בעקבות החוק החדש – מי רשאי לקבל אזרחות פורטוגלית?

כמו כל מדינה שמכבדת את כללי הריבונות, על מנת לקבל אזרחות בפורטוגל, יש לעמוד בכמה וכמה תנאים. במשך השנים האחרונות נכנסו לתוקף תקנות שאפשרו להעניק אזרחות פורטוגלית ליהודים בתנאים מיוחדים. הדבר נעשה במידה רבה כחלק מתהליך תיקון היסטורי. כלומר, יהודים בעלי שורשים פורטוגליים (מגירוש פורטוגל), זכאים לאזרחות תוך פטור מהצורך לקבל לפני כן תושבות זמנית ואף ללא צורך בלימוד השפה או בוויתור על אזרחות אחרת. אך מכיוון שחוקים ותקנות עשויים להשתנות ובשל ביקורת ציבורית פנימית, הרשויות בפורטוגל החליטו להעביר חוק חדש. נסביר מה קורה עם הזכאות לאזרחות, בעקבות השינויים.

האם התקנות הקודמות בטלות ומבוטלות

קודם כל, חשוב לציין כי החוק החדש לא בא לבטל באופן מוחלט וגורף את התקנות הקודמות. לדוגמא, כל מי שכבר השלים את התהליך או שנמצא לקראת קבלת דרכון פורטוגלי שלבים אחרונים, לא מפסיד את האזרחות. החוק החדש מתייחס באופן עקרוני לבקשות חדשות או לכאלה שטרם החל הדיון בהם ברשויות הפורטוגליות הנוגעות לבקשות של אזרחים זרים.

בנוסף, גם הקריטריונים שהיו רלוונטיים בשנים האחרונות, לא נמחקים מיד, אך יש להוסיף עליהם תוספות מסוימות שעליהן נצביע. לדוגמא, בשלב זה יש עדיין משמעות לשמות המשפחה של מבקשי אזרחות ממוצא יהודי. דרכון פורטוגלי שמות משפחה, המשמעות היא להוכיח זיקה עתיקה לפורטוגל על בסיס שם משפחה אופייני. אבל, וכאן נכנס החוק החדש, הרשויות החליטו לתת יותר תוקף לזיקה נוכחית.

מה זאת אומרת זיקה לפורטוגל

על מנת לקבל אזרחות מקומית ולאחר מכן לקבל גם דרכון פורטוגל, מציין החוק החדש כי צריך להיות קשר חזק וברור עם המדינה. אם את או אתה רוצים לקבל אזרחות, תצטרכו בדרך כזאת או אחרת, להראות לשביעות רצון הרשויות, שיש בסיס עדכני לרצון שלכם לקבל מעמד קבוע במדינה. אין בהכרח רשימה סגורה של כללים שמגדירים סופית מהי אותה זיקה. על פי המקובל במדינות רבות אחרות, אפשר להבין כי זיקה למדינה נרקמת למשל על ידי ידיעה טובה של השפה, הכרה של התרבות, רצון להתגורר במדינה. במידה וניתן להוכיח כי ישנה זיקה היסטורית (כאמור, קשר עם גירוש פורטוגל) ויש במקביל גם זיקה עדכנית יותר, זה בהחלט מחזק מאוד את הסיכוי לקבל מעמד קבוע (כלומר אזרחות).

בשבע השנים מאז שנכנסו התקנות, קיבלו על פי הערכות עשרות אלפי ישראלים, את האזרחות ואת המעמד הקבוע בפורטוגל. החוק החדש בשילוב סעיפים וותיקים שעדיין תקפים, דורשים כי הבקשה תוגש לאדם בוגר (מעל 18), שלא הואשם בפשע חמור ולא נחשב לבעל רישום פלילי. זיקה עתיקה למדינה עשויה להיחשב למשל ידיעה של שפת היהדות המקומית (לדינו), קשר ליהדות ספרד שגורשה בזמנו לפורטוגל ועוד. זיקה למדינה במובן העדכני יכולה להתבסס על החזקת נכס במדינה, על ביקורים רבים במדינה או דרכים אחרות, כפי שהרשויות יבחרו לנכון. יש לציין כי ישנה תקופת ביניים שבה אופן הפרשנות של החוק החדש טרם גובש באופן מלא. אי לכך, יש מקום להתייעץ עם עורך דין ישראלי אשר מלווה ישראלים בשנים האחרונות, בקבלת אזרחות פורטוגלית.

כעת לסיכום, מסיבות פוליטיות פנימיות וכן בשל ביקורת על חלק מתהליכי אישור האזרחות ליהודים, הוגדר לאחרונה חוק חדש. עם הזמן, ההקלות שניתנו ליהודים בנושא צפויות להיות פחות רלוונטיות, וקשר חזק ועדכני למדינה יהפוך לקריטריון משמעותי. סביר להניח שנכונות להתגורר במדינה כתושבים זמניים, עשויה להקל על המעוניינים, לקבל לאחר מכן אזרחות של קבע.