מתי הפכה אזרחות פורטוגלית לנחשקת ולמה?

המאה ה-21 מממשת, ובעוצמה רבה, את אחת ההבטחות המשמעותיות של המאה ה-20: גלובליזציה. המגמה הזו מציבה אתגרים מורכבים מאוד לכולנו מצד אחד, ומצד שני יש בה גם פוטנציאל עצום לחיים טובים יותר, ובפרט מגוון רחב הרבה יותר של אפשרויות.

בעיקר נפתחות בפנינו דלתות שבעבר היו סגורות ואפילו נעולות, כך שאם בעבר לא היה קל להגר מישראל למדינה אחרת, לפרק זמן מוגבל ואפילו לצמיתות, היום זוהי אופציה שניתנת ליישום הרבה יותר בקלות. בנוסף, התרחבה מאוד רשימת המקומות שמהווים אופציה עבורנו, ואחת המצטרפות החדשות והמבטיחות היא פורטוגל. עד לפני מספר שנים פורטוגל כמעט ולא הייתה מוכרת לרוב הישראלים, לא באמת. המיקום שלה בקצה המערבי של אירופה, רגע לפני האוקיינוס האטלנטי, הפך אותה למדינה שלא באמת נמצאת על מפת התיירות (ובוודאי לא כמו השכנה שלה ספרד), ואילו מבחינה עסקית פורטוגל לא נחשבה לאטרקטיבית בגלל הכלכלה המנומנמת והעובדה שעד אמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת עוד שררה במדינה דיקטטורה שמרנית שהפכה את המדינה לענייה.

מהפכת הציפורנים

ב-1974 התרחש אחד האירועים המרשימים ומעוררי ההשראה בהיסטוריה המודרנית: מהפכת הציפורנים – שמהווה גם את אחת הסיבות לכך שכיום אזרחות פורטוגלית היא אטרקטיבית מאוד. קצינים צעירים ורדיקלים הובילו את הצבא, שהתנגד למשטר הדיקטטורי, לחולל הפיכה לא אלימה. זו גם הסיבה לשם מהפכת הציפורנים, שכן החיילים הציבו בקנה של כל רובה פרח ציפורן על-מנת להדגיש את אי האלימות. גם הציבור הרחב יצא לרחובות עם פרחי הציפורן והביע תמיכה חד משמעית בשינוי האופי של פורטוגל מדיקטטורה שמרנית לדמוקרטיה תוססת.

ההצטרפות לאיחוד האירופי

לאחר שהפכה לדמוקרטיה, באופן טבעי הפכה פורטוגל גם לחלק מהאיחוד האירופי – עוד סיבה טובה לכך שכדאי לפעול למען קבלת אזרחות פורטוגלית, שמן הסתם מהווה אזרחות אירופאית לכל דבר.

ההצטרפות התרחשה ב-1986, שנה שבה גם נבחר הנשיא האזרחי הראשון בתולדות המדינה, מריו סוארש. יחד עם פורטוגל הצטרפה לאיחוד, שבאותה נקודת זמן מנה 10 מדינות בלבד (איטליה, בלגיה, מערב גרמניה, בריטניה, הולנד, צרפת, לוקסמבורג, יוון, דנמרק ואירלנד) גם ספרד. כיום יש באיחוד 26 מדינות, שחלקן קורץ גם הוא לישראלים עם שורשים מתאימים בזכות האפשרות לקבל את הדרכון האירופאי שפותח דלתות רבות ביבשת וגם מחוצה לה. פורטוגל הפכה אופציה ב-2015.

החלטת ממשלת פורטוגל משנת 2015

התחנה השלישית בדרך להפיכתה של אזרחות פורטוגלית לאטרקטיבית וכדאית הגיעה ב-2015. בשנה זו החליטה ממשלת פורטוגל לשנות את הכללים לקביעת זכאות לדרכון פורטוגלי. למעשה נקבע שכל מי שיש לו שורשים במדינה ועומד בתנאי סף מסוימים יוכל לקבל דרכון.

