מי זכאי לדרכון גרמני?

ההדים והזיכרונות של השואה אמנם מיטשטשים, אבל הם לא נעלמו. אפשר להתייחס לעבר כאל מקור וצורך לקבל ההכרה, צדק ופיוס. בצעד דרמטי ביותר וכחלק מתיקון עוולות העבר, גרמניה הציגה חקיקה בעלת הקשר לעוולות העבר. החקיקה עברה באוגוסט 2021 והיא יכולה לסייע ליהודים שרוצים להשלים בהצלחה הוצאת דרכון אירופאי על כל המשתמע מכך.

למי שזה רלוונטי לגביו, חשוב לדעת כי חקיקה זו סללה את הדרך לקשת רחבה יותר של ישראלים, במיוחד צאצאי ניצולי השואה ומלחמת העולם, לקבל הכרה בעוול. החוק מאפשר לתבוע מחדש את מה שמגיע כזכות אבות (או אימהות) – הנפקת דרכון גרמני. לאור כל זאת, הכנו מדריך קצר בתחומי הזכאות. זה המקום לדעת יותר על הפרמטרים הפותחים הזדמנות ייחודית זו, תוך הדגשת תפקידה המרכזי של עורכת דין עם מומחיות המשפטית הרלוונטית למימוש האזרחות גרמנית. מוגש לכם ממשרד עו"ד תותי אשבל.

קצת היסטוריה רלוונטית

השואה נותרה צלקת בל תימחה על מצפון האנושות, תקופה של סבל עמוק ורדיפות שעברו אינספור יהודים. מורשתו של פרק אפל זה היא חלק בלתי נפרד מהנרטיב הגרמני הנוכחי, כאשר גרמניה מבקשת להכיר בעוולותיה ההיסטוריות ולהושיט יד לצאצאי הנפגעים. החוק החדש מאפשר הוצאת דרכון אירופאי, בזכות מה שנקבע ב-2021. זה סמל לצעד נחוש לקראת פיוס ולקראת מימוש זכויות אזרחיות חדשות. צעד זה הרחיב משמעותית את היריעה עבור ישראלים רבים, שכבר עומדים כעת בתנאי הדרכון הגרמני. החוק מכיר בחשיבותה של הכללה, המאפשרת למגוון רחב של אנשים להתחבר מחדש לעבר שלהם תוך אימוץ עתיד מבטיח.

פרמטרים ראויים לציון למימוש זכאות לדרכון גרמני

1. צאצאי ניצולי שואה – אם המוצא שלכם קשור לניצולי שואה, בפרט אזרחי או תושבי גרמניה בין השנים 1933-1945, אתם יכולים כעת למצוא את הדרך לתביעת אזרחות גרמנית מחדש. פרמטר זה מסמל את ההכרה בעוולות היסטוריות ואפשרות לקבל סטטוס חברתי אזרחי שקודם היה בלתי אפשרי.

2. תיקון עוולות, אפליה וקבלת צדק – לצאצאי יהודים שבעבר נשללה מהם אזרחות גרמנית בשל חוקים מפלים, חוקי הגזע ואפליות אחרות, יש כעת הזדמנות להסתמך על החוק החדש.

3. החזרת זכות אזרחית על סמך דורות קודמים – משפחות עם אבות או אימהות גרמנים שהיו תושבים (ולא אזרחים), שסיכויי קבלת האזרחות שלהם סוכלו משום שפרצה מלחמת העולם השנייה, ניתן לבקש אזרחות כעת.

4. מימוש כפל אזרחות – רלוונטי ליהודים שאיבדו אזרחות גרמנית, בגלל החוק הישן שהיה תקף לגבי אזרחות כפולה עוד משנות החמישים וכעת הדבר תוקן.

5. השוואת זכויות על סמך אם או על סמך אב – משמעות ההכרה של החוק בתיקון אפליה על רקע מגדרי בעבר. כלומר צאצאי נשים שהחזיקו באזרחות גרמנית אך נישאו לאזרחים זרים ולכן לא קיבלו אזרחות, זכאים כעת לאזרחות גרמנית (שלא כמו שהיה בתקנות הקודמות).

מדוע כדאי להיעזר בעו"ד

התקשרות עם עורכת דין הבקיאה בדיני האזרחות הגרמניים יכולה להיות רבת ערך. עו"ד יכולה להדריך להתגבר על היבטים מורכבים בחוק, להעניק ייעוץ אישי ולקצר בירוקרטיות בזכות הכרת החוק ושימוש בתרגומים של מסמכים נדרשים.
בזכות ייעוץ מותאם אישית ניתן לממש אזרחות אירופאית יתרונות במגורים, עבודה, לימודים ועוד. הכל תוך התחשבות בנסיבות אישיות ייחודיות. ניתן בעזרת עו"ד להימנע מטעויות, עיכובים ומכשולים בירוקרטיים שעלולים להתעורר אם לא יודעים בדיוק מה לעשות ולמי לפנות. לסיכום, המסע לקבלת דרכון גרמני אינו רק בעל תועלת אישית אלא גם צעד סמלי לעבר הכרה היסטורית והעצמה. בעזרת עו"ד תוכלו לדעת בדיוק איך לקבל את המגיע לכם על פי החוק החדש.