צאצאי מגורשי ספרד – מה התנאים לזכאות שלכם לקבלת אזרחות ספרדית?

למרות שיש עדיין גבולות בין מדינות, חלים שינויים גלובליים בנושאים כמו הגירה, עבודה בחו"ל, אזרחות זרה או אזרחות נוספת. בפרט הדבר נכון לאור התגבשות גושי מדינות כדוגמת האיחוד האירופי. בעת הנוכחית, שמורות ליהודים הקלות נכבדות בכל מה שקשור עם הוצאת אזרחות ספרדית. בהתאם לארץ המוצא של המשפחה, מלפני כמה דורות, יתכן שכם אתם תוכלו לקבל אזרחות שכזאת. חשוב לדעת מה התנאים לכך, מה המשמעות של הוצאת אזרחות ספרדית ואיך מבצעים את התהליך.

העולם הופך לכפר גלובלי

מבחינה קונספטואלית אך גם מבחינה מעשית, דומה שהעולם נהיה קטן יותר. בשל אמצעי תחבורה מודרניים לצד תקשורת המונים ואינטרנט ומהפכת המידע, יש פחות משמעות למדינה שבה אדם נולד וגדל. בהינתן תנאים מסוימים, יכול אדם להיוולד בקצה האחד של העולם אך להיות זכאי לאזרחות במדינה שבקצה השני. אך מה המשמעות של הגישה הזאת עבור המתעניינים בתהליך הוצאת אזרחות ספרדית? יש הסבר ברור לעניין זה.

בעקבות התפיסה הרווחת של היותנו חלק מ"כפר גלובאלי", רבים פועלים כיום לטובת קבלת אזרחות ממדינה אחרת (כמו אזרחות ספרדית לצאצאי מגורשי ספרד), ובפרט מדינות אירופאיות. לקבלת אזרחות אירופית זו או אחרת, של מדינה החברה באיחוד האירופי, יש הרבה משמעות. הוצאת אזרחות ספרדית דומה להוצאות אזרחות כלל אירופית. דבר זה נובע מהעובדה הבאה – דרכון ספרדי הנו דרכון אירופי לכל דבר ועניין. אין זה דבר של מה בכך. הרי לדרכון אירופי יש יתרונות רבים, למשל בתחומי הלימודים, הפרנסה וקלות המעבר שבין המדינות.

זכאות להוצאת אזרחות ספרדית וחוק האזרחות של ספרד

אי אפשר לדבר על זכאות להוצאת אזרחות ספרדית מבלי מעט רקע בחוק הספרדי. לעניין זה, למעשה יש להכיר את החוק הרלוונטי ביותר והוא חוק האזרחות הספרדי. החוק שלעיל מבוסס על החוקה הספרדית ותקנות נלוות (כאשר האחרונות שבהן נכנסו לתוקפן ב-2003). על פי החוק האמור יש שני סוגי אזרחויות. אזרחות מסוג אחד נקראת אזרחות מקור (de origen). אזרחות מן הסוג השני נקראת אזרחות עקב אזרוח (naturalización). עבור יהודים שעומדים בתנאים של הוצאת אזרחות ספרדית (על כך נדבר מעט בהמשך), האזרחות הרלוונטית בדרך כלל הינה מהסוג השני, כלומר יש לו זכאות לאזרחות ספרדית על סמך הנ"ל.

הוצאת אזרחות ספרדית: 10 שנות מגורים (למי שלא זכאי להקלות)

אם אתם קוראים את הדברים הללו, אתם בוודאי רוצים לדעת איך להוציא דרכון ספרדי. להלן ריכוז התנאים לצורך הוצאת אזרחות ספרדית וקבלת דרכון מקומי. נתחיל עם אזרוח מתוך בחירה – NATURALIZATION , מי שלא עונה על הקריטריונים הנ"ל חייב לגור בספרד 10 שנים בכדי לעבור הליך של התאזרחות (הדברים מפורטים על פי סעיף 20 לקוד האזרחי). יש לציין שבכך צריכים לוותר על אזרחות נוספת. וממתי מחשבים את אותם 10 שנים? תקופת החיים החוקיים בספרד נספרת מהיום בו נתקבלה תעודת התושב. עבור יהודים צאצאי מגורשי ספרד, ישנן הקלות מאוד משמעותיות מבחינת זכאות לאזרחות ספרדית, במקרה של קבלת אזרחות ספרדית לצאצאי מגורשי ספרד.

תנאים לקבלת אזרחות ספרדית – מתי מגיעות הקלות בהוצאת האזרחות?

אלה הם התנאים לקבלת אזרחות ספרדית עבור קבוצות שספרד קבעה בחוק שיש לה כלפיהן אחריות היסטורית – ובכלל זה צאצאים למגורשי ספרד, אזרחי מדינות אמריקה הלטינית, פורטוגל, אנדורה, פיליפינים – קבוצה זאת אינה מחויבת לוותר על האזרחות המקורית. כלומר, הוצאת אזרחות ספרדית (אזרחות למגורשי ספרד) עבור ישראלים לא מחייבת וויתור על האזרחות הישראלית! כמו כן, מי שהיה נתון לאחריות אפוטרופוס/מוסד ספרדים או שתי שנות מגורים. ישנה חובת של חמש שנות מגורים עבור מי שהוכר כפליט פוליטי או קיבל מכל סיבה שהיא מקלט רשמי בספרד. חובת שנת מגורים אחת – רלוונטית למשל למי שנולד בספרד להורים לא ספרדים. כמו כן רלוונטי למי שנישא לאזרח ספרדי והשניים אינם פרודים בחוק או בפועל. החוק מציין גם נכד לסב/סבתא ספרדים באזרחות מקור, מי שהתאלמן מאזרח ספרדי ובעת הפטירה לא היו פרודים.