אמנם בניגוד למדינות אירופאיות אחרות, אין הרבה ישראלים שהגיעו לארץ מפורטוגל במאה ה-20, וגם לא במאה שקדמה לה – אבל כשצוללים עוד יותר אל ההיסטוריה מגלים שבמאה ה-15 חיו בפורטוגל יהודים רבים. ב-1492 הקהילה היהודית מנתה כ-30,000 בני אדם ולאחר גירוש ספרד בשנה זו הצטרפו עוד כ-70,000 איש ואישה כך שבסך הכל בסוף המאה ה-15 היו 100,000 יהודים בפורטוגל.

באותה נקודת זמן החליט מנואל הראשון, מלך פורטוגל, בלחץ אשתו איזבל שהייתה הבת של מלכי ספרד, לגרש גם הוא יהודים או לכפות עליהם המרה לנצרות. בהתאם רבים מאותם 100,000 יהודים היגרו למדינות אחרות, ומן הסתם צאצאיהם מונים כיום מיליונים רבים של בני אדם. למעשה ההערכה היא שבישראל יש כ-2-3 מיליון בני אדם שיש להם זכאות לדרכון של פורטוגל, ובעצם רבים מהם כבר מימשו את הזכאות.

כל הדרכים להפוך לאזרח פורטוגלי

האפשרויות הרבות שמקנה אזרחות פורטוגלית – גם ביחס לחיים מלאים בפורטוגל עצמה וגם בזכות העובדה שפורטוגל היא חלק בלתי נפרד מהאיחוד האירופי – גורמות ללא מעט ישראלים להתעניין בה.

האפשרויות העיקריות לקבלת האזרחות הנחשקת הן:

נישואין – מי שמתחתן או מתחתנת עם אזרח/ית פורטוגל הופכים בעצמם לאזרחי המדינה – כעבור 3 שנים ממועד הנישואין. למעשה גם חיים משותפים במשך 3 שנים מקנים זכאות לאזרחות, ועוד כדאי לדעת שגם אם הנישואין לא מחזיקים מעמד, האזרחות לא מבוטלת לאחר הגירושין.

השקעה במדינה – מסלול נוסף נקרא "ויזת זהב". רשאים להגיש בקשה לוויזה זו יזמים אשר משקיעים בפורטוגל, כשהאופציה הפופולרית ביותר היא נדל"ן. כך למשל השקעה של 350,000 יורו ומעלה בשיפוץ נכס בן 30 או יותר מאפשרת לבקש את ויזת הזהב, וכך גם רכישת נכס בסכום של יותר מחצי מיליון יורו. השקעה בסכום דומה במוסד מחקר או בעסק שמייצר מקומות עבודה חדשים מובילה גם היא לזכאות לוויזת זהב. לאחר מספר שנים וזכאות לתושבות קבע בפורטוגל אפשר לקבל גם דרכון פורטוגלי וליהנות מכל היתרונות שלו (למשל טיולים בארה"ב ללא צורך בוויזת תייר).

עוד כדאי לדעת כי במסגרת הבדיקה הראשונית לגבי זכאות לקבלת דרכון פורטוגלי שמות משפחה הם אחד המפתחות לבירור. גם באתר זה תוכלו למצוא רשימה מפורטת של שמות המשפחות שיש להן שורשים בפורטוגל. מדובר במשפחות שהגיעו לארץ גם ממדינות צפון אפריקה (ממצרים דרך לוב, אלג'יריה ותוניסיה וכלה במרוקו), גם ממדינות הבלקן (יוון, בולגריה, טורקיה, יוגוסלביה והמדינות שאליהן התפרקה) ואפילו ממקומות אחרים כמו סוריה, ארגנטינה ועוד. מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מנוסים כדי להבטיח תהליך יעיל שמסתיים בתשובה חיובית.