הקמת עסק בפורטוגל

אנחנו חיים בתקופה שבה יש אינספור הזדמנויות עסקיות, ולא רק בארץ אלא במדינות רבות ברחבי העולם. אם פעם יזמים חיפשו בעיקר אופציות בארה"ב, שמיתגה את עצמה כארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, היום כבר ברור שיש עוד מקומות שבהם פוטנציאל ההצלחה והצמיחה גבוה מאוד. פורטוגל היא אחד מהיעדים האלה, ולא בכדי ישראלים רבים כבר גילו אותה, פועלים בה ואפילו חיים במדינה השלווה והנעימה מאוד. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים לגבי ההיתכנות של הקמת עסק בפורטוגל, כדאיות המהלך, השלבים שאותם צריך לבצע בדרך לעסק משגשג ומידע רלוונטי נוסף.

מה חשוב לדעת על הכלכלה בפורטוגל?

קודם כל חשוב להבין שפורטוגל היא לא אחת מהמדינות העשירות של מערב אירופה. התוצר המקומי הגולמי לנפש הוא קצת יותר מ-30,000$ (לשם השוואה, בישראל הוא כ-40,000$), ובמשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008 פורטוגל ספגה מכה קשה יחסית.

חיסרון? לאו דווקא, אלא יותר הזדמנות. דווקא בגלל שמדובר במדינה עם רמת חיים בינונית-סבירה קל יחסית להקים עסקים בפורטוגל, והמדינה מעודדת יזמים ומסייעת להם – כולל כאלה שלא נולדו בפורטוגל.

עוד כדאי לדעת שהחל מ-1986 פורטוגל היא חלק מהאיחוד האירופי, והדבר משפיע לטובה גם על העסקים במדינה. הענפים המרכזיים בה הם ייצור יין, ייצור שמני זית, חקלאות באופן כללי וגם תעשיות המבוססות על משאבי הטבע שיש במדינה – ברזל, נחושת, בדיל וטונגסטן. הבירה ליסבון היא עיר מודרנית ולב מטרופולין של כ-2.8 מיליון בני אדם, וגם פורטו, עיר הנמל הגדולה שבצפון פורטוגל, מציעה הזדמנויות רבות לאנשי עסקים חדי חושים.

מה חשוב לבדוק לפני שפותחים עסק בפורטוגל?

לפני כל הקמת עסק בכל מדינה כדאי לבחון את השוק הרלוונטי. התחומים המומלצים לישראלים שרוצים להקים עסק בפורטוגל הם חקלאות, תיירות ונדל"ן וגם בתחום ההיי-טק אפשר להצליח מאוד עם מיזם שמותאם למדינה זו, כמו שישראלים רבים פותחים עסק של מיקור חוץ פיתוח תוכנה באוקראינה, כי מיזם מהסוג הזה מותאם ליכולות ולצרכים של אנשי ההיי טק המוכשרים שגרים שם.

פתיחת עסק בחו"ל זאת הזדמנות שכדאי לנצל עבור יזמים והאפשרויות שנפתחות למי שבנוסף גם מחזיק באזרחות מקומית רק עוזרות להצליח. בכל מקרה, נדרשת תוכנית עסקית מדויקת, ודגש חשוב נוסף הוא לבחון את שיעורי המס (שעשויים להיות נמוכים יותר אם אתם בעלי דרכון פורטוגלי) – רצוי בעזרת מומחה מקומי למיסוי.

מי יכול להקים עסק בפורטוגל?

פורטוגל מודעת לכך שהיא משתרכת מאחור ביחס למדינות אחרות במערב אירופה, ולכן מקבלת בברכה יזמים מכל הסוגים. עבור הישראלים שמבקשים לנצל את ההזדמנויות הרבות שיש במדינה ששוכנת לחופי האוקיינוס האטלנטי, צמוד לספרד, יש שני מסלולים אפשריים:

האופציה הראשונה היא השקעה כאזרחים זרים. על-מנת להקים עסק בדרך זו השלב הראשון הוא רישום ברשות המיסים של פורטוגל וכמו כן נדרשת הצגת תוכנית עסקית מפורטת (ורצוי גם מציאותית, כמובן). השלב הבא הוא הוצאת כרטיס תושב ורישום העסק (פעולה שכרוכה באגרה בסך 360 יורו). בנוסף יש לפתוח חשבון בנק עסקי. לאחר השלמת כל הפרוצדורות הנ"ל, אפשר להתחיל להפעיל את העסק.

המסלול השני הוא הוצאת דרכון פורטוגלי. במקרה כזה אפשר לפתוח עסק בפשטות רבה יותר, בדיוק כמו כל אזרח מקומי. בנוסף ישנן הטבות מס ל-10 שנים במסלול זה, ומן הסתם הן מגבירות את כדאיות פתיחת העסק.

הקמת עסק בפורטוגל

איך אפשר לקבל דרכון פורטוגלי לטובת הקמת עסק?

על-מנת לקבל דרכון פורטוגל דורשת הוכחה לשורשים במדינה. אין הרבה ישראלים שמודעים לכך שיש להם שורשים בפורטוגל – אבל בפועל יש כ-2 מיליון ישראלים, ואולי אפילו יותר, עם שורשים שמקנים זכאות לאזרחות. הסיבה לכך היא שמדובר בשורשים שנקטעו לפני יותר מ-500 שנים, כשמלך פורטוגל גירש את יהודי ארצו.

הקהילה היהודית הגדולה מאוד שחיה במאה ה-15 בפורטוגל התפזרה במדינות רבות: מצרים, תוניסיה, אלג'יריה, מרוקו, טורקיה, סוריה, יוון ועוד. ישראלים שעלו לארץ ממדינות אלה, וכמובן צאצאיהם, עשויים להיות זכאים לדרכון הפורטוגלי ובאמצעותו להקים עסק בתנאים מיטביים.

עוד כדאי לציין שבנוסף יתרונות דרכון פורטוגלי כוללים גם אפשרות להיכנס לארה"ב למטרת טיול ללא ויזת תייר וכן אפשרויות שונות במדינות האיחוד האירופי.