האם דרכון פורטוגלי מאפשר כניסה לארה"ב ללא ויזה?

גם בעולם שמתרחשים בו שינויים דרמטיים, ארה"ב נשארת חלום פופולרי מאוד בקרב ישראלים רבים – גם אלה שרוצים לטייל ברחבי המדינה הענקית ששטחה הוא השלישי בגודלו בעולם, גם מי שרוצה לעבוד ולנצל את אפשרויות הפרנסה הרבות של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, גם סטודנטים שמגיעים לארצות הברית כדי ללמוד וגם ביקורי משפחות וחברים הם סיבה טובה לנחות באחד משדות התעופה בערים הגדולות.

כידוע, גם ב-2020 ישראלים זקוקים לוויזה על-מנת להיכנס לשטחה של המדינה העצומה. תהליך הוצאתה של ויזה מתאימה לארה"ב עלול להיות ארוך ומייגע, ולכן באופן טבעי עולה השאלה האם הדרכון הפורטוגלי – פריט שהפך לפופולרי מאוד בשנים האחרונות – עוזר למי שמתכנן לטוס לניו יורק, לוס אנג'לס, לאס וגאס, מיאמי, בוסטון, סן פרנסיסקו וכו'.

לטייל בארה"ב בקלות וללא צורך בוויזה

ב-1986 הצטרפו ספרד ופורטוגל לאיחוד האירופי, שמנה אז 10 מדינות בלבד (נכון ל-2020 יש בו כבר 26 חברות). בהתאם גם אם פורטוגל עצמה היא אולי לא המדינה הבולטת ביותר ביבשת, עדיין דרכון פורטוגלי הוא דרכון אירופאי לכל דבר.

המשמעות: אין צורך לקבל ויזת תייר לארה"ב. אם אתם מתכננים מסע מחוף לחוף, ביקור בניו יורק, שהות מפנקת בחוף המערבי או כל טיול אחר במדינה שמשופעת באינספור אטרקציות, ויש לכם את הדרכון הנחשק של פורטוגל, לא תצטרכו לבזבז זמן יקר על הליכי הוצאתה של ויזה.

האם אפשר לעבוד בארה"ב על סמך הדרכון הפורטוגלי?

כשמטרת הכניסה לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות כפי שהצליחה ארה"ב למתג את עצמה היא לא טיול אלא עבודה, דרכון פורטוגלי לא מקנה פטור מוויזה מתאימה.

יחד עם זאת אזרחות אירופאית כן משפרת משמעותית את הסיכוי לקבל תשובה חיובית כשמגישים בקשה לוויזת עבודה בארה"ב, כך שגם מבחינה זו הדרכון הוא נכס יקר ערך. עוד חשוב להדגיש שישנם מספר סוגים של ויזות המיועדות למבקשים להתפרנס בדרך כזו או אחרת בארצות הברית – וכדאי מן הסתם לבקש את הוויזה המתאימה לאופי העבודה הצפוי.

למי שמבקש לעבוד בעבודה זמנית הוויזה הרלוונטית היא H2B. היא מאפשרת לעסוק בעבודות מזדמנות במשך 4 עד 8 חודשים, וכדי לקבל אותה תצטרכו להוכיח אמינות ומהימנות. בדיקה נוספת שיערכו רשויות ההגירה האמריקאיות היא של העסק שבו אתם מתכוונים לעבוד. מי שכבר רכש מקצוע ומצויד בניסיון והשכלה רלוונטיים (לפחות תואר ראשון) יכול להגיש בקשה לקבלת ויזה H1B שמקנה היתר לעבוד במקצוע במשך 3 שנים (עם אופציה לעוד 3 שנים). במהלך שנים אלה ניתן גם לבקש גרין קארד, וגם במקרה זה הדרכון הפורטוגלי עשוי להתברר כמועיל מאוד. עוד כדאי לדעת שזכאות לוויזת H1B מקנה זכאות לוויזה מתאימה גם לבני המשפחה (בן/בת זוג וילדים).

ויזות נוספות שמאפשרות עבודה בארה"ב הן P (ויזה לאומנים ולבדרנים), O (לבעלי יכולות יוצאות דופן בתחומי המדע, האמנות או הספורט) ו-L (שמתאימה למי שמגיע לארה"ב במסגרת רילוקיישן). עבור ויזות אלה אין צורך להציג דרכון פורטוגלי, שכן הן מבוססות על יכולות ספציפיות.

לימודים בחו"ל

ויזת לימודים בארה"ב קל יחסית לקבל, וזאת בתנאי כמובן שהצלחתם להתקבל למוסד מתאים ברחבי המדינה. כדאי לזכור בהקשר זה שהמכללות והאוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב מציבות תנאי קבלה לא פשוטים וגם שכר הלימוד בהם עלול להיות גבוה מאוד. אופציה נוספת היא ללמוד באירופה – זכאות לדרכון פורטוגלי מאפשרת לישראלים ללמוד במוסדות לימוד רבים ברחבי היבשת, במחיר נמוך ולפעמים אף בחינם!

האפשרויות הנוספות שמקנה הדרכון הפורטוגלי

דרכון פורטוגלי פותח לכם דלתות לא "רק" בארה"ב אלא גם במדינות נוספות ברחבי העולם שהכניסה אליהן מסובכת לישראלים. דוגמה טובה לכך היא דובאי, אחד המקומות המרתקים שמציע כמה מהאטרקציות המרשימות ביותר שיש (למשל אתר סקי רחב מימדים בתוך קניון שנמצא בלב המדבר, איים מלאכותיים מרהיבים, המגדל הגבוה ביותר עלי אדמות ועוד).

אופציה נוספת שממנה נהנים בעלי הדרכון של המדינה הקטנה שצמודה לספרד בחצי האי האיברי היא עסקים באירופה. הגלובליזציה מייצרת עבור כולנו אפשרויות רבות במקומות שונים, ואירופה, היבשת המפותחת מכולן, מציעה מן הסתם שלל אופציות. דרכון של מדינה אשר חברה באיחוד האירופי מקל מאוד על ההתנהלות הבירוקרטית הנדרשת כך שניתן לנצל הזדמנויות שונות.

איך להוציא דרכון של פורטוגל בקלות ובמהירות?

כשבוחנים זכאות לקבלת דרכון פורטוגלי שמות משפחה הם הדרך הטובה ביותר לדעת האם אכן יש סיכוי לקבל את אותו מסמך שישראלים רבים כבר אוחזים בו. גם כאן באתר תוכלו לראות רשימה מלאה של שמות משפחה רלוונטיים, כשבאופן עקרוני כדאי לדעת שמדובר במשפחות שהגיעו לישראל ממדינות צפון אפריקה והבלקן.

בפרט עשויים לקבל את הדרכון הפורטוגלי ישראלים עם שורשים במרוקו, תוניסיה, אלג'יריה, לוב, מצרים, בולגריה, יוון, טורקיה, המדינות שהרכיבו את יוגוסלביה וגם סוריה, לבנון ועיראק – מדינות שאליהן הגיעו במהלך השנים יהודים שבמקור חיו בפורטוגל בסוף המאה ה-15 עד שגורשו. כמובן שגם אם המשפחה שלכם הגיעה ממדינה אחרת, אבל שורשים עמוקים יותר נמצאים בצפון אפריקה או מדינות הבלקן בהחלט ייתכן שגם אתם עומדים בקריטריונים של ממשלת פורטוגל לקבל דרכון – המבחן הראשוני הוא כאמור לפי שם המשפחה, ואם ישנה היתכנות אפשר לצאת לדרך שבסופה הדרכון פותח הדלתות.