מי זכאי לאזרחות פורטוגלית?

מרגישים שאזרחות אחת קטנה עליכם ורוצים להחזיק בבית עוד אחת? הדברים הבאים יעשו לכם סדר. באופן עקרוני, ממשלת פורטוגל מעניקה אזרחות למי שנולד להורים פורטוגליים. גם מי שהתגורר במדינה בשנים האחרונות בתור תושב זמני, ועבר תהליך את התאזרחות, זכאי לקבל אזרחות לכל החיים. אבל יחד עם זאת, ישנן תקנות המקנות אזרחות במסלול מיוחד, ליהודים. כמובן שלא כל יהודי באשר הוא יוכל לקבל את האזרחות. בשורות הבאות נתאר איך אפשר לקבל אזרחות מקומית שגם שווה לקבלת אזרחות אירופאית. נסביר מי זכאי להליך המיוחד וגם מה הקשר של כל זה, עם שם המשפחה.

זכאות על פי שם המשפחה

אחת העובדות המעניינות ואף המרתקות ביותר, היא הזכאות על פי שם המשפחה. שמות משפחה אזרחות פורטוגלית קשורים זה לזה מסיבה פשוטה. רבים וטובים מבין צאצאי מגורשי פורטוגל נושאים עד היום שם משפחה אופייני לקהילה זו (או לקהילת יהודי ספרד). תקנות שהותקנו לפני מספר שנים ברשויות הפורטוגליות קובעות כי לצאצאי המגורשים זכות לקבל אזרחות. זאת ללא קשר האם מגישי הבקשה התגוררו בעבר בפורטוגל, ללא קשר לשאלה אם הם עצמם נולדו להורים שהתגוררו במדינה וגם ללא קשר לתושבות במדינה.

ניתן לבדוק במאגר מידע אם קיים בו שם המשפחה הנוכחי או השם הקודם (במידה והוא עוברת או השתנה). במידה ואתם מוצאים את השם שלכם ברשימה מסודרת, זה אומר שיש לכם סיכוי גבוה לעבור את התהליך המואץ לקבלת אזרחות פורטוגלית ליהודים. שימו לב שמי שבודק לגבי שם המשפחה ולגבי הסיכוי שהמשפחה שלכם התגוררה בעבר בממלכת פורטוגל, איננו הממשל. הקהילה היהודית כיום, היא שהוסמכה לכך. מי שקיבל אישור על כך שהוא מצאצאי הקהילה, ממשיך לעבור את הבדיקות לאזרחות, בתנאים מקלים. זאת אומרת שניתן לטפל במרבית ההליך מישראל, אין צורך להיות בעלי אישור תושבות ואפילו לא חייבים לדעת לדבר בפורטוגלית.

זכאות על פי זיקה מיוחדת

מלבד האפשרות לקדם את הנושא של פורטוגל אזרחות על סמך קשר היסטורי למדינה ולקהילה היהודית המקומית, יש עוד זכאויות אחרות. לדוגמא, אזרחים זרים לרבות יהודים, שיש להם זיקה מיוחדת לפורטוגל, לשפה, לתרבות שלה וכדומה, יכולים להגיש בקשה מיוחדת על סמן הזיקה הזאת. יש לשים לב שבמקרה הזה עשויה לחול דרישה להתגורר בפורטוגל לפרק זמן מסוים, לפני קבלת אזרחות. כמו כן, לאנשים שמעוניינים להשקיע סכומים נכבדים במדינה, ברכישת נדלן, נכסים או עסקים, יש אפשרות להגיש בקשה לקבלת תושבות במסלול ויזה זהב. אך בסיכומו של דבר, למרבית היהודים שמגישים כיום בקשה, המסלול המתאים, הנוח והמהיר ביותר, הוא הסתמכות על שם המשפחה ועל שורשים וזיקה היסטורית למדינה.

איך לקבל את האזרחות ולמי כדאי לפנות

על מנת להגיש בקשה ולקבל את האזרחות, אין צורך לתפוס מטוס ולנחות בליסבון. הדבר הטוב ביותר כדי להתחיל, זה לפנות לעורך דין מנוסה. מומלץ כי יהיה זה עו"ד בעל ניסיון ובקיאות רבה בהשגת אזרחות באירופה, עם דגש על פורטוגל. נדרש ידע בחוק המקומי, בפרט בתקנות העדכניות בנושא תושבות ואזרחות.

עורך דין יוכל להעריך את הסיכוי לקבל אזרחות, על סמך שם המשפחה ועל סמך איסוף פרטים והכנת תיק בקשה מפורט. לצורך הבקשה (בפורטוגלית), עושים שימוש בסוגים שונים של מסמכים, לעיתים הכנת עץ משפחה, תרגומים נוטריונים, תעודות לידה ועוד. מכיוון שיתכן ותנאי האזרחות יוקשחו בהמשך, לא כדאי לדחות את הטיפול יותר מדי. למי שמתלבט או רוצה לדעת יותר, פנו לבדיקה ראשונית וייעוץ ללא התחייבות.