כמה זמן לוקח להשיג אזרחות אירופאית ומה היא נותנת לזכאים

אם היו מציעים לכם לקבל אזרחות אירופאית בין רגע, הייתם לוקחים? מרבית האנשים היו עונים מיד בחיוב על שאלה כזאת. אבל חייבים לומר שדבר כזה יהיה בלתי אפשרי. אבל האמנם באמת קשה מאוד לקבל אזרחות כזאת? נסביר באמת האם כל כך מסובך לקבל אותה, כמה זמן באמת לוקח התהליך ומה היא נותנת לזכאים.

מהי באמת האזרחות האירופאית

ייבשת אירופה איננה ישות מדינית. כלומר, למרות שמדובר על איחוד חזק עם הסכמים שהופכים אותו למעיין מדינה, צריך לחדד. חייבים לומר שאין גוף שמורשה להעניק לאדם כזה או אחר אזרחות אירופאית בפני עצמה. אותה אזרחות היא בעצם הכרה של אחת ממדינות האיחוד בכך שאדם כזה או אחר זכאי לשאת אזרחות או דרכון שלה. ברגע שמישהו הופך לאזרח, נניח קיבל אזרחות ספרדית, מיד הוא הופך גם לאזרח של האיחוד כולו. שונה הדבר כאשר מדובר על אישור עבודה בלבד או אישור תושבות. אלה הינם בעלי דרגה משפטית שונה וזה ראוי לדיון נפרד.

האם התהליך מאוד ממושך

מרבית מדינות העולם, ובהן גם מדינות אירופה, לא יעניקו אזרחות לכל דורש. צריך להתבצע תהליך מסוים, בדרך כלל כזה שיכול לקחת שנים. יש מדינות שדורשות מגורים במדינה, כחוק, למשך ארבע או חמש שנים בתור תושב שאיננו אזרח. אבל באומרנו את הדבר הזה, נציין שליהודים נפתח פתח בשנים אלה, לקצר מאוד את התהליך ולהקל על הבירוקרטיה.

הן בספרד והן בפורטוגל, החליטו לכפר את הגירוש של היהודים שחל לפני כ-500 שנה לערך (1492). מכיוון שאז נשללו מהיהודים כל זכויותיהם, מן הראוי שצאצאיהם יקבלו אותן בחזרה. אמנם לא מדובר על החזר של רכוש משפחתי, כי דבר כזה קשה מאוד ליישם אבל מדובר על החזר האזרחות האבודה. אזרחות למגורשי ספרד אמנם לא ניתן בין לילה, לא מהיום למחר וגם לא בתוך כמה חודשים, אבל ההליך די מהיר. זה מאוד תלוי בעומס על משרדי הפנים ורשויות ההגירה אולם בדרך כלל לא צריך להמתין יותר משנתיים.

ספרד ופורטוגל אינן זהות בדרישותיהן עבור מי שרוצה לקבל אזרחות. לדוגמא, בפורטוגל כיום אין צורך להוכיח ידע בפורטוגזית. לעומת זאת, בספרד, מי שרוצה אזרחות צריך להיבחן במבחן שפה (גם אם צריך להוכיח שליטה יחסית בסיסית). בשתי המדינות, נכון להיום, אין צורך להתגורר אפילו לא תקופה מינימלית. אמנם עלו דרישות בפרלמנט לחייב יהודים שקיבלו אזרחות להתגורר במדינה שנתיים או שלוש אבל בינתיים, כל הניסיונות הללו נהדפו ולא צלחו מבחינה פוליטית. בשלב זה, מי שיקבל אישור של קהילה יהודית מקומית ומי שיוכיח כי מקורו ומקור משפחתו במדינות הללו, יקבל את האזרחות.

