חובות וזכויות של ישראלים בעלי אזרחות אירופאית

בשנים האחרונות ובעקבות תיקון לחקיקה בפורטוגל, יותר ויותר ישראלים צאצאים למגורשי ספרד מוצאים אזרחות פורטוגלית. יש לכך סיבה טובה: את האזרחות הזו ניתן להוציא בקלות יחסית ותוך זמן קצר, בהתבסס על מסמכים משפחתיים מסוימים. כמו כן, לאזרחות הפורטוגלית יש יתרונות רבים, שכן מדובר על מדינה החברה באיחוד האירופי. ובכל זאת, לפני שרצים להוציא אזרחות אירופאית, כדאי להבין מה הם הן החובות והזכויות שכל אזרח פורטוגלי חייב או זכאי להן. 

חובות של ישראלים בעלי אזרחות אירופאית פורטוגלית

יש מספר היבטים שכדאי להכיר בנוגע לחובות של אזרחים פורטוגלים:

מיסים 

כמו בישראל, על אזרחים בעלי אזרחות פורטוגלית לשלם מס הכנסה מדי חודש לממשלת פורטוגל, לצד מיסים נוספים. אם אתם לא מתגוררים בפורטוגל מעל 180 יום בשנה ולא רכשתם נכס נדל"ני במדינה, אין צורך בתשלום מס: במידה ועניתם 'כן' לאחד הסעיפים האלו, תשלמו מס בהתאם לחוקי המדינה. חשוב לדעת שקיימת אמנת מס בין ישראל לפורטוגל, דבר חיובי המונע תשלום כפול על ההכנסות. 

שירות צבאי

הצבא הפורטוגלי הוא צבא מתקדם וגדול, אבל הוא לא צבא חובה, והתגייסות לצבא הוא בגדר בחירה בלבד. לכן, אין חובת שירות צבאי כאשר מקבלי אזרחות אירופאית מטעם מדינת פורטוגל ואין צורך לדאוג מחובה זו.

כמו כן, נכון להיום לא קיימת שום התנגשות בין שירות צבאי בישראל לבין קבלת אזרחות פורטוגלית, לוחמים בין אם השתחררו כאנשי קבע או בסדיר יכולים להוציא אזרחות פורטוגלית ללא בעיה. 

כפי שאפשר לראות, כל עוד מרכז חייכם לא בפורטוגל, אין חובות מסוימות שעליכם למלא. אם תהיו מעוניינים להעביר את מרכז חייכם לפורטוגל או מעוניינים ברכישת שטחי נדל"ן במדינה, כדאי להעמיק קצת יותר במיסים הפורטוגלים.

זכויות של ישראלים בעלי אזרחות אירופאית פורטוגלית

וכמו שיש כמה חובות, יש גם זכויות שכדאי מאוד להכיר, שכן הן הסיבה שישראלים רבים מעוניינים להוציא אזרחות פורטוגלית:

לימודים חינם

לאזרחות אירופאית פורטוגלית יש יתרונות רבים, בין היתר השכלה גבוהה בחינם  או במחירים מוזלים בחלק מהאוניברסיטאות במדינה. 

השקעות נדל"ן

פורטוגל מעודדת השקעה כלכלית במדינה, וכמו כן השקעות נדל"ן, ואפשר למצוא הזדמנויות רבות להשקעות חכמות. המדינה מעניקה הטבות והנחות מסוימות. 

אזרחות כפולה

ישראל מאפשרת החזקה של מספר אזרחויות וכך גם פורטוגל, כך שאין צורך בוויתור על אזרחות אחת כדי להנות מהשניה. 

זכות הצבעה

כאזרחים פורטוגלים, אתם רשאים להצביע בבחירות לראשות המדינה. הזכות הזו תקפה גם אם אינכם חיים בפורטוגל בפועל. כמובן, אם אתם מעוניינים להיות מעורבים ולממש את זכות הבחירה שלכם, תצטרכו להיות בפורטוגל ביום הבחירות. 

אזרחי האיחוד האירופי

לבסוף, אזרחות פורטוגלית משמעותה אזרחות אירופאית, כלומר תהיו חברים באיחוד האירופי. לאזרחי האיחוד יש הטבות רבות ושוות – תוכלו להתגורר ולעבוד באופן חוקי במדינות נוספות באירופה, לזכות להנחות משמעותיות במוסדות ההשכלה הגבוהים ברחבי אירופה וכן תוכלו להצטייד באישור כניסה פשוט לארה"ב (ללא צורך בבקשת ויזה).