היה רב. המשמעות היא כי הבירוקרטיה "סחבה" לאט וכל בקשה נידונה באריכות. אמנם, אי אפשר לומר שהבירוקרטיה נעלמה או שאפשר לצפות לתשובה מהיום למחר, אבל בכל זאת הבירוקרטיה נעשה יותר נוחה, יותר מהירה. כאשר צריכים פחות לדון בבקשות חדשות וקבלת הקהל מתקיימת תחת נהלים קשיחים, דווקא הבקשה שעיקרה מטופל באמצעות טפסים וללא קביעת פגישות, מטופלת מהר יותר. אבל אנו ממליצים לקחת בחשבון שפרק זמן סביר מתחילת הטיפול ועד סופו לא יהיה לרוב מהיר יותר משנה וחצי או שנתיים.

מדוע מקובל להיעזר בעורך דין

מי שאיננה מדבר וקורא באופן חופשי את שפת המדינה שאליה הוא מגיש את בקשת האזרחות, יתקשה להגיש בקשה בצורה הנכונה. כל המדינות דורשות הגשה של בקשה מפורטת ומנומקת, בשפה המקומית. זו הסיבה לכך שמקובל להיעזר באיש מקצוע המייצג את המבקש ועושה זאת כחוק. תיאורטית, אפשר להיעזר בכל מי שרוצים, בתנאי שהוא מכיר היטב את החקיקה בתחום ההגירה והאזרחות והוא לא יפספס אף פסיק או נקודה בהגשת הבקשה. למעשה, מקובל להיעזר בעורכי דין מכמה סיבות. ראשית, מדובר במקצוע מפוקח, תחת רגולציה, עם מחויבות ללקוח. שנית, עורכי דין מטפלים באופן שוטף בייצוג מבקשי אזרחויות זרות, כך שלמעשה הם מקושרים עם עורכי דין מקומיים ועם הרשויות. עו"ד יודעים ומכירים את הבירוקרטיה, יודעים להתכונן ולהיערך לתקנות חדשות וגם מבינים היטב מתי ובפני מי צפוי נושא מסוים להעמיד קשיים או להפך, לעמוד לזכותו של מבקש האזרחות.

מדוע אומרים ששם המשפחה יכול לקדם אזרחות

על פי רוב, אזרחות אירופאית תינתן למי שיראה כי יש לו זיקה ממשית, למדינה שדרכה הוא מבקש את האזרחות. הזיקה יכולה להיות זיקה משפחתית, קשר תרבותי, היסטורי ועוד. בפורטוגל, הזיקה יכולה להיות ברת הוכחה, בתיאום עם הקהילה היהודית, שמתבקשת לאשר האם המבקש שייך לקהילה, על בסיס ייחוס משפחתי. כלומר, שמות משפחה אזרחות פורטוגלית הם בעצם שמות המשפחה שהיו מקובלים בקהילה העתיקה. זה לא אומר שאין גם דרכים אחרות להוכיח קשר ליהודים מגורשי פורטוגל או ספרד, אבל זה מאוד עוזר. אם שם המשפחה נמצא בין השמות הנפוצים, הרי שקיימת סבירות גבוהה שיתקבל בקלות האישור מהקהילה היהודית וזה יוביל לאישור האזרחות בהמשך.

בשורה התחתונה, בגלל שהדיון בכל בקשה לוקח זמן, אין שום טעם לדחות ולהשתהות. אין סיבה לשער שבעתיד הקרוב, יחולו הקלות מיוחדות, במיוחד לא עבור אלה שמגישים בקשה על סמך אזרחות פורטוגלית שמות משפחה. הקדימו לפנות לעורך דין שמייצג עשרות אם לא מאות אנשים שכבר ביקשו וקיבלו אזרחות. ורק שיהיה ברור – קבלת האזרחות לא מחייבת לוותר על אזרחות נוכחית. כמו כן, היא מקנה אפשרות לעבוד, ללמוד, לבקר, לטייל או להתגורר בכל מדינה באיחוד המשותף.