עבודת שורשים בגרמניה – מתי אתם זכאים לדרכון גרמני?

ישראלים רבים מחפשים את הדרך להפוך לחלק מהאיחוד האירופי. שכן מהלך כזה יקנה להם שקט נפשי ושלל יתרונות. ועכשיו, אחרי שטירוף הדרכונים הפורטוגליים נרגע קצת, יש יעד חדש וחם על המפה. יהודים מכל רחבי הגלובוס רשאים כיום לממש את הזכות לקבל דרכון גרמני מדובר באופציה לקבל אזרחות נוספת לצד האזרחות הישראלית. חושבים שגם אתם זכאים? אחרי המאמר הזה לא יהיה לכם ספק.

רקע על יהדות גרמניה ולמה יש מקום לאופטימיות

לפני שנדבר על החדשות בנושא הזכאות לאזרחות גרמנית, חשוב לתת רקע היסטורי. במשך כמה מאות הקהילה היהודית בגרמניה – שמנתה כחצי מיליון אנשים – נחשבה למרכזית ומשגשגת. לפני השואה, רוב חברי הקהילה החזיקו בתפקידי מפתח בחברה, איישו משרות מכובדות ונחשבו לחלק מהמעמד הבינוני-גבוה. עם זאת, חלק נכבד החליט לעזוב את גרמניה עם הופעת תמרורי האזהרה הראשונים. על רקע פשעי העבר, נבראה מציאות חדשה. ממשלת גרמניה מבקשת לפצות
על העוול שנגרם לקהילה היהודית. בשנים האחרונות חלה התפתחות בחוק הגרמני, שהובילה לפסיקות מהפכניות, והשינוי המרכזי (בהתאם לסעיף 15 לחוק הלאומי שיצא באוגוסט 2021): יהודים יוצאי גרמניה, או צאצאים של יוצאי גרמניה, שנאלצו להימלט, לעקור או להגר בעקבות השואה, שבעבר לא קיבלו אישור יכולים כעת לקבל אזרחות גרמנית בסבירות גבוהה יותר.

שינויים בחוק הגרמני

במשך עשרות שנים, ממשלת גרמניה החזיקה בתנאים נוקשים ביותר כשהיא בוחנת בקשת קבלת או השבת אזרחות. לא שזה היה בלתי אפשרי, אבל הדרך לדרכון הגרמני הייתה מייגעת ורצופה במכשולים בירוקרטיים. החקיקה הגרמנית הפכה את הצעד הזה לכמעט ולא ריאלי. אבל בשנת 2019 נוצר גל של התעוררות ובאוגוסט 2021 הזכאות לאזרחות גרמנית הורחבה. אין ספק, עדיין מדובר בהליך בירוקרטי שמצריך התעסקות עם מסמכים וליווי של עורך דין מוסמך. עם זאת, לא מעט ישראלים כבר נמצאים בעיצומו של ההליך וחלקם אף קיבלו את האזרחות הנחשקת.

למי יש סיכויים טובים לקבל דרכון גרמני?

יתרונות האזרחות הגרמנית
המחזיקים בדרכון גרמני נהנים אוטומטית מכל מיני הטבות שתקפות בכל רחבי היבשת, שכן – אזרחות גרמנית משמעה אזרחות אירופאית.

חלק מהיתרונות הם: