זכאות דרכון גרמני לילד – כל מה שצריך לדעת

הורים או הורים שבדרך, הסקירה הבאה עשויה להיות רלוונטית לכם. בשנת 2021 הושלמו כמה שינויי חקיקה המשפיעים על קבלת אזרחות בגרמניה, בדגש על יהודים וישראלים ניצולי שואה וצאצאיהם. אך מלבד העובדה שאולי אתם זכאים לקבל כיום אזרחות גרמנית, יתכן מאוד שאתם רוצים לדעת מה עם ילדים, איך זה ישפיע עליהם כיום או בעתיד.

זכאות של דרכון יכולה לעניין אתכם במידה ואתם הורים לילדים אך גם באם אתם רוצים להביא ילדים לעולם בהמשך. בשורות הבאות נסביר מה חשוב לדעת על כך והאם נדרשת מכם היערכות מקדימה.

הגבלות הוסרו, הקלות התקבלו

תחילה נדגיש כי מאז תיקוני חוק האזרחות, הוסרו הגבלות רבות שקודם לכן הקשו מאוד או אף מנעו קבלת דרכון גרמני. אם קודם לכן נשללה האפשרות לקבל אזרחות, למשל מצאצאי יהודים שהוריהם היו תושבי גרמניה ולא אזרחים, כיום התמונה אחרת. ואפילו יהודים שנשללה מהם האזרחות לאחר שעזבו את גרמניה או נאלצו לעזוב אותה, יכולים כיום לקבל אזרחות. זכות זאת עומדת בתנאים שמורה החוק, גם לצאצאים. אגב, על מנת להגיש בקשה לקבלת אזרחות, לבוגר או לילד, כבר אין חובה להיבחן בבחינת שפה. הקלה זאת הינה משמעותית ביותר.

מתי דרכון לילד יתקבל על בסיס הצהרה

במידה ואחד ההורים לילד קיבל אזרחות אירופאית על סמך אזרחות בגרמניה לאחר שנולד הילד, העברת האזרחות איננה אוטומטית. במילים אחרות, יש צורך לדווח בהקדם על לידת הילד. ההצהרה המפורטת יכולה להיעשות בגרמניה עצמה או אצל נציגות רשמית, כגון שגרירות. מכיוון שזוהי פעולה בירוקרטית שצריך להקפיד בה על קוצו של י', נהוג להיעזר בעורך דין על מנת להשלים את הפעולה ללא סיבוכים מיותרים.

מתי דרכון לילד יתקבל אוטומטית

ישנם מקרים שבהם הדרכון הגרמני, כלומר האזרחות, יגיע כמעט אוטומטית לילד. כאשר אחד ההורים או שניהם מוכרים כאזרחי גרמניה, הילד שנולד זכאי מיד לאזרחות. אין זה משנה אם ההורים הינם אזרחים מלידה או לא. מה שמשנה זה רק העובדה שהילד נולד כאשר להורים יש מעמד חוקי שאותו הם מורישים לילד או לילדה. אך חשוב לציין שיש צורך להגיש תצהיר כתוב שבו מציינים את שם הבן או הבת בפני נציג גרמני רשמי. מכיוון שגם בכך מי שאיננו מדבר גרמנית שוטפת או מכיר את הבירוקרטיה המקומית עשוי להסתבך, תוכלו להתייעץ בנדון עם עורך דין להסדרת מעמד בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל.

למה כדאי להקדים ולרשום את המעמד החוקי של הילד

ככלל, מומלץ להורים בעלי מעמד חוקי בגרמניה, לטפל בהסדרת מעמד חוקי לילד או לילדה בהקדם. צריך לשים לב כי בנושא אזרחות, הגירה ותושבות, הדברים אף פעם אינם חקוקים בסלע ודברים יכולים להשתנות. כמו כן, במידה ולא רושמים את הילד כאזרח בגיל צעיר, זה עלול להקשות ולסבך את ההליך לאחר שהילד יגדל ותרצו לטפל בכך. שימו לב שכאשר אתם מקדימים להסדיר אזרחות לילד, אתם מקנים לו אזרחות אירופאית, יתרונות רבים. בין היתר, מדובר ביתרונות של השתייכות לאיחוד האירופי. אזרחים אירופאים יכולים להתיישב בכל מדינות האיחוד ואפשר לקבל אשרות כניסה למדינות רבות ללא ויזה (לרבות ארה"ב). כמו כן, יש הטבות מרובות לעניין לימודים, ובשלב מאוחר יותר בחיים, גם בתחום התעסוקתי, השכלה גבוהה ובכלל, גמישות מירבית בעולם גלובלי.

הסדרת אזרחות – משרד עו"ד תותי אשבל לשירותכם

רוצים לטפל בצורה יעילה בהסדרת אזרחות ומעמד חוקי בגרמניה ומתוקף כך גם באירופה? לשירותכם משרד עורכי הדין הוותיק תותי אשבל. מומחים בהסדרת אזרחות, היכרות עמוקה עם חוקי האזרחות בגרמניה והצלחה מוכחת בקרב אין ספור לקוחות מרוצים.