תנאים לקבלת אזרחות ספרדית מסטג אזרחות מקור – DE ORIGEN – מי שעונה על קריטריונים אלה, אינו מחויב להתגורר בספרד לצורך קבלת אזרחות ספרדית ולא צריך לוותר על האזרחות הנוספת שלו. כך למשל מי שנולד לאב או אם ספרדים (בתנאי שלא רכשו את אזרחותם על ידי הליך של התאזרחות) רשאי לקבל הקלות בקבלת אזרחות ספרדית.

תנאים לקבלת אזרחות ספרדית למי שנולד בספרד, להורים שאינם ספרדים, במידה ואחד מהם לפחות נולד בספרד (תנאי זה אינו תקף אם הלידה בספרד נעשתה בעקבות שירות דיפלומטי של ההורים): מי שנולד בספרד, להורים שאינם ספרדים, אם לא קיבל את אזרחותו של אחד מהם ובלבד שמדינת האזרחות של ההורים אינה מעניקה לו זכאות לאזרחות ספרדית אוטומטית ואף אם לא הוגשה בקשה רשמית לקבלת אותה אזרחות.

מי שנולד בספרד ולא ידוע מי הם הוריו ייהנה מהקלה בתנאים לקבלת האזרחות. מי שאומץ על ידי אזרח ספרדי בספרד בהיותו קטין גם הוא ייהנה מהקלה בתנאים לקבלת האזרחות הספרדית. ומה בפירוט לגבי הוצאת אזרחות ספרדית עבור יהודים? לעניין זה רלוונטי לראות מהו החוק כיום לגבי קבלת אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד.

.

אזרחות ספרדית

הוצאת אזרחות ספרדית לצאצאי מגורשי ספרד

בחודש פברואר לשנת 2014 אישר הקבינט הספרדי תיקון לחוק האזרחות הספרדית. תיקון זה פותח בשנתיים שלאחר מכן חלון הזדמנויות בו יכולים צאצאי מגורשי ספרד להגיש בקשה לקבלת אזרחות ספרדית. חרף ההודעות בעיתונות לגבי שינוי החקיקה, לא קיים עדין הליך רשמי המסדיר את הוצאת האזרחות הספרדית, אזרחות פורטוגלית ליהודים או הוצאת דרכון פורטוגלי באופן אוטומטי על סמך הקשר המשפחתי ל"מגורשי ספרד" בלבד. יש לציין כי הוצאת אזרחות ספרדית על פי חוק הוארכה בתוקפה, לעת עתה.

אמנם התיקון לחוק האזרחות הספרדית טרם קיבל את אישור הפרלמנט, אך נכון לשעה זו, קבלת האזרחות הספרדית אינה מותנית במגורים בספרד או בוויתור על אזרחות אחרת. ההחלטה למתן אזרחות לצאצאי המגורשים היא כה ייחודית, שהיא מתקבלת בהוראת שעה (decreto real) ע"י גוף המכונה מועצת השרים (consejo de ministros). הוצאת אזרחות ספרדית לצאצאי מגורשי ספרד היא הזדמנות שכדאי מאוד לנצל, במידה ואתם צאצאים של יהודים שגורשו מספרד. זה פותח הרבה מאוד אופציות חדשות בפניכם, אבל כן חשוב לזכור שמדובר בתביעה לכל דבר ועניין ולכן עדיף להשתמש בשירות של עורך דין מנוסה, שיודע איך לטפל בתיקים כאלה ולהביא תוצאות משביעות רצון, כלומר לעזור לכם להצליח להוציא דרכון ספרדי ולהפוך לאזרחים אירופאיים. במידה ואתם שוקלים להוציא אזרחות אירופאית, עדיף להמנע מלנסות להגיש את התביעה הזאת בכוחות עצמכם.

הוצאת אזרחות ספרדית (אזרחות למגורשי ספרד), האם זה מסובך?

על פי התקנות, החוק, הוראות השעה והפרשנויות נכון לעת זאת, הוצאת אזרחות ספרדית תחת הקלות ניכרות הינה זכות היסטורית של יהודים מצאצאי גירוש ספרד. מימוש זכות זאת בפועל, כלומר הוצאת אזרחות ספרדית מחייבת היכרות מקיפה על החקיקה ועם הדרישות להוכחת זיקה היסטורית למדינה. על מנת להתגבר על התהליך הבירוקרטי הלא פשוט, זכותכם לפנות לעו"ד מתמחה.

משרד עו"ד תותי-אשבל – עו"ד לאזרחות ספרדית נרתם לסייע לציבור הישראלי למצות את זכאותו למימוש הוצאת אזרחות ספרדית בהתאם לתיקון לחוק, ופועל מול נציגות בספרד. לקבלת אזרחות ספרדית הנך מוזמן ליצור עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותך ולספק לך את כל המידע הדרוש. לקבלת מידע  ופרטים נוספים אודות הוצאת אזרחות ספרדית והחובות הנדרשות מבחינת בקיאות בשפה ובחוקה, פנו לעו"ד תותי-אשבל.