למי כדאי במיוחד לבקש אזרחות אירופאית?

המאפיין הבולט ביותר של העולם שבו אנחנו חיים במאה ה-21 הוא הגלובליזציה. הקשרים בין בני אדם ממקומות שונים בעולם הולכים ומתהדקים – גם בתחום העסקים, גם בתחומי המדע השונים וגם בענפי התרבות למיניהם. בני אדם רבים יוצאים מהמקום שבו הם נולדו וחיים, ומגיעים למגוון רחב מאוד של מקומות ברחבי כדור הארץ. לפעמים לטיולים, קצרים או ממושכים, ובמקרים אחרים גם כדי ללמוד, לעבוד או אפילו "סתם" כדי לנסות צורות חיים אחרות.

בעידן שבו אפילו טיול באיסלנד הוא משהו שישראלים רבים יכולים לחוות, כל מסמך שמקל על התנועה ממקום למקום ועל ההתאקלמות במדינות רבות ככל האפשר הוא כמובן נכס יקר ערך מאוד – אזרחות פורטוגלית, שהיא גם אזרחות אירופאית לכל דבר, היא דוגמה מצוינת לכך. למרות שדרכון ישראלי מאפשר לטוס לרשימה ארוכה מאוד של מדינות, אזרחות אירופאית פותחת דלתות נוספות רבות ומרחיבה את הגבולות שעדיין קיימים עבור אזרחי ישראל. שכחו מלהיות מוגבלים לשהייה של 3 חודשים ברצף בלבד בתור תיירים במדינות רבות, אם אתם מקבלים דרכון פורטוגלי אירופאי, לדוגמא!

ישראלים שרוצים ללמוד במדינות האיחוד האירופי

קהל יעד אחד שעבורו הגשת בקשה לקבלת אזרחות אירופאית – כשהאופציות הפופולריות בשנים האחרונות הן זו הפורטוגלית וזו הספרדית (לאחר שבשנים קודמות הסתמנה מגמה של ביקוש לדרכון פולני, הונגרי ורומני) – הוא ישראלים שמבקשים ללמוד בחו"ל, ובפרט במדינות האיחוד האירופי.

חשוב להדגיש שגם לאחר הברקזיט, באיחוד האירופי חברות מדינות רבות – 27 במספר. עבור בעלי אזרחות של אחת המדינות נפתחות דלתות רבות מאוד בעולם האקדמי, בין אם מדובר על לימודי אמנות באיטליה, לימודי רפואה בליטא, לימודי אדריכלות בגרמניה ועוד. למעשה יש לא מעט אוניברסיטאות שמוכנות לאפשר לימודים בחינם, או בסכום סמלי, למי שמחזיק בידיו את האזרחות הנכונה, כך שמדובר במסמך שכדאי להשקיע על-מנת לקבל אותו.

ישראלים שרוצים לעבוד במדינות האיחוד האירופי

אזרחות אירופאית פותחת דלתות רבות גם בשוק התעסוקה – הן למי שכבר נמצא בעיצומה של קריירה ומבקש ליהנות מפרק זמן של רילוקיישן מתגמל, כספית ומקצועית, והן למי שמחפש עבודה זמנית אבל רווחית, כזו שבארץ קשה למצוא.

כדאי לזכור בהקשר זה שכיום קל יחסית לקבל דרכון אירופאי, ואחת הדוגמאות לכך היא דרכון פורטוגלי או אזרחות ספרדית לצאצאי מגורשי ספרד (שכידוע מספרם רב מאוד). בהתאם ניתן לראות עוד ועוד ישראלים שמבקשים ליהנות מכל יתרונות הגלובליזציה, ומהמצב הכלכלי המצוין של רוב מדינות מערב אירופה, כאמור באמצעות אזרחות של אחת ממדינות האיחוד.

ישראלים שרוצים להיערך לכל תרחיש

רמת החיים בישראל טובה, ואנחנו אוהבים לדווח בסקרים על שביעות רצון גבוהה למדי מהחיים. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהמציאות המורכבת מאוד כאן באזור, ובפרט מהסכנות הביטחוניות הרבות. כולנו מכירים מקרים מההיסטוריה הרחוקה והקרובה שבהם אנשים הפכו לפליטים – וגם מבחינה זו אזרחות אירופאית היא נכס קריטי.

במקרים אלה אזרחות ספרדית או פורטוגלית היא למעשה מעין תעודת ביטוח – ביטוח שמקנה ראש שקט, בזכות הידיעה שגם בתרחישים הקיצוניים ביותר יהיה אפשר למצוא מוצא.

ישראלים שרוצים לנצל אפשרויות בכל העולם

דרכון אירופאי פותח דלתות לא "רק" ביבשת הקלאסית, אלא גם במקומות אחרים בעולם – כולל כאלה שדרכון ישראלי עלול להוות בהם בעיה.

אפילו לארה"ב, שהיא לכל הדעות ידידה קרובה של ישראל, קל יותר להיכנס עם דרכון של מדינה השייכת לאיחוד האירופי מאשר עם דרכון ישראלי. ליתר דיוק, לכניסה למטרת טיול כלל לא תצטרכו ויזה, אם יהיה באמתחתכם דרכון של פורטוגל, ספרד וכו'.

עוד חשוב לציין בהקשר זה כי כיום האפשרויות נרחבות. אם למשל דרכון רומני ניתן רק ליוצאי מדינה זו, ובחלק מהמקרים נדרשת גם שליטה בשפה, הרי שכיום תוכלו לקבל דרכון ספרדי גם אם למשל ההורים שלכם היגרו לישראל מטורקיה. קבלת דרכון פורטוגלי או אזרחות ספרדית ליוצאי טורקיה מותנית כמובן בכך שהמשפחה הגיעה לטורקיה מחצי האי האיברי, ומאחר שכאמור מדובר על יהודים רבים מאוד, הדבר מגדיל את הסיכוי לתשובה חיובית – ולחיים מלאים באפשרויות.