הדרך הבטוחה לפתיחת חשבון בנק בחו"ל

העולם הגלובלי פתח אינספור הזדמנויות עסקיות חובקות עולם ורבים מעוניינים לפתוח חשבונות בנק מעבר לים לצרכים שונים. בין אם הם ביצעו רילוקיישן או יש להם עסקים בחו"ל.
בעבר פתיחת חשבון בנק בחו"ל לא היתה פרוצדורה מסובכת כלל ואזרחים ישראלים רבים פתחו חשבונות במדינות שונות. היום המצב מעט שונה ובעקבות שינויים ברגולציה הפיננסית הבינלאומית תהליך פתיחת החשבון בחו"ל מאתגר יותר ודורש גם סנכרון עם רשות המס הישראלית. 

מקומי או גלובלי?

בבואכם להכיר את האופציות שעומדות לרשותכם בפתיחת חשבון, חשוב לדעת שקיימים הבדלים בין לקוחות פרטיים ללקוחות עסקיים בפתיחת חשבונות במדינות זרות וכך בין בנקים בינלאומיים לבנקים מקומיים. יש בנקים גלובליים המאפשרים פתיחת חשבון בשלט רחוק בדרך מקוונת או טלפונית ללא הגעה פיזית לסניף עצמו בעוד שיש בנקים, לרוב בנקים מקומיים בארצות שונות, שמחייבים הגעה פיזית לסניף לצורך פתיחת חשבון. בנקים גלובליים מחזיקים פעמים רבות נציגויות גם בישראל ולכן ניתן לפתוח חשבון דרך אותה נציגות ולחסוך טיסה. 

 

חשוב מאוד לבחור בקפידה את הבנק הבינלאומי או הזר בו פותחים חשבון ולבחון לעומק את התנאים שהוא מציע בפתיחת חשבון הן ברמה האישית והן ברמה העסקית תוך התאמה לפרופיל העסקי, במידה ומדובר בבנק שדרוש לפעילות באוריינטציה עסקית. כדאי לבחון את הכדאיות של פתיחת חשבון בנק במדינה בה מתקיימת הפעילות העסקית ואם מדובר בבנק ידידותי לזרים, למשל, כזה שמציע שירות מקוון בשפה האנגלית, כך שיותר קל לבצע פעולות בנקאיות חוצות יבשות.


היכונו לבדיקת נאותות

בעת הפתיחה חשוב לברר מהי הפרוצדורה הנהוגה כמו למשל, הכנת דרכון בתוקף, דפי בנק מחשבונות בנק אחרים, מסמכי המלצה מבנק בארץ, יוטיליטי ביל לאישור פרטים כמו חשבון ארנונה וחשמל. פתיחת החשבון כרוכה כמובן במילוי טפסים וחתימות ולרוב בפתיחת החשבון מקבלים גם כרטיס אשראי שמקושר לאותו חשבון בנק.
כאשר מדובר בחברות, הפרוצדורה בפתיחת חשבונות יותר מסועפת בעיקר בשל תנאי השוק שיצרו את המורכבות הנ"ל כמו פרשיות הלבנת הון למיניהן והמשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008. החשש הגדול של הבנקים הוא מפעילות כספית לא חוקית ולכן, יש לדווח על נתיב ההון כלומר איזה כסף עתיד להיות מופקד בחשבון ומה המקור שלו. בנקים רבים יבצעו בדיקת נאותות לפני שיאשרו את פתיחת החשבון בפועל ובמקרים שונים, יבקשו הבנקים לבדוק את התוכנית העסקית של החברה. 

איך גילוי מרצון יכול לסייע במידה ולא דווחה הפעילות?


רשות המס בישראל חייבת לדעת על פתיחת חשבון בנק בחו"ל במסגרת הדיווח השנתי למס הכנסה. מה קורה במידה ופתחתם חשבון בנק לא מדווח? במקרה כזה אתם עשויים לעבור על החוק כשתיוחס לכם עבירת מס. מומלץ להימנע מראש או אם חלילה בוצעה סוג של עבירה ונפתח חשבון בנק בחו"ל שאינו דווח, כדאי לשקול הליך גילוי מרצון. במסגרת הליך זה רשות המיסים מתחייבת שאם ידווחו נתונים מאומתים אודות הפעילות הפיננסית שהוסתרה מרשות המיסים והדיווח המתוקן אושר על ידי הרשות, לא יינקטו הליכים פליליים כנגד מי שהגיש הליך גילוי מרצון אשר אושר. 

יש לזכור שבמקרים שונים, במיוחד כאשר מדובר בניהול עסקאות בחו"ל, פתיחת חשבון בנק חשובה להתנהלות התקינה כמו למשל, ליווי של בנקאי מבנק בעל מוניטין בעולם, חיסכון בעמלות ועוד. בדקו איך אפשר לפתוח חשבון ללא יציאה מהארץ וכיצד לעשות זאת נכון תוך ליווי משפטי לקידום התהליך בדרך היעילה ביותר. 

על מנת לאתר את הבנק המומלץ וליהנות מייעוץ משפטי בפתיחת חשבון הבנק תוך דיווח על החשבון, כדאי לפנות לייעוץ משפטי – עו"ד לענייני מיסים בעל הבנה גם במשפט בינלאומי.