איך תבדקו אם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי לפי שם המשפחה שלכם?

חושבים שאתם זכאים לדרכון פורטוגלי? שוקלים להוציא אזרחות פורטוגלית אבל לא יודעים מאיפה להתחיל? המאמר הזה בדיוק בשבילכם.

בשנים האחרונות, ממשלת פורטוגל מאפשרת לישראלים שיכולים להוכיח שיש להם קשר דם למגורשי פורטוגל, להגיש בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי. מבדיקה שנערכה עולה כי 50 אחוזים מהאוכלוסייה זכאים לקבלתו.

אבל כדי לקבל את הדרכון הנחשק, תצטרכו לעבור דרך שמתחילה בבדיקת זכאות קצרה. אז לפני שאנחנו צוללים לעומק, בואו נבין את הבסיס.

אם אתם עדין לא יודעים בוודאות שאתם זכאים, זה בסדר. יש כמה דרכים שבהן תוכלו לבדוק את זה.

זכאות לדרכון פורטוגלי לפי שם המשפחה

הוצאת דרכון פורטוגלי הוא תהליך בירוקרטי, כמו שאתם בטח יודעים – יש צורך בהפקת מסמכים שמוכיחים את הקשר הישיר שלכם לקהילות היהודיות בפורטוגל. בכל זאת, עברו כמה מאות שנים מאז הגירוש.

כדי להתחיל מההתחלה, חפשו במאגר הזה: שמות משפחה אזרחות פורטוגלית. נכון, אי אפשר להסתמך רק על שם המשפחה, אבל זאת נקודת פתיחה טובה. חפשו את השם שלכם באנגלית, אם מצאתם- רוב הסיכויים שאתם זכאים!

אבל אל דאגה, אם שם המשפחה שלכם לא מופיע ברשימה, זה לא אומר שאתם לא זכאים לדרכון פורטוגלי. צרו איתנו קשר, ונשמח לבצע עבורכם בדיקת זכאות ללא עלות.

תנאי הזכאות לדרכון פורטוגלי כיום

בדרך אל דרכון פורטוגלי יש שלבים שעליכם לעבור, זה תהליך שדורש זמן והתעסקות עם בירוקרטיה, ובבסיס כל התהליך עומדת יכולת ההוכחה שאתם צאצאים למגורשי פורטוגל. כדי לעשות זאת תצטרכו למצוא את המסמכים המשפחתיים, לשלוח אותם לנציגי אחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל, לקבל את החתימה שלהם, ורק אז להגיש את הבקשה הרשמית.

אם לוקחים בחשבון את כל המשתנים, את הזמן שייקח לקהילות היהודיות ולממשלת פורטוגל לעיין במסמכים ולבחון את הבקשה שלכם, התהליך אמור לקחת בערך שנה וחצי (וזה בתנאי שהכל הלך חלק). וזאת סיבה למה כדאי לכם להתחיל אותו כבר עכשיו.

הנה תנאי היסוד שממשלת פורטוגל קבעה:

  1. על מגיש הבקשה להיות יהודי.
  2. על מגיש הבקשה להיות בגיר (18 ומעלה).
  3. למגיש הבקשה צריך להיות עבר פלילי נקי.
  4. על מגיש הבקשה לקבל אישור חתום מהקהילות היהודיות בפורטוגל.

כפי שניתן לראות, ניתן לחלק את התהליך לכמה שלבים: בדיקת הזכאות, איתור המסמכים ושליחתם, קבלת אישור מהקהילות היהודיות, ולבסוף – הגשת הבקשה הרשמית לממשלת פורטוגל.

למה כדאי לכם למהר?

אל תצפו שממשלת פורטוגל תשאיר את האופציה להגיש בקשה לזמן ארוך. מאות אלפי ישראלים כבר נמצאים בעיצומו של התהליך.

בעבר גם ממשלת ספרד איפשרה הוצאת אזרחות ספרדית לצאצאי מגורשי ספרד, אבל סגרה את האפשרות עוד בשנת 2019. ובכל מקרה, תנאי הסף של ספרד היו מחמירים. הם כללו: מבחני היסטוריה ושפה.

המזל שלנו, הוא שתנאי הסף שממשלת פורטוגל קבעה הם עדין בגבול המקלים. אין צורך שתדברו פורטוגזית, ואין צורך שתעברו מבחני היסטוריה, לפחות לבינתיים. אבל אין זמן לשבת על הגדר ולהתלבט.

בעקבות ריבוי הבקשות, וכמות הישראלים שכבר קיבלו דרכון פורטוגלי מתוקף החוק, זה לגמרי סביר שממשלת פורטוגל תקשיח את התנאים בעתיד. כבר היום מתבצעות ישיבות ממשלתיות שמעלות את האפשרות הזו. אין לדעת, ממשלת פורטוגל תוכל לדרוש גם תקופת מגורים במדינה.

ולכן, אם אתם זכאים, זה הזמן הכי טוב להתחיל!

אנחנו מאמינים שתהליך גדול מתחיל בצעד קטן- בואו לבדוק את זכאותכם. משרד עורכי דין תותי אשבל ישמח ללוות אתכם בתהליך. עזרנו לאלפי ישראלים לקבל את הדרכון הפורטוגלי, ונוכל לעשות את אותו הדבר גם בשבילכם.