כיצד ניתן להשיג דרכון רומני

דרכון רומני מאפשר לכם להיות בעלי דרכון אירופאי, שיפתח בפניכם את שערי כול המדינות החברות באיחוד האירופי (EU), עם כל ההטבות הכרוכות בכך. השאלה היא רק, איך תוכלו להשיג לעצמכם דרכון רומני?

מה נדרש כדי שאהיה זכאי/ת לקבל אזרחות רומנית ודרכון אירופאי רומני?

החוק שקשור לקבלת אזרחות רומנית כולל שתי קבוצות זכאות עיקריות: אזרחות רומנית ודרכון אירופאי-רומני.

הקבוצה הראשונה כוללת אנשים שהיגרו מרומניה, אלה שלא ויתרו על האזרחות הרומנית שלהם ואלה שהאזרחות הרומנית לא נשללה מהם. הילדים והאחיינים של האנשים הנכללים בקבוצה זו, זכאים לאזרחות רומנית ולדרכון של האיחוד האירופי.

הקבוצה השנייה מורכבת משני סוגי אנשים:

אלה שבעבר היו בעלי אזרחות רומנית, אבל מסיבות שונות (למשל, בגלל האפשרות להגר מרומניה בתקופת השלטון הקומוניסטי), ויתרו על האזרחות מרצונם.

אנשים שאיבדו את אזרחותם הרומנית מסיבות שלא תלויות ברצונם.

לקבוצה השנייה יש זכות לקבל חזרה את האזרחות הרומנית ואת הדרכון האירופאי-רומני. עליהם להגיש בקשה אליה מצורפים המסמכים הנדרשים מקבוצה זו. זכאות זו חלה גם על צאצאי הדור השני והשלישי של אנשים אלה.

בכול מקרה, לא משנה לאיזו קבוצה אתם משתייכים, כך כדי לקבל בסופו של דבר דרכון רומני, יהיה עליכם להוכיח את הזכאות שלכם לאזרחות רומנית באמצעות המסמכים הנדרשים לפי החוק.

האם אני זכאי.ת לקבל דרכון רומני עקב מוצאי?

כדי לקבוע אם אתם זכאים לדרכון רומני, חשוב להבין קודם כל את הדרישות הבסיסיות הקשורות לקבלת אזרחות רומנית:

אזרחות רומנית בגין מוצא – לא תלויה במקום הלידה אלא עוברת דרך קו הדם (Blood line), ובמילים אחרות, המוצא המשפחתי.

למשל, עצם העובדה שילד נולד בשטח רומניה לא הופכת אותו אוטומטית לאזרח רומני ולא משנה אם אבותיו היו רומנים. זה עדיין לא מקנה לו זכות לאזרחות רומנית.

קו הדם הרומני שלכם חייב להיות ׳בלתי מנותק׳ מאבותיכם הרומנים ועד אליכם. כלומר, כול אב קדמון חייב להיות רומני, על מנת שיוכל להעביר את קו הדם לדור הצעיר. אם אחד מאבות אבותיכם איבד את האזרחות הרומנית שלו, המשמעות היא שקו הדם נשבר ויהיה עליכם להגיש בקשה לשיקום האזרחות הרומנית.

למשל, אם סבא רבא שלכם היה אזרח רומני; וסבא שלכם איבד את האזרחות הרומנית שלו; אבא שלכם זכאי לבקש הליך לשיקום האזרחות האירופאית הרומנית.

האם אני זכאי לדרכון אירופאי רומני אם נולדתי בחו״ל?

נניח שנולדתם בחו״ל, כך שיש לכם אזרחות אחרת, ואחד ההורים איבד את האזרחות הרומנית שלו ואחר כך שיקם אותה – האם תהיו זכאים לאזרחות רומנית ולדרכון אירופאי רומני?

ברוב המקרים התשובה היא כן. כדי לקבל דרכון רומני תזדקקו להציג מסמכים הקשורים אליכם כמו תעודת לידה רומנית ותעודת נישואין רומנית, יחד עם מסמכי האב הרומני אשר שיחזר את אזרחותו הרומנית שלו (ההוכחה לאזרחות רומנית, תעודת לידה, תעודת נישואין, שינויי שם).

עורכי דין המתמחים בנושא זה יוכלו לסייע לכם להסיר כל מכשול שעומד בדרככם לקבלת דרכון רומני.