אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה מ-א עד ת

הקהילה היהודית בטורקיה נחשבה במשך הרבה מאוד שנים לקהילה משגשגת ופורייה. הפריחה הגדולה של הקהילה הזאת קיבלה משנה תוקף דווקא לאור דעיכתה של הקהילה היהודית העתיקה של ספרד (בשנות הגירוש של סוף המאה ה-15). בשל תהפוכות ההיסטוריה, נוצר מצב שבו יוצאי טורקיה זכאים כיום לקבלת אזרחות בספרד, בתנאים מקלים יחסית. יש לכך משמעות רבה הן ליהודים שהתגוררו בטורקיה עד לפני שנים מספר וכמובן לצאצאים של יוצאי טורקיה שכיום מתגוררים בישראל.

האם כל מי שעלה מטורקיה זכאי לאזרחות בספרד?

בימים שבהם טורקיה הייתה אימפריה עולמית חזקה (האימפריה העות'מנית) היא החליטה לקבל בברכה את אותם היהודים שגורשו מספרד. כך יצא שאכן, יוצאי ספרד ופורטוגל שנאלצו לנטוש את בתיהם הקודמים הגיעו למרכזים גדולים של האימפריה העות'מנית, חלקם ערים גדולות בטורקיה של ימינו. כאשר בודקים את אותם תנאים לקבלת אזרחות ספרדית אשר פרסמה ממשלת ספרד ניתן להסיק את הדבר הבא. לא הקשר לטורקיה הוא זה שמשנה. מה שמשנה זה הקשר המוקדם יותר לקהילת ספרד העתיקה. כלומר, יוצאי טורקיה שיוכלו להראות קשר לקהילת ספרד יוכלו לקבל בהמשך אזרחות אירופאית. לא תנתן אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה יהודים שהגיעו לשם ללא קשר לגירוש, שלא היה להם קשר מעולם לספרד או לפורטוגל, לא זכאים לאזרחות בהליך המיוחד שעליו הכריזה לפני שנים ספורות הממשלה הספרדית.

אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה

דרכון ואזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה, מה המשמעות?

משמעותה של קבלת אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה הינה רחבה. קודם כל, המשמעות היא שאזרחות מאפשר לקבל גם דרכון ספרדי למגורשי ספרד. הדרכון הזה מעניק הרבה מאוד זכויות והטבות באופן אוטומטי. למשל, זהו דרכון שמאפשר בהמשך להגיע לכל מדינה באירופה, בין אם למטרת עבודה ובין אם למטרת לימודים או למגורים. בעזרת הדרכון הזה ניתן להיכנס בקלות להרבה מדינות בעולם, שאליהן לא ניתן להגיע בקלות (או בכלל לא) תחת דרכון ישראלי. חשוב לדעת שמי שמקבל את הדרכון והאזרחות הללו לא מחויב בשום פנים ואופן לוותר על אזרחות נוכחית, ישראלית. זאת ועוד, קבלת האזרחות הזאת מאפשר לאחר מכן קבלת אזרחות גם לדור הבא.

האם חייבים לעבור לספרד לצמיתות?

חשוב לדעת שקבלת אזרחות ספרדית לא מחייבת להתגורר בספרד לצמיתות. אך מה כן דורשים בספרד? בין היתר, באם המבקש ימצא זכאי לאזרחות ולדרכון יהיה צריך להגיע לספרד לצורך רישום והסדרת הרובד הבירוקרטי. לאחר שמקבלים הכרה רשמית והופכים לאזרחים (נרשמים במרשם התושבים) אין חובה להישאר דווקא בספרד. זה בהחלט אפשרי, אך אפשר גם שלא.

בעת בקשת אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה, יש להוכיח מקור ספרדי בעזרת התחקות אחר שורשי המשפחה, שמות משפחה אופייניים ומסמכים שונים שיהיו רלוונטיים. ניתן לקבל סיוע בהכנת תיק בקשה על ידי חברות המתמחות בנושא זה, לרוב בליווי משפטי. אגב, ראוי לציין כי לא רק יוצאי טורקיה יכולים לקבל את האזרחות המבוקשת. בתהליך מאוד דומה ניתן גם להוציא אזרחות ספרדית ליוצאי מרוקו וליוצאי מדינות נוספות.

צריך בחינה לקבלת האזרחות?

יש בין יוצאי טורקיה כאלה אשר דוברי ספרדית או לדינו. אך יש גם כאלה שלא. על מנת לקבל אזרחות, יש צורך לעמוד בבחינה מסוימת, כפי שמקובל באישורי אזרחות לתושבים חדשים. למשל, יש צרוך להראות ידע בספרדית (אך לא נדרשת שליטה מושלמת, רחוק מכך). ידע בסיסי בספרדית בדרך כלל מספק. כמו כן, יש צורך להכיר מעט את ההיסטוריה של ספרד, התרבות ובעיקר היבטים של החוקה. בשל המשמעות הרחבה שיש לקבלת דרכון אירופי לכל דבר, עד כה כבר ביקשו וקיבלו אלפי ישראלים דרכונים ספרדיים.