הוצאת דרכון פורטוגלי על בסיס שם משפחה

הוצאת דרכון פורטוגלי היא אופציה שמעוררת עניין רב, גם בגלל היתרונות המשמעותיים של הדרכון הזה וגם מפני שעל-פי הערכות שונות 2 או אפילו 3 מיליון ישראלים עשויים להיות זכאים לכך. הבדיקה הראשונית מבוססת על שמות משפחה, וכדאי להבין מדוע שם המשפחה רלוונטי, איך קשור גירוש ספרד בסוף המאה ה-15 להליך הוצאת דרכון פורטוגלי בתחילת המאה ה-21 וגם למה עורך דין שזה תחום המומחיות שלו יכול להיות ההבדל בין תשובה חיובית לבין מפח נפש.

איך הפכה טרגדיה היסטורית להזדמנות אמיתית בהווה?

ההיסטוריה של המין האנושי כוללת הרבה מאוד אירועים בעייתיים. ככל שמספר בני האדם הלך וגדל, כך התרבו והתרחבו הקונפליקטים ביניהם, וכתוצאה מכך התרחשו מעשים שהיום נראים לנו (ובצדק, כמובן) מבישים. מצד שני ההיסטוריה כוללת גם טוויסטים מעניינים – לפעמים אנחנו קוראים להם צחוק הגורל – ואחת הדוגמאות הטובות לכך היא גירוש ספרד וגירוש פורטוגל.

גירוש ספרד התרחש במאה ה-15. אחרי כמה מאות שנים שבהן יהודים חיו בתחומי ספרד ברווחה ובנחת תחת שלטון מוסלמי – עידן שאף זכה לכינוי "תור הזהב" – עלו לשלטון מלכים נוצרים. כשהגיע תורם של פרדיננד ה-II ואיזבלה ה-I למלוך על ספרד, הם החליטו להילחם בכל מי שאינו נוצרי, וכחלק מכך פרסמו ב-1492 צו שמחייב את היהודים להתנצר או לעזוב (כשצו דומה חייב את המוסלמים להתנצר או לעזוב). בין 150,000 ל-350,000 יהודים בחרו לעזוב את ספרד, ורבים מהם השתקעו בשכנה ממערב, פורטוגל, שם חיה עוד קודם לכן קהילה יהודית משגשגת.

ב-1496 ביקש מלך פורטוגל, מנואל ה-I, להתחתן עם הבת של פרידננד ואיזבלה מלכי ספרד. הם הסכימו, בתנאי שמנואל יגרש גם הוא את היהודים משטח ממלכתו. מנואל הסכים וכך מצאו את עצמם רבים ממגורשי ספרד מגורשים פעם נוספת. ספרד, כחלק מהניסיון לתקן את ההיסטוריה העגומה שלה, הציעה אזרחות לצאצאי המגורשים משטחה (הצעה זו כבר לא תקפה מאז 2019), וגם פורטוגל תיקנה את חוק הלאום שלה ב-2015 – כך שכיום היא מעניקה אזרחות פורטוגלית ליהודים שהם צאצאי מגורשי ספרד שגורשו גם ממנה, ובעצם לצאצאי כל היהודים שחיו בעבר בפורטוגל.

איך בוחנים זכאות על-פי שם משפחה?

היהודים שגורשו מפורטוגל התפזרו בין מדינות רבות, ובפרט הם היגרו אל שטחי האימפריה העות'מאנית שקלטה אותם בשמחה. בין השאר ישנם יהודים רבים יוצאי מרוקו ששורשיהם בפורטוגל, וכך גם יהודים יוצאי תוניסיה, אלג'יריה, לוב, מצרים, סוריה, וגם יוון, טורקיה ובולגריה.

בכל מקרה הבדיקה הראשונית היא לפי שם המשפחה. הקהילה היהודית בפורטוגל שמרה על רישום כל שמות המשפחות שחיו בה במאה ה-15, ולכן ניתן לבדוק בקלות האם גם אתם מהווים למעשה צאצאים של אותם מגורשים מפעם. כך למשל עבור קבלת דרכון פורטוגלי שמות משפחה רלוונטיים הם לוי, אוחנה, אבקסיס, סוויסה, נאמן, נבון, שושן וישנם עוד רבים כמובן.

הבדיקה היא לפי שם המשפחה שלכם וגם לפי שמות המשפחה של האמהות, הסבתות וכו' לפני נישואיהן.

למה כדאי להיעזר בעו"ד מומחה?

לזכאים לכך, מומלץ בחום לממש את האופציה של אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד ופורטוגל וזאת משום שמדובר באזרחות אירופאית שפותחת דלתות רבות ביבשת ולא רק בה. המלצה נוספת היא להיעזר בעו"ד מומחה, גם אם השם שלכם מופיע ברשימה וגם אם לא. הסיבה לכך היא שבכל מקרה מדובר בתהליך מורכב שמחייב דיוק רב ובקיאות מקצועית, מה גם שכל טעות, כולל בתום לב, עלולה להוביל לתשובה שלילית – וחבל.