האם קבלת אזרחות פורטוגלית זהה לאזרחות ספרדית?

מאז החליטו בספרד להעניק אזרחות בני משפחות שחוו את גירוש ספרד, אלפי ישראלים נצלו את ההזדמנות. אך לצד האפשרות לדרכון ספרדי, יש גם מסלול מקביל, שמוביל אל קבלת אזרחות פורטוגלית. האם זה אותו הדבר, האם משנה בכלל איזה דרכון מחזיקים בכיס? התשובות לשאלות החשובות במדריך המתבקש.

קבלת אזרחות פורטוגלית בזכות התקדים הספרדי

במידה רבה, פורטוגל היא האחות הקטנה של ספרד. במשך רוב ההיסטוריה היא הסתופפה בצילה של ספרד ורק תקופה די קצרה האפליה עליה (בזכות הקמת צי ימי מפואר). בעניין קבלת אזרחות פורטוגלית, אין ספק שכי יש קשר הדוק לספרד. בשני המקרים מדובר בהחלטה ממשלתית שנועדה לאפשר לצאצאי המגורשים לחזור למדינות שמהן הגיעו הורי הורי ההורים. כפי שההחלטה לגרש את היהודים התקבלה בפורטוגל בעקבות התקדים הספרדי, כך גם בעניין האזרחות. תחילה, החליטה הממשלה הספרדית לקדם בברכה את מה שניתן לכנות "שיבת היהודים". מעט מאוחר יותר, גם פורטוגל החליטה לעשות את אותו הדבר.

גירוש בעקבות גירוש

אחד הצעדים הראשונים שבהם נוקט מי שרוצה לממש קבלת אזרחות פורטוגלית היא לבדוק את היסטוריית השמות. כלומר, בודקים מה היו שמות משפחה של יהודי פורטוגל והאם יש התאמה עם שם המשפחה כיום או לפני ששונה. כאשר רוצים להבין יותר על ההבדל בין גירוש ספרד לבין גירוש יהודי פורטוגל, הדבר לא מתמצא רק בתאריך הגירוש. גירוש פורטוגל אירע כמה שנים לאחר זה הספרדי אך יש דבר מהותי לא פחות. חלק הארי של מגורשי ספרד היגרו לפורטוגל השכנה. לכן, רק מעט שנים עברו בטרם הפכו הללו למגורשים מביתם בפעם השנייה. ומהי המסקנה? המסקנה היא שעבור הרבה מאוד מגורשים, אפשר להחליט כיום מה עדיף. מי שמעוניין לעבור לספרד יבחר דרכון ספרדי. מי שרוצה להשלים הגירה לפורטוגל יעדיף לכאורה דרכון פורטוגלי. מדוע אנו אומרים "לכאורה"? מכיוון שכיום הגבולות בין מדינות אירופה איבדו הרבה מהמשמעות. בעלי דרכון ספרדי, פורטוגלי, יווני, שוודי וכיוצא באלה – כולם יכולים לעבור ולהתגורר באירופה.

זיקה ההיסטורית למדינה – פורטוגל לעומת ספרד

כאשר אנו מדברים על קבלת אזרחות פורטוגלית לעומת קבלת האזרחות הספרדית, יש נקודה מאוד מרכזית. מלבד הזיקה למדינה, הזיקה ההיסטורית, נשאלת השאלה האם צריך גם זיקה נוכחית. זיקה שבאה לידי ביטוי בדברים כגון ידיעת השפה, הכרת ההיסטוריה, מגורים במדינה. בהקשר זה, מתברר כי הוצאת דרכון פורטוגלי יותר פשוטה ומחייבת פחות מאמץ. נסביר במה הדברים אמורים.

גם דרכון ספרדי וגם זה הפורטוגלי יקבל מי שהוכיח כי הוא נצר למשפחה שגורשה מהמדינה. אך בספרד נדרש המועמד לאזרחות להוכיח משהו נוסף. למשל, ידיעה של השפה וכן גם ידע בנושאים שונים הקשורים למדינה ולתרבות שלה. הממשלה הפורטוגלית הרבה יותר מקילה מבחינה זאת. המועמדים לא נדרשים, לפחות לא בשלב זה, לגלות ידע בספרדית או פורטוגזית. הם לא עוברים מבחן ידע בנושאים תרבותיים והיסטוריים. על כן, מי שמשפחתו גורשה מספרד וגם מפורטוגל יכול בהחלט לבחור בדרך שמצריכה פחות מאמץ.

אזרחי אירופה והעולם הגדול

יש כמה דברים חשובים שמהם נהנה כל מי שמוציא דרכון, בין אם פורטוגלי ובין אם ספרדי. בין היתר, קבלת זכויות סוציאליות של אזרחים אירופיים. אפשרות לעבוד במדינות אירופה השונות וכן להתגורר בהן על פי רצונו. כמו כל בעלי הדרכונים האירופיים, אזרחי ספרד או פורטוגל יכולים לבקר בארצות הברית ובמדינות אחרות ללא צורך בויזה. כמו כן, לא חייבים לוותר על אזרחות ישראלית או אחרת. מלבד זאת, אזרחות בפורטוגל אפשר לקבל אפילו מבלי להגיע למדינה. הזכאים יכולים לקבת את הדרכון גם בשגרירות שבארץ.