האם שם המשפחה שלכם מקנה לכם דרכון פורטוגלי?

דרכונים ואזרחויות הם חלק מהמציאות. נכון, בעולם אידיאלי, לא היו גבולות בין מדינות וכל אחד יכול היה לבחור היכן ירצה לגור, לעבוד או ללמוד. אבל בעולם הממשי, יש גבולות, יש דגלים ויש מדינות, וכך זה יישאר. אם מישהו רוצה להפוך לאזרח של מדינה אחרת, עליו לפעול בפרוצדורות מקובלות. מזה כמה שנים, ישראלים בעלי שמות משפחה מסוימים, נהנים מהקלות בבואם לקבל דרכונים של פורטוגל. בשורות הבאות נסביר מה שחשוב להבין לגבי הקשר בין שם המשפחה לקבלת דרכון פורטוגלי. כמו כן, נסכם מה הם היתרונות של הוצאת דרכון פורטוגלי במציאות של היום.

כיצד משתלב שם המשפחה עם דרכון מודרני

אז מה זה בעצם אומר, דרכון פורטוגלי רשימת שמות משפחה? השילוב הזה התגבש כאשר לפני כמה שנים הוחלט בפורטוגל להעניק הקלות ליהודים מצאצאי קהילת פורטוגל הקדומה, מבחינת מעמד אזרחי. כידוע, לפני מאות שנים חל גירוש ספרד ובעקבותיו בא גם גירוש פורטוגל. צעדים דרקוניים וחריפים אלה, עומדים בניגוד לכל זכות אזרחית וזכות אנוש בסיסית. משום כן, החליט הממשל לכפר על כך ולהעניק לצאצאי המגורשים אזרחות בתנאים מקלים וייחודיים. אבל כאן עולה הסוגייה, איך בעצם יודעים מיהם אותם היהודים שגורשו מהמדינה והורישו לצאצאיהם את הזכות לקבל אזרחות כיום? התשובה טמונה בשמות המשפחה.

הרשויות בפורטוגל הסמיכו את ראשי קהילת יהודי פורטוגל (בליסבון ובפורטו), לבדוק ולאשר מי מבין מגישי הבקשות כיום, הם יהודים מצאצאי הקהילה. יש כמובן דרכים מגוונות לבדוק זאת, אך אחת הפשוטות שבהן היא להסתמך על שם המשפחה. אזרחות פורטוגלית שמות משפחה הולכים ביחד, כאשר שם המשפחה מעיד על שייכות לקהילה. ישנה רשימה של שמות ידועים, המייצגים באופן מובהק או קרוב למובהק, את המשפחות שגורשו מפורטוגל ולאחר מכן נעו ונדו עד שהגיעו למקום מושבם הנוכחי (בישראל או מחוצה לה).

האם שם המשפחה מקנה דרכון אוטומטית?

עו"ד שמטפלים בשנים האחרונות בבקשות רבות לקבלת דרכונים זרים, מסבירים כי שם המשפחה הוא כלי עזר אך לא הדבר היחיד. אפשר לומר כי יש כמה וכמה דרכון פורטוגלי שלבים בדרך. לשם כך בונים תיק בקשה מסודר. למשל, לאחר אישור של הקהילה היהודית, גדל מאוד הסיכוי להשלים את התהליך, אך יש עוד דברים שמשרד הפנים הפורטוגלי צריך לבדוק. בין היתר, בודקים מהי הזיקה העכשווית בין מבקשי הבקשה לבין המדינה. אגב, פורטוגל העניקה פטור מבחינת ידע בשפה המקומית. במדינות אחרות, על פי רוב, דרישה כזאת קיימת (למשל בספרד ובכמעט כל מדינה אחרת). בין השלבים יש לציין העברת מסמכים כגון תעודת לידה, תעודת יושר (אי רישום פלילי) ועוד.

מהם היתרונות של קבלת הדרכון כיום

כעת נבקש להצביע על כמה וכמה יתרונות של קבלת הדרכון הפורטוגלי נכון להיום:

  1. מדובר בדרכון של מדינה באיחוד – כלומר הוא בעצם מקנה דרכון אירופאי לכל דבר. ניתן להתגורר לאחר מכן בפורטוגל, או בספרד, או בכל מדינה אחרת באיחוד.
  2. אזרחות לכל החיים – למרות שהתנאים לקבלת האזרחות מקלים, מי שעובר את התהליך מקבל אזרחות לתמיד. אפילו אם בעתיד התנאים ישתנו וקרוב לוודאי יוקשחו, מי שקיבל דרכון, נחשב לאזרח לכל חיים.
  3. האזרחות לא מחייבת להתגורר בפורטוגל וגם לא מחייבת לוותר על האזרחות הישראלית.
  4. ניתן ללמוד לימודים גבוהים או הכשרה מקצועית, ברחבי אירופה ותחת הטבות כלכליות מפליגות.
  5. האזרחות מקלה על רכישת נכסים, עשיית עסקים, מגורים, טיולים וכל יתר הזכויות שמוקנות לאזרחים לכל דבר, באירופה.