כל הסיבות לנהירה אחר האזרחות

על מנת לקבל אזרחות אירופאית נהוג לגשת למשרד עורכי דין שמכיר היטב את התהליך. משרד שכבר סייע ללקוחותיו לקבל את האזרחות עם מינימום מאמץ מצידם. וישנן סיבות רבות לכך שדווקא כיום אנשים רוצים לנצל את חלון ההזדמנויות. משום שיתכן כי בעתיד, יקשיחו את התנאים והמבקשים יצטרכו לדוגמא להתגורר במדינה למשך כמה שנים לפני קבלת האישור הרשמי והדרכון. הסיבות לביקוש הרב כוללות אפשרות למגורים, לעבודה, לטיולים ועוד. נרחיב על כך משום שבמידה רבה זה לב העניין. ואגב, אין צורך לוותר בשום פנים ואופן על אזרחות מקורית. הדרכון לא מחליף את זה הישראלי אלא מצטרף אליו.

לגור באירופה, בכל מדינה שרוצים, מתי שרוצים

קיבלתם אזרחות אירופאית? מרגע זה, אתם יכולים להתגורר בכל מקום שתרצו ברחבי אירופה. כל מדינה ממדינות האיחוד מכניסה אתכם באופן חופשי. אתם זכאים לכל הזכויות הסוציאליות ויכולים לבחור היכן תרצו להתגורר. לא רוצים להתגורר באירופה? אין שום חובה. אתם יכולים להמשיך להתגורר בארץ ומתי שתרצו, בעתיד, תוכלו לבקר, להתגורר או אפילו לעבוד בכל מדינות האיחוד.

הזכות לעבוד ברחבי העולם

כאזרחי אירופה, מותר לעבוד כחוק כמעט בכל מקום באירופה. בכל מדינה באיחוד אפשר לעבוד ללא צורך באישורים נוספים. למעשה, הרבה מדינות בעולם הגיעו להסכמים עם מדינות האיחוד בענייני עבודה. כלומר אפשר לעבוד לתקופות מסוימות גם במדינות אחרות. עבודה זמנית (למשל לעבוד תקופה קצרה בתור מנעולן או אינסטלטור כדי לאתר נזילות בבתים עם ציוד שתרכשו באירופה או אפילו עבודה קבועה, עבודת סטודנטים, שיפור בקריירה ובשכר – לא משנה מהו הכיוון שלכם, דרכון חזק מאפשר זאת.

לטייל באירופה ובעולם

בתקופת הקורונה השמיים די סגורים. אבל בעוד זמן מה, כאשר המשבר הזה יהיה מאחורינו, אנשים ימשיכו לטייל ויחזרו לבלות. מרגע שמקבלים את הדרכון, אפשר לטייל באירופה ובעולם בסוג של שמיים פתוחים באמת. עם דרכון כזה אפשר להגיע כמעט לכל מקום, אפילו בלי שצריך ויזה. כן, גם לארצות הברית אפשר להיכנס בלי ויזה. לא צריך ראיון בשגרירות ולא צריך לחשוש מתשובה שלילית.

השכלה ולימודים באירופה

אתם או הילדים שלכם רוצים השכלה, זה טבעי. באירופה מציעים השכלה גבוהה לאזרחים שרק מעוניינים בכך. מרבית מוסדות הלימוד, גם הנחשבים שבהם, קולטים סטודנטים בשכר לימוד מצחיק, מסובסד או אפילו בחינם. מלגות קיום ניתנות ביד רחבה העיקר שההשכלה תפרח והפוטנציאל ימומש. בעלי תואר יכולים להיקלט בקלות באקדמיה, בעולם העסקי או במקומות עבודה נחשבים בכל העולם וכמובן בישראל. הדרכון מאפשר גם קידום עסקים בין לאומיים, רכישת נכסים באירופה, השתתפות במכרזים ועוד. לבירור זכאותכם פנו למשרד עו"ד תותי-אשבל. המשרד בקיא בתהליך ופועל בהצלחה למען לקוחותיו מזה שנים בתחום האזרחות האירופאית.