זכויות אימוץ ופונדקאות בפורטוגל

בשנים האחרונות אנו רואים כיצד ישראלים רבים הולכים אחרי השורשים שלהם בדרך למימוש זכותם ההיסטורית לדרכון פורטוגלי. למעשה, יש זוגות אשר החליטו לאמץ או להביא ילדים בפונדקאות בזכות דרכון זה – בדרך להקמת משפחה חדשה. בכתבה הבאה נגלה כיצד.

מוציאים דרכון פורטוגלי – בדרך למשפחה חדשה

ממשלת פורטוגל מעניקה לישראלים רבים דרכון פורטוגלי מתוקף הגירוש ההיסטורי ומאפשרת לבעלי מגוון של שמות משפחה להשיג אזרחות אירופאית בדרך להרחבת המשפחה. למעשה, בדומה לדרכון הספרדי גם כאן הזכאות מבוססת על שורשים היסטוריים של המשפחה לפורטוגל אולם בניגוד לדרכון הספרדי – כאן אין צורך להוכיח את ידיעת השפה.

ההבדלים בין אימוץ לפונדקאות

אזרחים אשר כבר זכו בדרכון פורטוגלי, צריכים להחליט באיזה מסלול הם רוצים להמשיך. בעוד שבאימוץ ניתן לעזור ליתומים מקומיים לצאת מהשגחת המדינה הפורטוגלית ולזכות בבית חם, במסלול הפונדקאות הסיפור שונה לגמרי. כאן מדובר על מציאת אם פונדקאית אשר תישא את העובר במשך תשעה חודשים תמורת תשלום ותדאג לו עד היום המאושר של הלידה.

החוק הפורטוגלי ואימוץ ילדים

 חוקי האימוץ הפורטוגליים ברורים מאוד ומאפשרים לזוגות בעלי אזרחות פורטוגלית או אזרחות זרה לאמץ ילדים בתנאי שהם עומדים בשני התנאים הבאים: זוגיות יציבה (אשר מעוגנת או אשר לא מעוגנת בנישואין) וגיל אשר נע בין 25 ל – 61. חשוב לציין ששני תנאים אלו חלים גם על זוגות הטרוסקסואליים וגם על זוגות הומוסקסואליים והם מהווה את הבסיס לאימוץ.

האם יחיד יכול לאמץ ילדים בפורטוגל?

החוק הפורטוגלי מאפשר ליחידים בני 31-61 לאמץ ילדים גם במידה והם אינם נמצאים בזוגיות ממוסדת בזמן האימוץ. חוק זה תקף גם לרווקים, אלמנים וכאלו אשר נמצאים בזוגיות שאינה ממוסדת ושואפים לזכות בחזקה יחידה על הילד. עניין אשר עשוי לעניין ישראלים רבים אשר שואפים להקים משפחה ואינם מצאו עדיין את בחיר או בחירת ליבם. 

החוק פורטוגל בעניין פונדקאות

בשנים האחרונות אנו רואים כיצד פורטוגל הפכה לאחת המדינות המובילות בתחום הפונדקאות. למעשה החל משנת 2015 ישנו חוק אשר מסדיר את עניין הסרוגייט והקמת המשפחה הביולוגית באופן מיוחד אשר כמעט ואינו מותיר מקום לפרצות ומאפשר ליחידים וזוגות מכל העולם להביא ילדים לעולם באופן חוקי.

פונדקאות פורטוגל – כללים שכדאי להכיר 

חשוב לזכור שהחוק הפורטוגלי אוסר על סרוגייט תמורת תשלום ולכן מציאת אם פונדקאית צריכה לעשות באופן אשר יאפשר לאם לממש את שאיפותיה האלטרואיסטיות. שנית, חשוב לדעת שצריך להוכיח חוסר יכולת טבעית להביא ילדים. והכי חשוב: ישנה הפרדה בין מי שנושאת ברחמה את התינוק לבין תורמת הביציות.

לסיכום: ניתן לראות שאזרחות פורטוגלית והבאת ילדים לעולם הולכת יד ביד ומאפשרת לישראלים רבים להרחיב את המשפחה. הרגולציה המקומית דואגת גם לאותנטיות של התהליך ומאפשרים להורים המתאימים ביותר לטפח תא משפחתי חדש.